Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Małopolsce o 20% połączeń mniej

inforail
01.12.2012 12:47
Od 9 grudnia 2012 roku liczba połączeń kolejowych obsługiwanych przez Przewozy Regionalne w Małopolsce zmaleje o około 20%. Dlaczego? Powód jest prosty. Pieniądze. Powody takiej decyzji tłumaczyli podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela oraz dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Andrzej Siemieński. Jak się okazuje zmiany w organizacji połączeń to decyzja podjęta głównie ze względów ekonomicznych. Każda z linii obsługiwanych w Małopolsce przez Przewozy Regionalne wymaga dotacji, której wysokość w kolejnych latach systematycznie wzrastała – od 36 mln zł w 2006 roku. do 92 mln zł w 2012 roku. Wpływy z biletów pokrywały od nieco ponad 8% ogólnych kosztów (linia Kraków-Oświecim) do ponad 70% (linia Tarnów-Kraków). – Województwo Małopolskie jest zobligowane do pokrycia deficytu przewoźnika, któremu zlecamy wykonywanie połączeń kolejowych. W ostatnich latach koszty wyraźnie wzrosły, a my jesteśmy w stanie stale zwiększać dotacji, dlatego też analizie poddaliśmy rentowność wszystkich linii kolejowych –tłumaczył na konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. – Nie ma żadnych przesłanek, by dopłacać do nierentownych połączeń, z których korzysta znikoma liczba podróżnych – mówił wicemarszałek.
Od 9 grudnia 2012 roku liczba połączeń kolejowych obsługiwanych przez Przewozy Regionalne w Małopolsce zmaleje o około 20%
Z takiego właśnie powodu od 9 grudnia z rozkładu zniknie najmniej, zdaniem Urzędu Marszałkowskiego, popularne i nierentowne połączenie kolejowe na trasie Kraków-Oświęcim-Kraków przez Skawinę. Koszty utrzymania tej linii były bardzo wysokie, jednocześnie cieszyła się ona nikłym zainteresowaniem pasażerów. W pierwszym półroczu 2012 roku w ciągu doby kursowało na tej trasie 11 pociągów, z których każdy przewoził średnio po 45 pasażerów. Przez całą dobę z połączenia korzystało około 500 pasażerów, wśród których 250 to …pracownicy kolei, którzy łącznie generowali dochody w wysokości 82 zł na dobę. Dane Przewozów Regionalnych wskazują, że z miesięcznych biletów na tej linii korzystało jedynie 20 uczniów i 3 studentów. Teraz pozostaje im przesiadka na busy. Czy jest to słuszna decyzja, oceńcie sami. Jak tłumaczy dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie Andrzej Siemieński wiele zmian związanych jest również z pracami modernizacyjnymi, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą m.in. na liniach 91 (Kraków-Tarnów) i 133 (Kraków-Katowice), a także z przejęciem obsługi niektórych linii przez Koleje Śląskie (Oświęcim-Czechowice Dziedzice, Oświęcim-Katowice i Wadowice-Bielsko Biała), czy „oterminowaniem”niektórych połączeń, czyli ograniczeniem niektórych kursów na danej linii w ciągu doby lub w dni świąteczne. Zmiany dotyczące nierentownych połączeń pozwolą m.in. na przeznaczenie zaoszczędzonych pieniędzy na modernizację infrastruktury i taboru kolejowego. – W ciągu najbliższych 2-3 lat planujemy zakup 20 nowoczesnych pociągów za ok. 281 mln zł – mówił wicemarszałek Roman Ciepiela. – W ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej powstaną węzły przesiadkowe oraz parkingi typu „Parku i jedź” w Tarnowie, Bochni, Krzeszowicach i Trzebini – zapowiedział wicemarszałek.
