Gdynia: „Zielony” Korytarz Transportowy dla portu
Prezydenci Gdyni Wojciech Szczurek i Tczewa Mirosław Pobłocki byli gospodarzami konferencji „Suche porty w Polsce – komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej’, która dotyczyła realizacji projektu unijnego: „Zielony Botnicki Korytarz Logistyczny’.
Odbyła się 19 listopada w Tczewie, z udziałem ok. 90 osób (władz państwowych, wojewódzkich portów morskich: Gdyni, Gdańska, Elbląga, terminali logistycznych, PKP, prywatnych przewoźników kolejowych, samorządów gospodarczych, związków miast i regionów Korytarza Północ-Południe, wyższych uczelni, mediów).
Honorowym patronem spotkania był Andrzej Massel – wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Koordynuje on rozwój transportu kolejowego w Polsce.
Miasto Gdynia jest jedynym polskim partnerem projektu, wspieranym przez Ministerstwo Transportu, Urząd Marszałkowski, organizacje samorządu gospodarczego, wyższe uczelnie i operatorów logistycznych. Zadania Gdyni w projekcie realizuje Biuro Rozwoju Miasta, e-mail: [email protected]
Głównym wyzwaniem projektu jest przygotowanie zaplecza logistycznego dla portu gdyńskiego, który Port i jego terminale szybko zwiększa swój potencjał przeładunkowy. Za kilka lat możliwy będzie przeładunek ponad 2 mln. kontenerów rocznie (dzisiaj – ok. 600 tys.). Ich przewóz jest głównym zadaniem dla kolei. Tymczasem tory kolejowe stacji Gdynia Port zupełnie nie odpowiadają normom i brak na razie planów ich modernizacji.
Bogusław Stasiak wiceprezydent Gdyni wskazał na przykład „Międzytorza’ w Gdyni terenów kolejowych w centrum Miasta coraz bardziej zarośniętych drzewami. Jedyne rozwiązanie – na które jest coraz mniej czasu – to powstanie samochodowo – kolejowego (intermodalnego) terminalu logistycznego w sąsiedztwie portu morskiego. Rozwiązanie takie proponują władze Gdyni – w ramach inicjatywy „Dolina Logistyczna’, obejmującej miasta: Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo i gminy wiejskie: Kosakowo i Wejherowo.
Inwestycje transportowe w Gdyni powinny uwzględniać plany rozbudowy zaplecza logistycznego całego obszaru metropolitalnego, modernizacji linii kolejowych Korytarza Bałtyk-Adriatyk (Gdynia-Rijerka / Koper / Wenecja / Trieste / Ravenna) a także plany budowy przez gdyńską firmę PCC Intermodal S.A. tzw. „suchego portu’ w Zajączkowie Tczewskim. Wyzwaniem jest więc powstanie „Pomorskiej Platformy Logistycznej’ dla Gdyni, Gdańska, Elbląga i Tczewa – do 2020 roku. O potrzebie pilnej modernizacji zaplecza kolejowego portów Gdynia i Gdańsk mówiła Anna Wypych – Namiotko – podsekretarz stanu w MTBiGM. O współpracy samorządów wojewódzkich – od morza – po granicę południowa kraju – mówił Ryszard Świlski – prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk – Członek Zarządu n/województwa.
Moderator naukowy konferencji prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski podsumował blisko 20 wystąpień wnioskiem o współpracę (integrację) zarządców infrastruktury publicznej (ogólnodostępnej) – w portach morskich i na kolei. Optymalnym przykładem współpracy jest „Dolina Logistyczna’ w Gdyni.
Zamykając konferencję dr inż. Stanisław Szwabski – przewodniczący Rady Miasta Gdyni zwrócił uwagę, że zaniedbania w modernizacji polskiego systemu transportowego prowadzą do peryferyzacji Polski w Europie i mają dotkliwe skutki społeczne i gospodarcze.