Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Eksport pojazdów szynowych w 2012 roku

inforail
03.04.2013 11:48
Prezentujemy zestawienie dotyczące produkcji pojazdów szynowych oraz pudeł, które powstały w polskich fabrykach i zakładach w 2012 roku z przeznaczeniem na eksport. Obejmuje ono wyniki udostępnione nam przez Alstom, Bombardiera oraz Stadlera. Klasyfikacja zawiera wszystkie pudła i pojazdy szynowe (w tym również metro i tramwaje). W 2012 roku w polskich fabrykach powstały, z przeznaczeniem na eksport, 297 jednostki. To znaczny spadek, o -24%, w porównaniu z rokiem 2011, kiedy to polskie zakłady wyprodukowały aż 389 sztuk. Należy jeszcze wyjaśnić, iż pod uwagę brane są pojazdy i pudła powstające we Wrocławiu (Bombardier), Siedlcach (Stadler), Chorzowie (Alstom) i Bydgoszczy (PESA). Pudła wyprodukowane w Polsce trafiają do dalszej zabudowy w zakładach zlokalizowanych poza granicami naszego kraju. Najlepszym wynikiem eksportowym spośród wszystkich producentów, mających swoje zakłady w Polsce, może pochwalić się Alstom. W Chorzowie, w 2012 roku, powstało 120 jednostek. Były to: Lint DNK –43 sztuki, Xtrapolis –36 sztuk, kompletne składy metra dla Budapesztu –16 sztuk (z czego 15 pociągów linii 2 oraz 1 pociąg linii 4), FNM-CTR –13 sztuk, GTT Meridian –12 sztuk. W porównaniu z rokiem 2011 produkcja Alstomu spadła o 29 jednostek (-19%).
Drugie miejsce dla Bombardiera. We Wrocławiu powstało 96 pudeł, które trafiły do dalszej zabudowy w zagranicznych zakładach. To znaczny spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to zbudowano 200 pudeł (-52%). Dodajmy w tym miejscu także, że polski oddział Bombardiera wyprodukował 586 ram wózków, które jednak nie wchodzą do zestawiania. Trzecie miejsce dla Stadlera. W Siedlcach powstało 57 pociągów, w tym: 35 spalinowych pojazdów GTW dla holenderskich przewoźników Arriva i Connexxion SAN oraz włoskiego Sistemi Territoriali, 14 elektrycznych pociągów GTW dla Arrivy, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT dla czeskiego LEO Express i estońskiego Elektriraudtee oraz jeden spalinowy zespół trakcyjny FLIRT dla Elektriraudtee. I tu duży plus dla Stadlera, który poprawił swój wynik z roku ubiegłego (32 jednostki) o 43%.
I wreszcie jedyny polski rodzynek w zestawieniu – PESA. Tylko bydgoski producent, z tych typowo polskich, eksportował w 2012 roku. W ciągu minionych 12 miesięcy za granicę naszego kraju wysłane zostały 24 pojazdy. To: spalinowy 630M dla Kolei Kazachstanu, spalinowe 620M –1 sztuka dla Kolei Ukraińskich oraz 3 sztuki dla Kolei Białoruskich, spalinowe 223M (czeska nazwa RegioShark) –6 sztuk dla Ceskich Drah oraz tramwaje: 121NaK –1 sztuka dla Kaliningradu, 120Nb –8 sztuk dla Segedynu i 120NaC –4 sztuki Kluż-Napoka. Wynik eksportowy PESY jest znacznie lepszy niż w roku ubiegłym (+200%), kiedy to bramy bydgoskiej fabryki opuściło 8 jednostek.    
Eksport 2012RegioShark w budowie
Lista rankingowa 2012 rok
Producent
Liczba jednostek 2012 rok
Udział w rynku 2012 rok
Liczba jednostek 2011 rok
Różnica 2011-2012
Alstom
120
40%
149
-19%
Bombardier
96
32%
200
-56%
Stadler
57
19%
35
+43%
PESA
24
9%
8
+200%