14WE jadą na Śląsk
inforail
04.11.2012 00:54
14WE jadą na Śląsk
Koleje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na dzierżawę oraz wykup, po upływie okresu dzierżawy, dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jedynym chętnym na transakcję okazał się inny przewoźnik –SKM Warszawa. Na Śląsk trafią dwa składy 14WE. Wydaje się, że dobry interes zrobiła tylko jedna strona i bynajmniej nie są to Koleje Śląskie. Wyprodukowane przez Newag pojazdy są bardzo awaryjne i w ostatnim okresie były z nimi olbrzymie kłopoty eksploatacyjne. Cena oferty to 8 400 000 zł netto (10 332 000 zł brutto). Była ona jedyną złożoną w przetargu, otrzymała 100 punktów. Pociągi trafią do nowego właściciela na początku grudnia 2012 roku. Nie potwierdziła się zatem pogłoska o rzekomym całkowitym wycofaniu z eksploatacji awaryjnych składów 14WE. Przypomnijmy, że zostały one wyprodukowane w latach 2005-2007 w liczbie 9 sztuk. Osiem trafiło do SKM Warszawa. Już w momencie wprowadzenia ich do ruchu wzbudzały wiele emocji. Szybko utarło się określenie ich jako „pociągi ze złomu”. Wszystko dlatego, że do budowy 14WE wykorzystane zostały wózki i instalacje z kasowanych EN57. O tym, że nie był to udany zakup świadczy najlepiej fakt, iż pociągi zostaną wycofane z ruchu w Warszawie już po 7 latach eksploatacji. To niedużo, zwłaszcza jak na pojazd kolejowy. Skoro dwa pociągi trafią na Śląsk, do wzięcia pozostanie jeszcze sześć 14WE. Przypomnijmy, że dziewiąty wyprodukowany egzemplarz to „Pociąg papieski”, który powstał z myślą o obsłudze linii Kraków –Wadowice.
Poniżej przypominamy krótką charakterystykę nowych nabytków Kolei Śląskich (informacje producenta)
Przedział pasażerski:
· pojazd jednoprzestrzenny, bezprzedziałowy,
· estetyczne i funkcjonalne wnętrze,
· wandaloodporne fotele (184 miejsca siedzące),
· nowoczesny system informacji pasażerskiej: rozgłoszeniowy oraz tablice świetlne (kierunkowe),
· monitoring wnętrza,
· miejsca dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,
· winda umożliwiająca wjazd wózkom inwalidzkim,
· możliwość przewozu bagażu oraz rowerów (strefa składanych siedzeń).
Kabina maszynisty:
· klimatyzowane stanowisko pracy,
· zwiększone bezpieczeństwo dzięki zastosowaniu sztywniejszej klatki bezpieczeństwa,
· nowoczesne i ergonomiczne wnętrze,
· regulowany fotel maszynisty.
Cechy użytkowe:
· pojazd przeznaczony do obsługi ruchu aglomeracyjnego,
· możliwość podróżowania z prędkością do 110 km/h,
· nowoczesne aerodynamiczne czoła pojazdu,
· wysokość podłogi umożliwiająca łatwe wsiadanie i wysiadanie,
· niski poziom hałasu,
· klimatyzacja oraz ogrzewanie z automatyczną regulacją,
· wysoki komfort podróżowania dzięki nowoczesnemu układowi zawieszenia,
· system biletowy właściwy dla obszaru kursowania pociągu.
14WE –dane techniczne
Długość
|
66000mm
|
Szerokość
|
2880 mm
|
Wysokość
|
3900 mm
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|
Masa służbowa
|
125 t
|
Masa maksymalna
|
165 t
|
V max (eksploatacyjna)
|
110 km/h
|
Moc całkowita
|
608kW
|
Miejsca siedzące
|
193
|
Miejsca stojące
|
250
|
Szerokość drzwi
|
1300 mm
|
Wysokość podłogi
|
1150 mm
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024