Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dostawy miejskich pojazdów szynowych w 2012 roku – PESA ponownie liderem

infotram
22.02.2013 11:58
W czwartym kwartale 2012 roku zanotowaliśmy delikatny wzrost liczby dostarczonych tramwajów w porównaniu z poprzednimi trzema miesiącami. Łącznie na polskim rynku pojawiło się 33 wagony, co oznacza wzrost o osiem jednostek (+24%). Omawiany okres wypada jednak kiepsko w porównaniu z analogicznym przedziałem czasowym roku 2011. Wówczas dostarczono bowiem 57 sztuk pojazdów (-43%). Co więcej w czwartym kwartale 2012 roku wagony tramwajowe trafiły tylko do trzech przewoźników –Tramwajów Warszawskich, MPK Kraków i MPK Poznań. Pierwszy z nich odebrał 18 Swingów, z czego dwa to dwukierunkowe DUO Swingi, drugi 10 Bombardierów NGT8, trzeci 5 Moderusów Beta. Wszystkie wskazane przypadki to kontynuacja dostaw rozpoczętych już wcześniej. W omawianym okresie nie rozpoczęła się zatem realizacja żadnej nowej umowy. W klasyfikacji przewoźników mamy więc jasną sytuację. Po raz kolejny Tramwaje Warszawskie są na fotelu lidera. Zakończyły się natomiast dostawy Twistów dla MPK Częstochowa i składów EN97 dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej.    
Udział w rynku –IV kwartał 2012 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
Ilość
Udział w rynku
Tramwaje Warszawskie
18
55%
MPK Kraków
10
30%
MPK Poznań 5 15%
 PESA Swing DUO
W klasyfikacji producentów ponownie PESA pokonała Bombardiera i Modertrans. A jeszcze w ubiegłych zestawieniach z bydgoską fabryką rywalizował Solaris, który ponownie pojawi się w nich pewnie dopiero w przyszłym roku, kiedy to zaczną się dostawy Tramino dla Olsztyna. 18 z 28 pojazdów, jakie dostarczono na rynek w IV kwartale 2012 roku powstało w Bydgoszczy. Pozostałe 10 wyprodukował Bombardier. Ale udział PESY w rynku zmniejsza się z 96% w II kwartale do 86% w III kwartale i 64% w IV kwartale.    
Udział w rynku –IV kwartał 2012 r. (producenci tramwajowi)
Producent
Ilość
Udział w rynku
PESA
18
55%
Bombardier
10
30%
Modertrans 5 15%
 
Warto zauważyć, iż ponownie 100% dostaw –w IV kwartale 2012 roku –to wagony tramwajowe.
Tramwaje w IV kwartale 2012 roku
PESA 120Na –18 sztuk dla Tramwajów Warszawskich, z czego 2 sztuki to Swing DUO
Bombardier NGT8 –10 sztuk dla MPK Kraków
Modertrans Moderus Beta MF02AC – 5 sztuk dla MPK Poznań 
Zestawienia po IV kwartałach 2012 roku
I pora na podsumowanie całego 2012 roku. Łącznie polscy przewoźnicy odebrali 121 jednostek taborowych. To spadek o 45 sztuk (-37%) w porównaniu z rokiem 2011. Tradycyjnie już najwięcej, bo aż 63, trafiło do Warszawy. Na drugim miejscu MPK Poznań, do którego dostarczono 19 Tramino. Były to jak na razie ostatnie wagony dla przewoźnika. Tym samym zakończyła się realizacja kontraktów na dostawę 45 Solarisów Tramino. Wszystkie czternaście pociągów odebrała WKD, trzynaście w tym roku. 14 Bombardierów dostarczono do MPK Kraków. I wreszcie 7 wagonów Twist, które odebrało MPK Częstochowa i 5 Moderusów Beta dla MPK Poznań.
Udział w rynku –IV kwartały 2012 r. (przewoźnicy tramwajowi)
Przewoźnik
Ilość I kwartał
Ilość II kwartał
Ilość III kwartał
Ilość IV kwartał
Ilość 2012 rok
Udział w rynku
Tramwaje Warszawskie
18
16
11
18
63
52%
MPK Poznań
18
1
0
0
19
15%
MPK Kraków
0
0
4
10
14
11%
Warszawska Kolej Dojazdowa
0
7
6
0
13
10%
MPK Częstochowa
0
3
4
0
7
7%
MPK Poznań 0 0 0 5 5 6%
 
I klasyfikacja producentów. Tu niepodzielne królowanie dwóch rodzimych producentów, przełamał Bombardier. Pierwsze miejsce tradycyjnie dla PESY, drugie dla Solarisa, trzecie zaś dla wspomnianego Bombardiera. Na ostatnim miejscu Modertrans. 
Udział w rynku –IV kwartały 2012 r. (producenci tramwajowi)
Producent
Ilość I kwartał
Ilość II kwartał
Ilość III kwartał
Ilość IV kwartał
Ilość 2012 rok
Udział w rynku
PESA
18
26
21
18
83
69%
Solaris
18
1
0
0
19
16%
Bombardier
0
0
4
10
14
11%
Modertrans 0 0 0 5 5 4%