Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dostawy nowych pasażerskich jednostek w I kwartale 2013 roku

inforail
08.05.2013 10:04
Za nami I kwartał 2013 roku, pora na podsumowanie dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych. Omawiany okres okazał się o wiele lepszy od analogicznego w 2012 roku. Dostarczono 10 jednostek taborowych, o łącznej długości 1026,15 m, podczas gdy rok wcześniej było ich tylko 3 (wagony dla PKP Intercity). Wynik ten, mimo, że lepszy niż rok wcześniej, jednak nie powala. Wszystkie przekazane do eksploatacji pojazdy to ezty. Łącznie nowe jednostki trafiły do czterech przewoźników i to jedynie samorządowych. Niechlubna tradycja braku zakupów u dwóch największych polskich przewoźników jest zatem kontynuowana. O ile w przypadku PKP Intercity widać światełko w tunelu (Pendolino, wagony) o tyle Przewozy Regionalne mają problem z zakupieniem nowych jednostek. Najwięcej nowych pociągów w I kwartale trafiło do Kolei Śląskich (60% udziałów w rynku). To sześć Elfów 27WEb. Dwa ezty 31WE trafiły do Kolei Dolnośląskich (20%), kolejny, dłuższy Impuls 35WE dostarczono do SKM Warszawa (10% dostaw). I wreszcie Koleje Wielkopolskie odebrały kolejnego Elfa EN76 (10% rynku). Powołanie do życie spółek samorządowych wychodzi zatem na dobre. Tylko one wprowadzają na polskie tory nowe jednostki.
Klasyfikacja przewoźników – I kwartał 2013 roku
Przewoźnik
Jednostka
Ilość
Udział w rynku
Liczba członów jednostki
Łączna liczba członów
Długość jednostki
Łączna długość
Udział w rynku
Koleje Śląskie
27WEb
6
60%
6
36
114,75 m
688,5 m
67%
Koleje Dolnośląskie
31WE
2
20%
4
8
74,4 m 
148,8 m
14%
Koleje Wielkopolskie
EN76
1
10%
4
4
75,25 m
75,25 m
7%
SKM Warszawa
35WE
1
10%
6
6
113,6 m
113,6 m
12%
Razem
 
10
100%
 
54
 
1026,15 m
100%
35WE w barwach SKM Warszawa27WEb w barwach Kolei Śląskich
Klasyfikacja producentów – I kwartał 2013 roku 
I klasyfikacja producentów. Tu bez niespodzianek. Trwa dominacja dwóch krajowych firm –PESY (70%) i Newagu (30%). W I kwartale 2013 roku na polskie tory wyjechało siedem jednostek z Bydgoszczy i trzy z Nowego Sącza. Ale już wkrótce, bo już w tym roku, sytuacja taka się zmieni. W klasyfikacjach pojawią się Alstom, FPS Cegielski, a w dalszej perspektywie również Stadler.       
Producent
Ilość
Udział w rynku
Łączna liczba członów
Łączna długość
Udział w rynku
PESA
7
70%
40
763,75
74%
Newag
3
30%
14
262,40
26%
Razem
10
100%
54
1026,15 m
100%