Wózek Siemens SF7000 – szczegóły techniczne

inforail
25.01.2013 09:35
Siemens jest producentem, którego wybrano do wyprodukowania 1100 wagonów dla brytyjskiej sieci kolejowej Thameslink, przekładających się na blisko 300 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Człony pojazdów będą osadzone na oddzielnych wózkach, ze względu na sposób naliczania opłat za przejazd pociągów przez brytyjskiego zarządcę infrastruktury kolejowej. Stąd też konstrukcję wózka dla Siemens Desiro City zoptymalizowano pod kątem obniżenia masy. Wózek oznaczono SF 7000.
desiro_city_fcc_livery_1_760 w3_760 w1_760
w2_760 w4_760 w5_760
w6_760 w7_760 w9_760
Wózek SF7000 posiada dwustopniowe zawieszenie. Pierwszy stopień odsprężynowania to specjalne gumowe bloki, na których oparto zestawy kołowe, a drugi –dwie solidne poduszki powietrzne. Rama ma kształt litery H z obniżeniem w środkowej części i jest maksymalnie odchudzona. Zabudowano ją między kołami, co pozwoliło zaoszczędzić na masie, lecz jednocześnie ograniczyło przestrzeń na montaż podzespołów, np. hamulców. Przy każdym z gumowych bloków zawieszenia zastosowano tłumiki drgań pionowych pierwszego stopnia. Są to amortyzatory Koni 97A 1713. W bocznej, zewnętrznej części ramy, pomiędzy zestawami kołowymi, znalazły się dwa tłumiki drgań pionowych drugiego stopnia oraz umieszczone podłużnie tłumiki drgań poziomych.
Wózek toczny Desiro City charakteryzuje się masą 4,4 t i rozstawem osi 2100 mm. Wersja napędowa posiada masę 6,4 t. Wózki są lżejsze o ok. 35% od zastosowanego w modelu Desiro UK typu SF 5000. Dopuszczalny nacisk na oś toczną wynosi 14,5 t, a na napędzaną –15,5 t. W wózku napędzanym zastosowane będą 2 silniki o mocy 235 kW każdy.
W konstrukcji wózka zastosowano kompaktowe, lekkie łożyska zamontowane wewnętrzne. Zestawy kołowe posiadają wały drążone, a średnica kół została zmniejszona do 820 mm. Masę innych elementów również obniżono, np. z 22,7 do 17,9 kg spadła masa tłumika drgań skrętnych, który wzmocniono hartowanymi odlewami stalowymi. Zminimalizowana masa nieresorowana w parze z niewielkim rozstawem osi przyczyniają się wspólnie do zmniejszenia zużycia torowiska i kół. Zużycie torowiska na łuku R=1000m ma być o 75% mniejsze niż w poprzedniej konstrukcji SF5000. Wózek przystosowano do pracy ze zwiększonym obciążeniem przy tym samym poziomie bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu.
Ze względu na specyfikę brytyjskiej skrajni w wersji napędzanej wózka zastosowano hamulce klockowe. Wynika to z trudności w znalezieniu miejsca na odpowiednią liczbę hamulców tarczowych. Nie są to jednak tradycyjne, hałaśliwe klocki żeliwne, odkształcające koło, lecz ciche klocki organiczne.
Pojazdy Desiro City będą czterowagonowymi zespołami, łączonymi po dwa lub trzy w składzie. Trzyczęściowy skład wykorzysta w pełni długość peronów, zmodernizowanych do obsługi 12-wagonowych pojazdów. Desiro City będą dwusystemowe, dostosowane do zasilania 750 V DC oraz 25 kV AC.
Siemens wyprodukował już 3000 wózków typu SF5000 UK, które sprawdziły się w eksploatacji w Wielkiej Brytanii. Dla zamówienia Thameslink wyprodukowane zostanie 2280 wózków SF7000. Podzespoły będą produkowane w fabryce w Graz od marca 2013 do 2016 r., zajmując 22-26% mocy produkcyjnych.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}