Kilka faktów nt. nowego rozkładu jazdy
Na terenie Województwa Małopolskiego nowy rozkład jazdy opracowano w uzgodnieniu z ościennymi Zakładami, tj.: PR Kielce, PR Rzeszów oraz Spółką Koleje Śląskie. Kształt i wielkość oferty zostały dostosowane do możliwości finansowych Województwa Małopolskiego oraz Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Uwarunkowania związane ze wzrostem kosztów usług zewnętrznych oraz zmniejszeniem dofinansowania do przewozów regionalnych na 2013 rok, nie pozwoliły na uruchomienie oferty przewozowej na poziomie obecnego rozkładu jazdy 2011/2012. Od 9 grudnia znika zatem 29 pociągów, następuje skrócenie relacji 14 pociągów oraz ograniczeniu terminów kursowania dla znacznej ilości pociągów. Nastąpi też wycofanie z rozkładu jazdy krótkich relacji Oświęcim –Trzebinia –Oświęcim na rzecz uruchomienia bezpośrednich połączeń w relacjach Oświęcim –Wieliczka Rynek –Kopalnia –Oświęcim lub Oświęcim –Kraków Główny –Oświęcim, połączenie 1 pary pociągów kursujących dotychczas w relacji Kraków –Tarnów –Kraków i Tarnów –Nowy Sącz –Tarnów w 2 bezpośrednie połączenia Kraków –Nowy Sącz – Kraków, wydłużenie 2 pociągów na linii nr 8 z Kielc i Ostrowca Świętokrzyskiego, wydłużenie 1 pociągu na linii nr 62 z Kozłowa do Sędziszowa.
Są też pozytywy. W Nowym rozkładzie jazdy 2012/2013 uruchomiono również nowe połączenia w relacji Kraków Główny –Wadowice –Kraków Główny.
Ale. Od 9 grudnia będzie o 60 pociągów mniej w stosunku do wykonania rozkładu jazdy 2011/2012, w tym 30 pociągów na stykach Województwa Małopolskiego z Województwem Śląskim, tj.: Katowice –Oświęcim – Katowice, Czechowice Dziedzice –Oświęcim –Czechowice Dziedzice, Bielsko Biała –Wadowice –Bielsko Biała. W wyniku uzgodnień pociągi na tych trasach przejęte zostały do obsługi przez Spółkę Koleje Śląskie. Obsługę przewozów na styku Województwa Małopolskiego z Województwem Śląskim, tj.: Kraków –Katowice –Kraków –realizować będzie PR Kraków, natomiast na styku Sławków –Olkusz –Kozłów –Sędziszów/Kielce –PR Kraków i PR Kielce.
Konferencja prasowa (foto: UMWM)
Na terenie Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie przewidziano kursowanie 244 pociągów REGIO wojewódzkich i międzywojewódzkich z następującymi terminami kursowania:
 •codziennie -170 pociągów
 •w (D) – 43 pociągi
 •codziennie oprócz (6) –4 pociągi
 •codziennie oprócz (7) –4 pociągi
 •kursuje w (C) –2 pociągi
 •kursuje w (5) i (6) oprócz wakacji letnich – 1 pociąg
 •kursuje w (6) oprócz wakacji letnich –1 pociąg
 •kursuje w (7) oprócz wakacji letnich –1 pociąg
 •kursuje w (5),
(6) i (7) –2 pociągi
 •kursuje 1.VI do 30.IX –16 pociągów
NOWE POŁĄCZENIA
 1. poc. nr 34431 rel. Kraków Gł. odj. 4.17 –Wadowice przyj. 6.14 – będzie kursował w (D) –na stacji Wadowice skomunikowany z pociągiem KŚ do Bielska Białej,
 2. poc. nr 34433 rel. Kraków Gł. odj. 8.11 –Wadowice przyj. 9.57 – będzie kursował w (C),
 3. poc. nr 34435 rel. Kraków Gł. odj. 9.46 –Wadowice przyj. 11.35 – będzie kursował codziennie –na stacji Wadowice skomunikowany z pociągiem KŚ do Bielska Białej,
 4. poc. nr 43436 rel. Wadowice odj. 6.24 –Kraków Gł. przyj. 8.25 – będzie kursował w (D) –na stacji Wadowice skomunikowany z pociągiem KŚ z Bielska Białej,
 5. poc. nr 43230 rel. Wadowice odj. 10.05 –Kraków Gł. przyj. 11.53 – będzie kursował w (C),
 6. poc. nr 43438 rel. Wadowice odj. 12.00 –Kraków Gł. przyj. 13.56 – będzie kursował codziennie –na stacji Wadowice skomunikowany z pociągiem KŚ z Bielska Białej,
 7. poc. nr 43434 rel. Wadowice odj. 17.20 –Kraków Gł. przyj. 19.05 – będzie kursował codziennie –na stacji Wadowice skomunikowany z pociągiem KŚ z Bielska Białej.
