Parada dla VIP-ów czyli upadek polskich parowozów
inforail
02.05.2013 18:17
Parada dla VIP-ów czyli upadek polskich parowozów
W tym roku nie na początku maja a pod koniec kwietnia do Wolsztyna zjechali miłośnicy parowozów. Większość pewnie z imprezy wróciła zadowolona, spotkanie w jednym miejscu kilkunastu czynnych parowozów to nie lada gratka, ale. Z organizacyjnego punktu widzenia impreza okazała się totalną klapą i wydaje się, że z roku na rok jest coraz gorzej. Najważniejsi, i to chyba już tradycyjnie, byli ci, posiadający zawieszki VIP. Do ich ochrony został wynajęty Konsalnet (firma ochroniarska), który bronił i strzegł dostępu do trybuny honorowej ile sił w sobie miał. Trudno niby się dziwić, za to brał pieniądze, ale impreza chyba powinna być dla zwykłych ludzi przede wszystkim. A ci z uwagi na umiejscowienie owej trybuny honorowej życie mieli utrudnione zwłaszcza w okolicy parowozowni i obrotnicy. Tamtędy bowiem przemaszerowywali wszelkiej maści oficjele, skutecznie wyłapywani z tłumu przez rzeczoną firmę ochroniarską. Tłum tłoczył się jak chyba nigdy dotąd. No i musieli zadowolić się ochroną SOK-u, który tym razem stanął na wysokości zadania i nie utrudniał oglądania i fotografowania.
Niezrozumiała jest natomiast obecność „Pokojowego patrolu”, który darł się na potęgę na Bogu ducha winnych ludzi. Oby ostatni raz. Kolejny minus dla PKP Cargo za powolne uśmiercanie Pięknej Heleny. Wydawało się, że będzie to ostatni ukatrupiony polski parowóz, dzieje się jednak inaczej. Przez lata duma wolsztyńskiej parowozowni obumiera już od roku, a PKP CARGO nie jest w stanie przywrócić jej do ruchu. Smutne. Miejmy nadzieje, że Helena wróci jeszcze do służby i nie podzieli losu parowozu Pt47-112, który jeszcze kilka lat temu czynny, dziś straszy ostawiony na boczny tor. Jest niekompletny, a jego przyszłość jest bardzo nieciekawa. Czy PKP CARGO, chwalące się, że jest drugim przewoźnikiem w Europie, nie jest w stanie zadbać o swoją historię? Tym bardziej, że wielokrotnie podkreśla, że Wolsztyn jest ostatnią czynną parowozownią w Europie. Oby nie został ostatnią czynną parowozownią bez czynnych parowozów. Patrząc na wszystkie lokomotywy biorące udział w paradzie nie można oprzeć się wrażeniu, że wolsztyńskie maszyny wyglądają najmarniej.
Nic nie wyszło też z szumnych zapowiedzi dwudziestu parowozów na dwudziestą edycję parady. No i było nudno. Stojąc w tłumie, media bowiem nie zyskały uznania w oczach organizatorów i mimo posiadanych akredytacji nie miały wydzielonego miejsca (może to i lepiej) można było usłyszeć głosy, że jest właśnie nudno. Ludzie, którzy przybyli do Wolsztyna z najodleglejszych zakątków Polski, i nie tylko, chcieli podziwiać piękne maszyny, a nie słuchać wiecznie nietrafionych żartów prowadzącego, który wizyty na paradach parowozów powinien już sobie chyba odpuścić i nie przedłużać więcej całej parady zbędnymi komentarzami. Jak zauważył jeden z miłośników parowozów poczytać to sobie można o nich w Internecie, w Wolsztynie trzeba je oglądać. Święta prawda. I to oglądać nie te niszczejące gdzieś w krzakach ale te czynne. A podziwiać było co, do Wolsztyna zjechały takie maszyny jak: z Polski: Ol49-59, Ol49-69, Ol12-7, Ty42-107, Tkt48-191, TKh49-1, TKt48-18, TKh Ferrum 05353;z Niemiec: 528 177, 351 019, 01 0508, 18 201, ze Słowacji: 498.104 „Albatros”oraz z Czech: 464.008. Miejmy nadzieję, że za rok, o ile impreza w ogóle się odbędzie, organizatorzy wyciągną wnioski i sprawią, że parada będzie prawdziwym świętem parowozów i ich miłośników, nie VIP-ów, ich cateringu i agencji ochroniarskiej.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024