Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe prawa dla pasażerów linii lotniczych

infotrans
15.03.2013 14:14

Komisja Europejska przedstawiła pakiet przepisów mających na celu wzmocnienie i rozszerzenie praw pasażerów linii lotniczych, zwłaszcza prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży w sytuacji, gdy pasażerowie utkną na lotnisku. Aby pasażerowie naprawdę mogli korzystać z przysługujących im praw, usprawnione zostaną również procedury składania skarg oraz środki egzekwowania prawa. Nowe przepisy dotyczące praw pasażerów linii lotniczych usuwają niepewność prawną i w stosownych przypadkach wprowadzają nowe prawa. Wiceprzewodniczący Siim Kallas powiedział: -„Niezwykle istotne jest, aby prawa pasażerów nie istniały tylko na papierze. Wszyscy musimy mieć możliwość odwołania się do nich w momencie, kiedy są nam najbardziej potrzebne, tzn. w przypadku problemów. Wiemy, że prawdziwym priorytetem zablokowanych pasażerów jest po prostu jak najszybszy powrót do domu. Dlatego też kładziemy nacisk na zapewnienie informacji, opieki i skutecznej zmiany planu podróży. Chodzi przede wszystkim o to, aby pasażerowie jak najszybciej dotarli do swojego celu i aby linie lotnicze dysponowały czasem potrzebnym na rozwiązanie problemów”. Propozycja Komisji aktualizuje prawa pasażerów w czterech ważnych obszarach. Są to:
1. Usunięcie niepewności prawnej: prawo do informacji na temat opóźnienia lub odwołania lotu;nadzwyczajne okoliczności;prawa przysługujące w przypadku dużych opóźnień i opóźnień z powodu przestoju na płycie;ustalenie planu postępowania awaryjnego;prawo do zmiany planu podróży i prawa w zakresie zastępczego połączenia lotniczego.
2. Nowe prawa: w przypadku zmiany rozkładu;błędów ortograficznych w nazwach/nazwiskach;nowe prawa w odniesieniu do niewłaściwej obsługi bagażu i wymogów w zakresie przejrzystości dotyczących bagażu podręcznego i rejestrowanego.
3. Egzekwowanie prawa, procedury wnoszenia skarg i sankcje wzmocnienie nadzoru nad przewoźnikami lotniczymi przez organy krajowe i europejskie (monitorowanie i wspólne dochodzenia), a także zwiększenie skuteczności rozpatrywania skarg i egzekwowania indywidualnych praw (w tym wymóg udzielenia przez przewoźnika lotniczego odpowiedzi na skargi w terminie dwóch miesięcy);upadłość.
4. Nieproporcjonalne obciążenia finansowe: ograniczenia w zakresie pomocy;ograniczenia dotyczące działalności regionalnej;podział obciążeń ekonomicznych.