Gama rusza na testy w PKP Intercity
inforail
28.02.2013 15:00
Gama rusza na testy w PKP Intercity
Przez cały marzec wybrane pociągi PKP Intercity S.A. prowadzić będzie nowa lokomotywa Gama 111Ed Marathon. Wyprodukowany przez bydgoską PESĘ pojazd poprowadzi 8 składów przewoźnika. Inauguracyjny przejazd odbędzie się 1 marca na odcinku Warszawa –Kraków. Eksploatacja sprzętu przez PKP Intercity pozwoli firmie PESA uzyskać dla lokomotywy świadectwo bezterminowe. Dokument wydawany jest w momencie zrealizowania przez producenta kolejnego etapu eksploatacji nadzorowanej, w tym przypadku pokonania przez lokomotywę założonej liczby kilometrów w obsłudze pociągów pasażerskich i towarowych. Taką możliwość zapewni bydgoskiej firmie m.in. współpraca z PKP Intercity. Lokomotywa z platformy Gama zostanie udostępniona przewoźnikowi na zasadzie transakcji wiązanej tzn. bez żadnych świadczeń finansowych. Przez najbliższy miesiąc 14 naszych maszynistów będzie obsługiwało nową lokomotywę z serii Gama. Pojazd poprowadzi 8 składów. Inauguracyjny przejazd odbędzie się 1 marca pociągiem TLK 53106 „Norwid”na odcinku Warszawa Wschodnia-Kraków Główny – powiedziała Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity S.A.
Gama Marathon to pierwsza lokomotywa z wielosystemowej platformy Gama, wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz S.A. Oficjalnie została zaprezentowana na targach Innotrans 2012 w Berlinie. W skład rodziny pojazdów wejdą lokomotywy spalinowe o mocy 2.200 kW i prędkości 140 km/h, lokomotywy elektryczne wielonapięciowe i zasilane napięciem 3 kV DC rozwijające prędkość 140 km/h w ruchu towarowym i 190 km/h w ruchu pasażerskim. Lokomotywa testowana przez PKP Intercity będzie mogła osiągnąć max. prędkość 160 km/h. Koncepcja wnętrza kabiny maszynisty została przygotowana po uwzględnieniu opinii przedstawicieli Zawiązku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jest to pierwsza tego typu realizacja. Jeżeli potrzeby rynku ulegną w przyszłości zmianie, dostarczone lokomotywy można zrekonfigurować w celu dostosowania do pracy w innych krajach i z powodzeniem wykorzystywać jako lokomotywę do przewozów transgranicznych –powiedział Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Gama to elektryczna lokomotywa czteroosiowa o mocy 5600 kW zasilana napięciem 3kV DC o oznaczeniu 111E. Dzięki dodatkowemu agregatowi spalinowemu Marathon, lokomotywa wykonuje prace manewrowe na odcinkach niezelektryfikowanych bez konieczności użycia dodatkowej lokomotywy. Pojazd jest wyposażony w dwie równorzędne klimatyzowane kabiny sterownicze usytuowane na obu końcach. Do każdej kabiny prowadzi dwoje drzwi zewnętrznych, a do przedziału maszynowego drzwi wewnętrzne.
W trakcie testów lokomotywa będzie prowadziła następujące pociągi:
TLK 53106 „Norwid”na odcinku Warszawa Wschodnia-Kraków Główny
TLK 31100 „Smok Wawelski”na odcinku Kraków Główny –Warszawa Wschodnia
TLK 15103 „Kaszub”na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna
TLK 51102 „Kaszub”na odcinku Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia
EIC 1803 „Chrobry”na odcinku Warszawa Wschodnia – Poznań Główny
EIC 8102 „Chrobry”na odcinku Poznań Główny – Warszawa Wschodnia
EIC 1601 „Panorama”na odcinku Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny
EIC 6101 „Panorama”na odcinku Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024