To najnowocześniejsza lokomotywa w Polsce
inforail
28.12.2012 10:00
To najnowocześniejsza lokomotywa w Polsce
To najnowocześniejsza lokomotywa w Polsce. Jest następcą Eurosprinterów, znanych już z krajowych szklaków kolejowych. Mowa oczywiście o Vectronie Siemensa. Pierwsze dwie taki maszyny zostały, tuż przed Świętami, przekazane firmie DB Schenker Rail Polska S.A. Łącznie przewoźnik zakupił 23 takie lokomotywy. Podpisana pod koniec listopada umowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 13 pojazdów. Lokomotywy Vectron DC w wersji dla DB Schenker Rail Polska S.A. są przystosowane do pracy na liniach kolejowych z siecią trakcyjną zasilaną prądem stałym 3kV i wyposażone w odpowiednie systemy zabezpieczenia ruchu kolejowego stosowane na polskiej sieci. We wrześniu br. po rocznych testach i jazdach próbnych lokomotywa Vectron DC otrzymała bezterminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w Polsce wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Polska była jednym z pierwszych krajów, w którym takie dopuszczenie udało się Vectronowi zdobyć. Nowe lokomotywy będą eksploatowane głównie w Polsce –mówi Michael Hetzer z zarządu DB Schenker Rail Polska. Ale będą też wykorzystywane w ruchu międzynarodowym. Przypomnijmy, że przewoźnik zdecydował się na zakup maszyn jednosystemowych. A to oznacza, że np. na granicy niemieckiej lokomotywa musi zostać wymieniona. Wspomniane Eurosprintery, kursujące w barwach PKP Intercity, tego problemu nie mają. Mogą prowadzić pociągi również za naszą zachodnią granicą.
Kontrakt z DB Schenker Rail Polska to największe zamówienie Siemensa na lokomotywy w Polsce. Wspomniane PKP Intercity zakupiły w 2008 roku 10 Eurosprinterów. Kwoty transakcji nie ujawniono. Szybka dostawa dwóch lokomotyw, w niecały miesiąc po podpisaniu umowy, to efekt przekazania przewoźnikowi maszyn, które wcześniej były testowane w Polsce. Kolejne trzy zostaną przekazane wiosną, trzy następne jesienią 2013 roku. Dostawy zakończą się w 2015 roku. Jedną z firm uczestniczącą w tych testach była właśnie DB Schenker Rail Polska. Przypomnijmy, że maszynę testowały też m.in. PKP Intercity, które rozważają zakup nowych maszyn. Być może będą to Vectrony, choć konkurencja na rynku robi się coraz większa. Przypomnijmy, że do grona producentów lokomotyw dołączyły PESA i ZNLE Gliwice, które na targach InnoTrans pokazały odpowiednio Gamę i Griffina. Obie lokomotywy wydają się być tańsze od produktów Siemensa, co wcale nie oznacza, że niemiecki producent jest na straconej pozycji w kolejnych przetargach w Polsce. Oferuje przecież jedną z najnowocześniejszych lokomotyw w Europie. To bardzo nowoczesne jednostki, które staną się głównym filarem naszej koncepcji budowy pan-europejskiej sieci kolejowej, w której transporty międzynarodowe są realizowane w znacznej mierze przy użyciu lokomotyw elektrycznych – mówi Markus Hunkel, członek zarządu DB Schenker Rail. Ponadto, nowy tabor wpłynie na zmniejszenie poziomu emitowanego dwutlenku węgla, a tym samym zbliży nas do realizacji założenia, którym jest zdobycie pozycji Eko – pioniera.
Przekazanie pierwszego Vectrona dla DB Schenker Rail Polska miało miejsce na terenie Instytutu Kolejnictwa w Warszawie. To, że ta uroczystość ma miejsce właśnie u nas jest dobrym przekładem współpracy międzynarodowej Instytutu –podkreślił jego dyrektor Andrzej Żurkowski.
Lokomotywy Siemensa produkowane są w zakładach w Monachium, z użyciem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Do spawania elementów nadwozia, wykonanych ze stali nierdzewnej, wykorzystywana jest innowacyjna technologia hybrydowego spawania laserowego. Dostawa części zamiennych będzie realizowana zgodnie z potrzebami klienta w ciągu 24 godzin z magazynu centralnego Siemensa. Wszystkie zamówienia będą obsługiwane za pośrednictwem serwisu sklepu internetowego „Siemens RailMall ’.
Vectron to lokomotywa, która z jednej strony jest konstrukcją nowatorską, a z drugiej już sprawdzoną. Jej zaletą jest uniwersalność. Była ona testowana przez DB Schenker Rail Polska i najcenniejszym dla nas efektem tych testów jest zawarta umowa na zakup 23 lokomotyw Vectron. Cieszę się, że najnowsze lokomotywy Siemensa zostały docenione i będą jeździć także po polskich torach – podsumowuje Marek Bielski członek zarządu Siemens Sp. z o.o, dyrektor sektora Infrastructure and Cities. Szkoda tylko, że nie będą prowadzić pociągów pasażerskich.
Dane techniczne lokomotyw Vectron DC dla DB Schenker Rail Polska
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Sieć zasilająca
|
3 kV DC
|
Moc
|
max 5,200 kW
|
Prędkość maksymalna
|
160 km/h
|
Waga
|
80 t
|
Rozstaw torów
|
1,435 mm
|
Lata produkcji
|
Od 2012 r.
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024