Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Uralvagonzavod i Bombardier zdobywają Moskwę

infotram
21.12.2012 15:27
Moskwa wybrała ofertę złożoną przez konsorcjum Uralvagonzavod i Bombardier Transportation na dostawę 120 niskopodłogowych tramwajów dla modernizowanej w stolicy Rosji sieci tramwajowej. Był to drugi przetarg w tym przedmiocie. Pierwszy z nich został odwołany w połowie 2012 roku. Drugi ogłoszono w październiku 2012, oferty zostały złożone do końca listopada. W dniu 13 grudnia zakończono drugi etap, do którego przystąpiły konsorcja: UVZ i Bombardier, które za 120 wagonów chce 8,46 mld rubli oraz Transmashholding i Alstom Transport z ceną 8,5 mld rubli. Obie oferty były niższe od założeń miasta, które na zakupy chciało przeznaczyć 9 mld rubli. Inni zakwalifikowani w pierwszym etapie producenci – Sinara / Uralvagonmash, Ust-Katav, CAF, Pesa i Končar nie złożyły ostatecznych ofert. Zwycięskie konsorcjum będzie musiało dostarczyć do Moskwy trzyczęściowe wagony, o długości od 25 do 30 m, z czego każdy będzie mógł pomieścić od 175 do 255 pasażerów. Ich prędkość maksymalna ma wynosić 75 km/h. Będą też klimatyzowane i wyposażone w satelitarny system lokalizacji. Cztery pierwsze tramwaje mają być gotowe w I kwartale 2014 roku. Kolejnych siedemdziesiąt przybędzie do rosyjskiej stolicy do końca tego roku, pozostałe zaś do końca 2015 roku. Przypomnijmy, że Moskwa wymienia tabor tramwajowy przed Mistrzostwami Świata w piłce nożnej, które odbędą się tu w 2018 roku. Skąd my to znamy….  
KTM-30 w Moskwie (foto: Wikipedia)
Umowa między Uralvagonzavod a Bombardierem została podpisana w lipcu 2012 roku. Powołane konsorcjum miało zdobywać kolejne kontrakty na dostawy tramwajów i wagonów metra w Europie Wschodniej. Jak widać pierwszy cel został już osiągnięty. Konsorcjum podbiło Moskwę, a więc rozpoczęło z wysokiego „c”. Pojazdy będą produkowane w zakładach Uralvagonzavod, na licencji Bombardiera. Prawdopodobnie wagony dostarczone do Moskwy będą opierać się na platformie tramwajów Flexity. Jak zapowiadają szefowie  Uralvagonzavod niewykluczone, iż w Rosji powstaną trzy nowe fabryki produkujące tramwaje.
Bombardier Flexity dla Krakowa
Kolejnym wyzwaniem dla konsorcjum Uralvagonzavod i Bombardier jest zdobycie zamówienia na pociągi metra w stolicy Rosji. Moskwa chce wymienić tabor podziemnej kolejki w przyszłej dekadzie. O początkach tramwajów w Moskwie pisaliśmy tutaj .