Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

American Airlines: Wyposażamy nasze samoloty w system ROPS

infoair
21.03.2013 17:06

American Airlines zdecydowały się wyposażyć całą swoją flotę samolotów z rodziny A320 w innowacyjny system ochrony przed przekroczeniem końca pasa startowego (ROPS) firmy Airbus. Jest to technologia pokładowa, którą Airbus opracował niezależnie w ostatnich latach, zwiększająca świadomość sytuacyjną pilotów podczas lądowania i zmniejszająca ryzyko zjechania z pasa. Jeśli to konieczne, zapewnia ona także aktywną ochronę.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zatwierdziła pierwszej kolejności w październiku 2009 roku system ROPS do stosowania w samolotach A380. Do tej pory około 70% wszystkich A380 zostało wyposażonych w ten system, bądź też został on do nich zamówiony. Ponadto ROPS to element podstawowej konfiguracji A350 XWB. Jest stosowany również w innych produkowanych obecnie typach Airbusów, począwszy od rodziny A320, certyfikację dla której powinien dostać w późniejszym okresie tego roku.

Wyjechanie poza pas startowy –zjechanie z pasa na bok lub wyjechanie poza jego koniec –jest w ostatnich latach główną przyczyną uszkodzeń kadłuba samolotów cywilnych, zwłaszcza po znacznym ograniczeniu dominujących wcześniej przyczyn wypadków lotniczych. Liczne organizacje branżowe, takie jak EASA, NTSB, Eurocontrol i FAA, zdają sobie z tego sprawę i w pełni popierają wprowadzenie przez interesariuszy komercyjnego ruchu lotniczego skutecznych środków, które nie tylko zmniejszają, ale nawet eliminują ryzyko przekroczenia pasa lądowania.

Zgodnie z tą strategią Airbus prowadzi prace na komercyjnym udostępnieniem systemu ROPS dla samolotów innych producentów. Zostanie on połączony z zamontowanym już obowiązkowym systemem TAWS i będzie wykorzystywał specjalnie opracowaną wersję globalnej bazy danych o pasach startowych.

Opatentowany przez spółkę Airbus system ROPS oblicza minimalne realistyczne odległości lądowania i hamowania na ziemi, porównując je w czasie rzeczywistym z dostępną długością pasa. Analiza bierze pod uwagę czynniki takie jak topografia i stan pasa, waga i konfiguracja samolotu, wiatr czy temperatura. Na podstawie uzyskanego wyniku generowane są sygnały dźwiękowe i ostrzeżenia dla pilotów, dzięki czemu system ROPS zwiększa świadomość załogi, pomagając w podjęciu decyzji o odejściu na drugi krąg i punktualnym zastosowaniu systemów hamowania podczas przyziemienia.

Aby regularnie zwiększać możliwości i osiągi samolotów z rodziny A320, Airbus inwestuje każdego roku około 300 milionów EUR, dzięki czemu produkowane modele są bardzo konkurencyjne i wydajne. Na całym świecie zamówiono ponad 9150 samolotów A320, z czego 5460 już zostało dostarczonych do ponad 385 klientów i operatorów –co umacnia ich pozycję jako najlepiej sprzedającej się rodziny samolotów wąskokadłubowych.