Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj niskopodłogowy UKWZ 71-631

infotram
30.10.2012 19:33
Zakłady Ust-Katawskij Wagonostroitelnyj Zawod (UKWZ) w mieście Ust-Kataw nieopodal Czelabińska opracowały nowy przegubowy tramwaj niskopodłogowy oznaczony 71-631 (KTM-31).

71631_760

3-członowy, niskopodłogowy tramwaj powstał na bazie doświadczeń uzyskanych podczas budowy jednoczłonowego, częściowo niskopodłogowego tramwaju 71-623 i przegubowego, 3-członowego, prototypowego tramwaju 71-630. Najważniejszą modyfikacją względem poprzedniego przegubowca było obniżenie podłogi w środkowym członie, uzyskane dzięki zmianie wózka. W pojeździe dokonano też zmian wizualnych, m. in. wyrównano linię okien oraz zmieniono stylistykę ściany czołowej. Karoseria tramwaju ma pudełkowaty kształt, pozbawiony obłości typowych dla europejskich pojazdów.
Tramwaj o długości 28 m osadzono na trzech wózkach. Pierwszy i trzeci człon są względnie długie, a człon środkowy – bardzo krótki i połączony przegubami z pozostałymi. Wózki w członach skrajnych są napędzane. Tramwaj posiada 4 silniki asynchroniczne TAD-21 o mocy 125 kW każdy, sterowane wektorowo. Masa wagonu wynosi 35 t. Prześwit to minimalnie 110 mm. Koła mają średnicę 620 mm. Minimalny promień skrętu wagonu to 20 m. Wykorzystując zabudowane akumulatory o pojemności 1280 Ah, tramwaj może pokonać 300 metrów bez zasilania z sieci trakcyjnej.  
Udział niskiej podłogi w długości wagonu to 70%. Pomimo dużej szerokości pudła (2,5 m) siedzenia zamontowano w układzie 1+1, celem zapewnienia dużej przestrzeni dla pasażerów podrózujących na stojąco. Liczba miejsc siedzących wynosi 48, a liczba miejsc stojących (przy normie 5 os/m2) to 201. Aby dostać się w obszar wysokiej podłogi należy pokonać 2 stopnie poprzeczne. W środkowym członie zamontowano 12 siedzeń tyłem do okien. Uzyskana aranżacja nasuwa skojarzenie z wnętrzem rosyjskich wagonów metra. Pojazd w środku wykończono w kremowym kolorze. Poręcze są żółte, a siedzenia –szare z niebieskimi nakładkami. Okna posiadają wysokie partie przesuwne.
Jak dotychczas, powstały 2 egzemplarze tramwaju 71-631. Pierwszy z nich zbudowano w 2011 roku i był jednokierunkowy. Prototyp pomalowany w kijowskie barwy testowano w Złatoust. Następnie tramwaj trafił jednak w trzech częściach do Sankt Petersburga (2200 km od fabryki!), gdzie kursuje z numerem 5210. Drugi egzemplarz, ukończony w październiku 2012 r., jest dwukierunkowy i przechodzi obecnie jazdy testowe w Złatoust. Pojazd charakteryzuje się bardzo małą liczbą drzwi (układ 1-2-2-1).