Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie tylko 18 używanych wagonów dla MPK Łódź?

infotram
15.12.2012 18:41
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram w przetargu MPK Łódź na dostawę czterdziestu używanych wagonów dwukierunkowych wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ja firma Stropex z Pleszewa, która na co dzień zajmuje się produkcją …materiałów budowlanych. W dodatku chce dostarczyć dla MPK nie czterdzieści a tylko osiemnaście wagonów. Przetarg podzielony był na cztery części, oferty wpłynęły zatem tylko w części III i IV. Mają to być tramwaje M8C, za które łódzki przewoźnik musiałby zapłacić około 3 milionów zł. Za jeden wagon oferent chce otrzymać ponad 40,5 tys. euro. Wagony M8C można spotkać chociażby w Bielefeld. Są wąskotorową odmianą pojazdów N8C. Obecnie komisja przetargowa pracuje, rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić na dniach.
Duewag M8C w Bielefeld (foto: Wikipedia)
Przypomnijmy, że MPK Łódź chce zastąpić używanymi wagonami najstarsze osiemsetpiątki. Jak poinformował kilka dni temu przewoźnik na zakup nowoczesnych wagonów niskopodłogowych nie ma środków ani MPK, ani miasto Łódź. Cena jednego tramwaju wynosi –w zależności od producenta i zamówionego wyposażenia –od 7 do 10 milionów złotych, a więc ośmiokrotnie więcej, niż cena niskopodłogowego autobusu. W tej sytuacji znalazło się wielu tramwajowych przewoźników w Polsce, szczególnie w mniej zasobnych miastach. Doraźnym rozwiązaniem problemów taborowych okazał się import używanych wagonów tramwajowych, głównie z Niemiec i Austrii. Mimo trzydziestoletniego okresu eksploatacji wagony te są na ogół w niezłym stanie technicznym, dzięki mniejszym niż w Polsce obciążeniom i lepszemu stanowi technicznemu infrastruktury. Nie bez znaczenia jest również stosowanie przez wytwórnie naszych zachodnich sąsiadów lepszych materiałów i technologii, niż te, które w tym samym czasie wykorzystywano w PRL. Pasażerowie z Poznania, Krakowa lub Gdańska chwalą sobie mniej hałaśliwe, lepiej ogrzewane i szczelniejsze zimą używane wagony tramwajowe importowane z Niemiec. Przed podobnym problemem stanęła teraz Łódź. Należy jak najprędzej uzupełnić stan liczebny tramwajów MPK, odsyłając najstarsze „osiemsetpiątki”na emeryturę. Nowokupowane wagony dwukierunkowe MPK chce skierować do obsługi linii zastępczych, które zostaną uruchomione podczas remontu torowiska przy okazji budowy trasy W-Z. Podobne wagony MPK przejęło po MKT. Kursują na liniach 43 i 46. Wagony N8C kursują dziś w Gdańsku, gdzie zostały sprowadzone z Dortmundu. Po przybyciu na Pomorze przeszły gruntowną modernizację.