WYDŁUŻONE RELACJE
 1. poc. nr 23143 rel. Kielce – Kraków Gł. przyj. 12.20 –wydłużona relacja na odc. Kielce –Sędziszów,
 2. poc. nr 23242/3 rel. Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków Gł. przyj. 20.10 –wydłużona relacja na odc. Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce,
 3. poc. nr 4246 rel. Sławków odj. 14.40 –Sędziszów –wydłużona relacja na odc. Kozłów – Sędziszów.
SKRÓCONE RELACJE
 1. poc. nr 30210/1 rel. Oświęcim odj. 3.00 – Kraków Gł. przyj. 4.55/ odj. 4.58 –Wieliczka Rynek –Kopalnia przyj. 5.23 –skrócenie relacji na odc. Oświęcim –Trzebinia,
 2. poc. nr 30212/3 rel. Oświęcim odj. 3.37 – Kraków Gł. przyj. 5.32/ odj. 5.33 –Wieliczka Rynek –Kopalnia przyj. 6.00 –skrócenie relacji na odc. Oświęcim –Kraków Gł.,
 3. poc. nr 30110/1 rel. Wieliczka Rynek – Kopalnia odj. 6.06 – Kraków Gł. przyj. 6.32/ odj. 6.33 –Oświęcim 8.20 –skrócenie relacji na odc. Kraków Gł. –Oświęcim,
 4. poc. nr 30124/5 rel. Wieliczka Rynek – Kopalnia odj. 14.01 – Kraków Gł. przyj. 14.27/ odj. 14.40 –Oświęcim 16.26 –skrócenie relacji na odc. Kraków Gł. –Oświęcim,
 5. poc. nr 30136/6 rel. Wieliczka Rynek – Kopalnia odj. 22.02 – Kraków Gł. przyj. 22.28/ odj. 22.29 –Oświęcim 0.15 –skrócenie relacji na odc. Trzebinia –Oświęcim,
 6. poc. nr 30418/9 rel. Kraków Gł. odj. 23.08 –Oświęcim 0.53 –skrócenie relacji na odc. Trzebinia –Oświęcim,
 7. poc. nr 5028/9 rel. Zakopane odj. 8.50 –Kraków Gł. 12.59 –w rel. Zakopane –Kraków Gł. pociąg będzie kursował w (D) do 17.01.2013r., a od dnia 18.01.2013r. będzie kursował w skróconej relacji, tj. Sucha Beskidzka –Kraków Gł.,
 8. poc. nr 66125 rel. Kraków Gł. odj. 14.10 –Krynica –w relacji Kraków Gł. –Krynica pociąg będzie kursował do 17.01.2013r., a od dnia 18.01.2013r. będzie kursował w skróconej relacji, tj. Kraków Gł. – Nowy Sącz,
 9. poc. nr 66120 rel. Krynica odj. 6.03 –Kraków Gł. 10.47 –w relacji Krynica –Kraków Gł. pociąg będzie kursował do 17.01.2013r., a od dnia 18.01.2013r. będzie kursował w skróconej relacji, tj. Nowy Sącz – Kraków Gł.,
 10. poc. nr 6022 rel. Krynica odj. 9.50 –Tarnów 13.24 –skrócenie relacji na odc. Krynica –Nowy Sącz,
 11. poc. nr 21 rel. Kraków Gł. odj. 22.45 –Tarnów –z przyczyn konstrukcyjnych PKP PLK S.A. z uwagi na przerwę technologiczną skrócono relację na odc. Bochnia –Tarnów oraz przesunięto godz. odj. ze stacji Kraków Gł. z 23.20 na 22.45,
 12. poc. nr 26 rel. Tarnów odj. 23.08 –Kraków –z przyczyn konstrukcyjnych PKP PLK S.A. z uwagi na przerwę technologiczną skrócono relację na odc. Bochnia –Kraków oraz przesunięto godz. odj. ze stacji Tarnów z 23.30 na 23.08,
 13. poc. nr 66121 rel. Kraków Gł. odj. 3.45 –Nowy Sącz –z przyczyn konstrukcyjnych PKP PLK S.A. z uwagi na przerwę technologiczną skrócono relację na odc. Kraków Gł. – Bochnia,
 14. poc. nr 10 rel. Tarnów odj. 3.20 –Kraków –z przyczyn konstrukcyjnych PKP PLK S.A. z uwagi na przerwę technologiczną skrócono relację na odc. Tarnów –Bochnia.
