Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy rozkład jazdy na 4+

inforail
06.12.2012 11:26
Przygotowania do wprowadzenia nowego rozkładu jazdy oceniam na 4+ – powiedział podczas konferencji prasowej Piotr Ciżkowski, członek zarządu PKP S.A. W tym roku jesteśmy jeszcze lepiej przygotowani do wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy. PKP Polskie Linie Kolejowe kompleksowo poinformowały o zmianach w rozkładzie, a PKP Intercity dodatkowo uruchomiło własną akcję informacyjną. Z naszej strony, czyli PKP SA, zapewniamy klientom dostęp do informacji na dworcach, którymi zarządzamy, a w razie jakichkolwiek kłopotów, pomoc w najszerszym możliwym zakresie –dodał. Jak już wielokrotnie informowaliśmy załamach InfoRail nowy rozkład jazdy wchodzi w życie 9 grudnia 2012 roku. PKP S.A wydają się być w tym roku spokojne i dobrze przygotowane do wprowadzenia zmian. Przygotowania do wdrożenia nowego rozkładu trwały blisko pół roku. Rozkład jazdy 2012/2013 został opracowany dla dziewięciu podmiotów wykonujących przewozy pasażerskie na terenie kraju. Pomimo zamknięć torowych w ponad 140 lokalizacjach wynikających z prowadzenia modernizacji, ilość tras pociągów w skali sieci pozostaje na tym samym poziomie, jak w latach ubiegłych – podkreśla Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To właśnie na zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce spoczywało najtrudniejsze zadanie, a więc zebranie wniosków od przewoźników i skonstruowanie rozkładu. Czy to zadanie zostało wykonane dobrze zobaczymy. Warto jednak zaznaczyć, iż PKP PLK przydzieliły w rozkładzie jazdy 2012/2013 6253 tras dla 9 przewoźników. Ich przydział wygląda następująco:
Przewoźnik
Rozkład jazdy 2011/2012
Rozkład jazdy 2012/2013
Różnica
Różnica %
Przewozy Regionalne
3414
2920
-494
-14%
Koleje Mazowieckie
910
869
-41
-4,5%
PKP Intercity
678
746
+68
+10%
SKM Warszawa
354
304
-50
-14%
SKM Trójmiasto
317
312
-5
-1,5%
Arriva RP
219
179
-40
-18%
Koleje Dolnośląskie
130
159
+29
+22%
Koleje Śląskie
121
629
+508
+419%
Koleje Wielkopolskie
104
135
+31
+29,8%
RAZEM
6247
6253
+6
+0,01%
9 grudnia wchodzi w życie nowy rozkłąd jazdy pociągów
Powyższa tabela znakomicie obrazuje status quo, jaki udało się zachować w porównaniu z rokiem 2012. Mimo to na kolejowej mapie Polski pojawiają się następne „białe plamy”. Odwołane pociągi to, zdaniem Andrzeja Pawłowskiego, głównie oszczędności. Brak środków finansowych uniemożliwia utrzymanie najbardziej nierentownych połączeń regionalnych. Być może cięcia te byłyby jeszcze większe, gdyby PKP PLK nie przeniosło niektórych robót torowych na godziny wieczorne bądź weekendy. Obecnie modernizacje linii kolejowych, wymagające zamknięć przez całą dobę, są prowadzone w 140 lokalizacjach. Mimo to rozkład jazdy ma nie zmieniać się częściej niż co dwa miesiące. To również postęp w kontekście bardzo częstych roszad w sezonie 2011/2012. Co więcej nowy rozkład jazdy został opublikowany ponad dwa tygodnie wcześniej niż w latach ubiegłych. Oprócz możliwości wcześniejszego zapoznania się godzinami przyjazdu i odjazdu pociągów, PKP PLK S.A. na 21 dni przed wejściem w życie rozkładu jazdy umieściła informacje o rozkładzie jazdy na peronach, Ponadto pasażerowie od 18 listopada za pośrednictwem strony internetowej, mogą samodzielnie wydrukować rozkłady jazdy dla każdej stacji na sieci kolejowej. To również nowość. Dlaczego zatem nowy rozkład jazdy oceniany jest tylko na 4+? Chcemy aby te przygotowania były jeszcze lepsze. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli wystawić sobie jeszcze wyższą ocenę –mówi Piotr Ciżkowski.