Polskie Pendolino coraz bliżej
inforail
26.11.2012 10:24
Polskie Pendolino coraz bliżej
W ciągu kilku tygodni powinny powstać ramy do zawarcia kompromisu z Komisją Europejską co do finansowania zakupu pociągów Pendolino –powiedział PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Spółka ma dostać zamówione pociągi w listopadzie 2014 r. Przypomnijmy, iż przewoźnik kupił pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Przewoźnik chce pozyskać połowę pieniędzy na sfinansowanie inwestycji z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a resztę – z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Sprawa unijnego dofinansowania jednak się przeciąga. Bruksela ma obawy, czy współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy nie zaburzy konkurencji na polskim rynku przewozowym. Malinowski nie ujawnił, na czym miałby polegać kompromis z Komisją Europejską. Powiedział tylko, że jest coraz bliżej jego osiągnięcia. Zbliżamy się do końcowych rozstrzygnięć. Obie strony chcą dojść do porozumienia –zapewnił prezes. Wyjaśnił, że do czasu uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej, przewoźnik realizuje płatności na bieżąco. Dokonujemy płatności na bieżąco, żeby produkcja pociągów była realizowana zgodnie z harmonogramem –powiedział prezes. Dodał, że na początku października oglądał produkowane dla PKP Intercity Pendolino w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano.Pudła wagonów pierwszego pociągu są w trakcie malowania, rozpoczęła się produkcja kolejnego. Myślę, że na przełomie kwietnia, maja pierwszy pociąg będzie już gotowy, a w połowie roku trafi do Polski na testy – powiedział.
Zanim pociąg przyjedzie do Polski, odbędzie się jego odbiór we Włoszech. Jak wyjaśnił Malinowski, będzie to polegało na tym, że przedstawiciele PKP Intercity dokładnie sprawdzą wszystkie podzespoły i przetestują ich działanie 'na sucho’ – w warunkach fabrycznych. Już w Polsce pociąg będzie sprawdzany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, a później na linii, po której docelowo ma jeździć, czyli na trasie Gdańsk-Warszawa-Kraków-Katowice –powiedział. Chodzi o to, by przetestować działanie systemów awaryjnych pociągu czy sprawdzić drogę hamowania. Komisarze odbiorczy z PKP Intercity na bieżąco nadzorują budowę pociągów. Zgodnie z bieżącym harmonogramem wszystkie zamówione pociągi mają być dostarczone pomiędzy majem a listopadem 2014 roku – powiedział Malinowski. W połowie listopada ruszyła także budowa zaplecza technicznego dla Pendolino w Warszawie. Ma ono być gotowe za rok – jesienią 2013 r. Docelowo Pendolino mają pokonywać trasę Warszawa – Gdańsk w 2 godz. 30 min., Warszawa – Kraków w 2 godz. 15 min., Warszawa – Katowice w 2 godz. 10 min., z Krakowa do Gdańska przejadą w 4 godz. 50 min. Aby było to możliwe, kolejarze muszą wcześniej skończyć remont linii E65 między Warszawą a Gdańskiem – linia ma być wyremontowana do końca 2014 r., a także zainstalować nowoczesny system sterowania ruchem do końca 2015 r. Prezes zaznaczył, że pojawienie się Pendolino poprawi komfort podróżowania koleją po Polsce. Obecnie z Warszawy do Krakowa i Katowic jeździ nasz najlepszy tabor. Kiedy zastąpią go pociągi Pendolino, to będziemy mogli skierować go na inne trasy –wyjaśnił.
Pociągi kupione przez PKP Intercity nie będą miały tzw. wychylnego pudła, czyli takiej konstrukcji nadwozia, która umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. Według władz przewoźnika technologia ta pozwalałaby pokonywać trasę Warszawa – Gdynia o 12 minut szybciej niż pociąg bez wychylnego nadwozia, trasę Warszawa – Kraków o 5 minut, a czas przejazdu między Warszawą a Katowicami byłby taki sam. Koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby jednak o 10 %. wyższy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024