WYCOFANE RELACJE
 1. poc. nr 32130 rel. Kraków Gł. odj. 8.08 –Kozłów przyj. 9.17,
 2. poc. nr 23133 rel. Kozłów odj. 15.50 –Kraków Gł. przyj. 16.57,
 3. poc. nr 2429 rel. Sędziszów odj. 8.56 –Katowice przyj. 11.54,
 4. poc. nr 2431 rel. Kozłów odj. 17.17 –Katowice przyj. 19.55,
 5. poc. nr 4238 rel. Katowice odj. 13.00 –Kozłów przyj. 15.17,
 6. poc. nr 4248 rel. Katowice odj. 20.00 –Sędziszów przyj. 22.29,
 7. poc. nr 3426/7 rel. Kraków Gł. odj. 8.37 –Katowice przyj. 11.02,
 8. poc. nr 4322/3 rel. Katowice odj. 6.02 –Kraków Gł. przyj. 8.22,
 9. poc. nr 4330/1 rel. Katowice odj. 13.15 –Kraków Gł. przyj. 15.37,
 10. poc. nr 5521 rel. Sucha Beskidzka odj. 4.52 –Zakopane przyj. 6.55 –pociąg będzie kursował w (D) do dnia 17.01.2013r.,
 11. poc. nr 5531 rel. Kraków Gł. odj. 22.55 –Sucha Beskidzka przyj. 0.37,
 12. poc. nr 5020 rel. Sucha Beskidzka odj. 3.31 –Kraków Gł. przyj. 5.20,
 13. poc. nr 30238/9 rel. Oświęcim odj. 16.57 –Wieliczka Rynek –Kopalnia przyj. 19.27,
 14. poc. nr 210 rel. Wieliczka Rynek – Kopalnia odj. 19.38 – Kraków Gł. przyj. 20.04,
 15. poc. nr 30416/7 rel. Kraków Gł. odj. 21.45 –Oświęcim 23.31,
 16. poc. nr 619 rel. Nowy Sącz odj. 4.58 –Krynica przyj. 6.41,
 17. poc. nr 33021 rel. Kraków Gł. odj. 4.14 –Oświęcim przyj. 6.26, przez Skawinę,
 18. poc. nr 33023 rel. Kraków Gł. odj. 6.25 –Oświęcim przyj. 8.37, przez Skawinę,
 19. poc. nr 33025 rel. Kraków Gł. odj. 14.40 –Oświęcim przyj. 16.52, przez Skawinę,
 20. poc. nr 33027 rel. Kraków Gł. odj. 15.25 –Oświęcim przyj. 17.37, przez Skawinę,
 21. poc. nr 33029 rel. Kraków Gł. odj. 18.05 –Oświęcim przyj. 20.17, przez Skawinę,
 22. poc. nr 33020 rel. Oświęcim odj. 3.24 –Kraków Gł. przyj. 5.35, przez Skawinę,
 23. poc. nr 33022 rel. Oświęcim odj. 5.00 –Kraków Gł. przyj. 7.11, przez Skawinę,
 24. poc. nr 33024 rel. Oświęcim odj. 5.44 –Kraków Gł. przyj. 7.56, przez Skawinę,
 25. poc. nr 33028 rel. Oświęcim odj. 11.14 –Kraków Gł. przyj. 13.27, przez Skawinę,
 26. poc. nr 33030 rel. Oświęcim odj. 15.30 –Kraków Gł. przyj. 17.41, przez Skawinę,
 27. poc. nr 33032 rel. Oświęcim odj. 17.50 –Kraków Gł. przyj. 20.00, przez Skawinę,
 28. poc. nr 18 rel. Tarnów odj. 8.47 –Kraków Gł. przyj. 10.36,
 29. poc. nr 17 rel. Kraków Gł. odj. 13.45 –Tarnów przyj. 15.39.