Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

14WE jadą na Śląsk

inforail
04.11.2012 00:54
Koleje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na dzierżawę oraz wykup, po upływie okresu dzierżawy, dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jedynym chętnym na transakcję okazał się inny przewoźnik –SKM Warszawa. Na Śląsk trafią dwa składy 14WE. Wydaje się, że dobry interes zrobiła tylko jedna strona i bynajmniej nie są to Koleje Śląskie. Wyprodukowane przez Newag pojazdy są bardzo awaryjne i w ostatnim okresie były z nimi olbrzymie kłopoty eksploatacyjne. Cena oferty to 8 400 000 zł netto (10 332 000 zł brutto). Była ona jedyną złożoną w przetargu, otrzymała 100 punktów. Pociągi trafią do nowego właściciela na początku grudnia 2012 roku. Nie potwierdziła się zatem pogłoska o rzekomym całkowitym wycofaniu z eksploatacji awaryjnych składów 14WE. Przypomnijmy, że zostały one wyprodukowane w latach 2005-2007 w liczbie 9 sztuk. Osiem trafiło do SKM Warszawa. Już w momencie wprowadzenia ich do ruchu wzbudzały wiele emocji. Szybko utarło się określenie ich jako „pociągi ze złomu”. Wszystko dlatego, że do budowy 14WE wykorzystane zostały wózki i instalacje z kasowanych EN57. O tym, że nie był to udany zakup świadczy najlepiej fakt, iż pociągi zostaną wycofane z ruchu w Warszawie już po 7 latach eksploatacji. To niedużo, zwłaszcza jak na pojazd kolejowy. Skoro dwa pociągi trafią na Śląsk, do wzięcia pozostanie jeszcze sześć 14WE. Przypomnijmy, że dziewiąty wyprodukowany egzemplarz to „Pociąg papieski”, który powstał z myślą o obsłudze linii Kraków –Wadowice.
14WE jeszcze w barwach SKM Warszawa
Poniżej przypominamy krótką charakterystykę nowych nabytków Kolei Śląskich (informacje producenta)
Przedział pasażerski:
·        pojazd jednoprzestrzenny, bezprzedziałowy,
·        estetyczne i funkcjonalne wnętrze,
·        wandaloodporne fotele (184 miejsca siedzące),
·        nowoczesny system informacji pasażerskiej: rozgłoszeniowy oraz tablice świetlne (kierunkowe),
·        monitoring wnętrza,
·        miejsca dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,
·        winda umożliwiająca wjazd wózkom inwalidzkim,
·        możliwość przewozu bagażu oraz rowerów (strefa składanych siedzeń).
Kabina maszynisty:
·        klimatyzowane stanowisko pracy,
·        zwiększone bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu sztywniejszej klatki bezpieczeństwa,
·        nowoczesne i ergonomiczne wnętrze,
·        regulowany fotel maszynisty.
Cechy użytkowe:
·        pojazd przeznaczony do obsługi ruchu aglomeracyjnego,
·        możliwość podróżowania z prędkością do 110 km/h,
·        nowoczesne aerodynamiczne czoła pojazdu,
·        wysokość podłogi umożliwiająca łatwe wsiadanie i wysiadanie,
·        niski poziom hałasu,
·        klimatyzacja oraz ogrzewanie z automatyczną regulacją,
·        wysoki komfort podróżowania dzięki nowoczesnemu układowi zawieszenia,
·        system biletowy właściwy dla obszaru kursowania pociągu.
14WE jeszcze w barwach SKM Warszawa
14WE –dane techniczne   
Długość
66000mm
Szerokość
2880 mm
Wysokość
3900 mm
Szerokość toru
1435 mm
Masa służbowa
125 t
Masa maksymalna
165 t
V max (eksploatacyjna)
110 km/h
Moc całkowita
608kW
Miejsca siedzące
193
Miejsca stojące
250
Szerokość drzwi
1300 mm
Wysokość podłogi
1150 mm