Gdańsk podsumowuje wodny tramwaj 2012
infotrans
15.01.2013 16:11
Gdańsk podsumowuje wodny tramwaj 2012
W okresie od czerwca do września 2012 r. gdańskie linie F5 i F6 przewiozły 11 375 pasażerów i 270 rowerów. Zdecydowanie większą popularnością cieszyła się linia F5: Żabi Kruk –Westerplatte
W ramach projektu: „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku”, realizowanego przez Miasto Gdańsk, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007-2013, wybudowano 3 przystanie żeglarskie: Żabi Kruk, Sienna Grobla II i Tamka, oraz 10 przystanków tramwaju wodneg
Zwiedzanie Gdańska drogą wodną? Od 2012 roku jest to możliwe. Płynąc statkiem po wodach Motławy i Wisły można podziwiać piękno gdańskich zabytków, a płynąc po wodach Martwej Wisły lub Wisły Śmiałej można odpocząć od miejskiego gwaru. W ramach projektu: „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku”, realizowanego przez Miasto Gdańsk, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007-2013, wybudowano 3 przystanie żeglarskie: Żabi Kruk, Sienna Grobla II i Tamka, oraz 10 przystanków tramwaju wodnego. Zakres prac obejmował modernizację nabrzeży wraz z zabudową strefy brzegowej, pływającymi pomostami zocumowniczymi stałymi i ruchomymi oraz pachołami, pochylni dla wodowania jednostek pływających, infrastruktury technicznej i ciągów spacerowych. W trakcie prac remontowych usunięto wrak kutra zatopionego na rzece w latach 90-tych XX w. Długość wodnego szlaku turystycznego gdańskich tramwajów wodnych wynosi 45,1 km. Organizatorem przewozów tramwajami wodnymi jest Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dwie linie tramwaju wodnego obsługują niewielkie jednostki (Sonica i Sonica I), mogące jednorazowo zabrać na pokład 40 osób i 5 rowerów. Statki oznaczone numerami F5 i F6 kursują na trasie:
•F5: Żabi Kruk –Westerplatte/ Latarnia Morska z przystankami pośrednimi: Zielony Most, Targ Rybny, Wiosny Ludów, Nabrzeże Zbożowe, Twierdza Wisłoujście (długość trasy –25,6 km)
– F6: Targ Rybny –Narodowe Centrum Żeglarstwa z przystankami pośrednimi: Sienna Grobla II, Wiosny Ludów, Tamka, Stogi- -Górki Zachodnie (długość trasy –28,5 km).
Wielkość statków wybranych do obsługi linii F5 i F6 dostosowana została do parametrów eksploatacyjnych szlaku wodnego (niskie mosty nad Motławą, mała szerokość toru wodnego, średnica obrotnicy na końcówce toru wodnego) oraz parametrów pomostów cumowniczych, tworzących przystanki tramwaju wodnego. W ramach zastosowanej procedury przetargowej wybrano przewoźnika –Żeglugę Gdańską Sp. z o.o., który do 30 września 2014 r. będzie świadczyć usługi na obu liniach. Ceny biletów ustalono na poziomie zachęcającym do korzystania z usług. Cena biletu normalnego wynosiła 10 zł, ulgowego –5 zł, bilet uprawniający do przewozu roweru –5 zł. W okresie od czerwca do września 2012 r. obie linie przewiozły 11 375 pasażerów i 270 rowerów. Spośród pasażerów, którzy skorzystali w 2012 r. z nowej oferty, 62% kupiło bilety normalne, 28% bilety ulgowe, a 10% posiadało uprawnienia do przejazdów bezpłatnych. Zdecydowanie większą popularnością cieszyła się linia F5: Żabi Kruk –Westerplatte, z wybranymi kursami do Latarni Morskiej w Nowym Porcie, z której skorzystało prawie 8 800 pasażerów. Dostosowując ofertę do popytu już od 30 czerwca wprowadzono pierwsze zmiany, polegające na przesunięciu jednego rejsu z linii F6 na linię F5 oraz skróceniu czasów postoju na przystankach i czasu przejazdu pomiędzy niektórymi przystankami. Rozkłady rejsów były zmieniane jeszcze dwukrotnie, a przyczyną zmian była m.in. konieczność dostosowania żeglugi na Martwej Wiśle do przepisów portowych, które zakładają m.in. żeglugę wyłącznie w porze dziennej. Pierwszy rok funkcjonowania gdańskiego tramwaju wodnego był dla Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku nowym wyzwaniem. Korzystając z klikuletniego doświadczenia w organizowaniu przewozów drogą wodną, zarówno po Zatoce Gdańskiej, jak i po wodach wewnętrznych Gdańska, ZTM we współpracy z Żeglugą Gdańską badał i analizował czas realizacji rejsów, czas kursów pomiędzy poszczególnymi przystankami, czas cumowania na przystankach oraz liczbę osób wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach. Doświadczenia pierwszego roku funkcjonowania linii F5 i F6 pozwolą w kolejnych sezonach na wprowadzenie rozwiązań, mających na celu zwiększenie atrakcyjności oferty dla turystów i mieszkańców Pomorza.