Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia: Kolejny etap Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego

infotrans
02.01.2013 11:04
Projekt Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM) etap IIA, w ramach działania 7.2 Rozwój transportu morskiego otrzymał z Programu Infrastruktura i Środowisko unijne wsparcie w wysokości ponad 72 mln zł. Umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia zawarta została pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a Urzędem Morskim w Gdyni w dniu 20 grudnia 2012 r. Inwestycja o wartości ponad 85 mln zł zlokalizowana jest wzdłuż wybrzeża w obszarach dwóch województw: pomorskiego i zachodniopomorskiego. Projekt przewiduje zaprojektowanie i wybudowanie Pomorskiej Magistrali Teleinformatycznej w formie rurociągu z kablem światłowodowym na linii Gdynia-Świnoujście. W trakcie realizacji projektu przyłączony do sieci zostanie szereg punktów węzłowych zlokalizowanych na trasie projektowanej magistrali oraz wykonane zostaną przyłącza obiektów końcowych. Planowana infrastruktura zapewni możliwość transmisji danych oraz głosu do odległych lokalizacji. Sprawną łączność i wymianę danych pomiędzy podmiotami korzystającymi z magistrali zapewni zintegrowany system komunikacji. Planuje się utworzenie Centrum Zarządzania które będzie zlokalizowane w Centrum Bezpieczeństwa Morskiego Urzędu Morskiego w Gdyni, sieć szkieletowa będzie wyposażona w niezbędne urządzenia pozwalające na zarządzanie i monitorowanie. W rezultacie zintegrowany system komunikacji zapewni przede wszystkim sprawną łączność i wymianę danych pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w Krajowym Systemie Bezpieczeństwa Morskiego. Ponadto jest to element systemu łączności na potrzeby:
•transmisji między lokalizacjami obsługującymi system łączności operacyjnej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
•systemu zintegrowanej łączności cyfrowej przewodowej;
•krajowej sieci radiokomunikacji morskiej VHF.
Sieć zapewni także transmisję dla szeregu urządzeń wchodzących w skład projektu Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM), Etap I, takich jak:
•sensory radarowe;
•system automatycznej identyfikacji statków AIS;
•system poprawek do systemu GPS – DGPS;
•sensory hydrometeorologiczne;
•systemy telewizji przemysłowej CCTV.
Projekt jest w pełni komplementarny z projektem Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego (KSBM) Etap I, który jest obecnie realizowany ze wsparciem unijnym. (Umowa na realizację przedsięwzięcia KSBM I została zawarta w 28.02.2011 r.) Zasięg oddziaływania projektu obejmuje obszary morskie Rzeczypospolitej Polskiej (tj. morskie wody wewnętrzne, morze terytorialne, wyłączną strefę ekonomiczną) i porty morskie, w szczególności zaś podejścia do portów, redy i kotwicowiska oraz strefę brzegową.