Co z połączeniami miedzy śląskim a świętokrzyskim?
inforail
05.10.2012 18:32
Co z połączeniami miedzy śląskim a świętokrzyskim?
Jakiś czas temu informowaliśmy o możliwych kłopotach w realizowaniu połączeń między województwami świętokrzyskim i śląskim. Przypomnimy, że od nowego rozkładu wszystkie połączenia na Śląsku przejmują Koleje Śląskie. Oto, co przewoźnik napisał w oświadczeniu na temat połączeń kolejowych między wspomnianymi województwami:
1) Jedyną linią stykową pomiędzy województwami śląskim i świętokrzyskim jest linia Częstochowa-Kielce i na tej linii, podobnie jak w innych przypadkach, oferta przewozowa będzie realizowana w ramach wzajemnej kompensaty pracy przewozowej wykonywanej przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne;
2) Również na linii Katowice-Olkusz-Kielce Województwo Śląskie złożyło propozycję wzajemnej kompensaty pracy przewozowej, która nie została niestety przez Województwo Świętokrzyskie zaakceptowana;
2) Również na linii Katowice-Olkusz-Kielce Województwo Śląskie złożyło propozycję wzajemnej kompensaty pracy przewozowej, która nie została niestety przez Województwo Świętokrzyskie zaakceptowana;
3) W zamian Województwo Świętokrzyskie proponowało wariant polegający na wyłącznej obsłudze tej linii przez Przewozy Regionalne i jej dotowanie na terenie naszego regionu z budżetu Województwa Śląskiego. Rozwiązanie to nie mogło zostać przyjęte przez Województwo Śląskie ze względu na to, że oznaczałoby:
a) uruchomienie kursów kolizyjnych na linii jednotorowej (na odcinku Strzemieszyce-Sosnowiec Płd.);
b) naruszenie przepisów Rozporządzenia (WE) NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym – wskazujących organizatorowi komunikacji tryb wyłonienia przewoźnika w dwojaki sposób: w drodze postępowania przetargowego lub udzielenia zlecenia podmiotowi wewnętrznemu;
c) wzrost wydatków z budżetu Województwa Śląskiego;
4) Pomimo tych rozbieżności Województwa osiągnęły kompromis polegający na uzgodnieniu styku w Sławkowie. Połączenie to będzie obsługiwane przez Koleje Śląskie przy wykorzystaniu 8 pociągów kursujących w odstępach dwugodzinnych. Aby zmniejszyć dyskomfort pasażerów podjęliśmy z zarządcą infrastruktury, spółką PKP PLK SA, rozmowy, których celem było ustalenie takiego modelu sterowania ruchem na trasie Katowice-Olkusz-Kielce, żeby pociągi obu przewoźników zatrzymywały się równocześnie na stacji w Sławkowie, umożliwiając podróżnym przesiadkę drzwi w drzwi. Jednak w trakcie uzgodnień przy konstruowaniu nowego rozkładu jazdy Przewozy Regionalne nie skomunikowały w Sławkowie żadnego ze swoich pociągów z pociągami Kolei Śląskich. Z powodu tego godnego ubolewania faktu, w celu zapewnienia naszym pasażerom ciągłości połączenia, zostaliśmy zmuszeni do uruchomienia dodatkowej autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Sosnowiec-Sławków;
5) Nie jest prawdą, że Koleje Śląskie odmówiły wjazdu do Katowic pociągom z Kielc. Ograniczenia ruchu na dworcu kolejowym w Katowicach spowodowane są wyłączeniem z eksploatacji do dnia 1 listopada 2013 przebudowywanego peronu 4 (tory 6, 8 i 10), który posiada najdogodniejszy układ torowy i pozwala na największy przepływ ruchu kolejowego;
6) Należy mieć również na uwadze fakt, że wskazane wyżej akty nie zawierają podstawy prawnej, która pozwoliłaby Województwu Świętokrzyskiemu występować w roli organizatora przewozów na linii Katowice-Olkusz-Kielce, ponieważ linia ta nie jest linią regionalną (stykową) i ma charakter międzywojewódzki.
Po raz kolejny Koleje Śląskie wyrażają przekonanie, że najbardziej korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron, a przede wszystkim dla pasażerów, byłoby podjęcie przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne współpracy polegającej na wspólnej obsłudze linii Katowice-Olkusz-Kielce oraz na wzajemnej kompensacie pracy przewozowej.
4) Pomimo tych rozbieżności Województwa osiągnęły kompromis polegający na uzgodnieniu styku w Sławkowie. Połączenie to będzie obsługiwane przez Koleje Śląskie przy wykorzystaniu 8 pociągów kursujących w odstępach dwugodzinnych. Aby zmniejszyć dyskomfort pasażerów podjęliśmy z zarządcą infrastruktury, spółką PKP PLK SA, rozmowy, których celem było ustalenie takiego modelu sterowania ruchem na trasie Katowice-Olkusz-Kielce, żeby pociągi obu przewoźników zatrzymywały się równocześnie na stacji w Sławkowie, umożliwiając podróżnym przesiadkę drzwi w drzwi. Jednak w trakcie uzgodnień przy konstruowaniu nowego rozkładu jazdy Przewozy Regionalne nie skomunikowały w Sławkowie żadnego ze swoich pociągów z pociągami Kolei Śląskich. Z powodu tego godnego ubolewania faktu, w celu zapewnienia naszym pasażerom ciągłości połączenia, zostaliśmy zmuszeni do uruchomienia dodatkowej autobusowej komunikacji zastępczej na trasie Sosnowiec-Sławków;
5) Nie jest prawdą, że Koleje Śląskie odmówiły wjazdu do Katowic pociągom z Kielc. Ograniczenia ruchu na dworcu kolejowym w Katowicach spowodowane są wyłączeniem z eksploatacji do dnia 1 listopada 2013 przebudowywanego peronu 4 (tory 6, 8 i 10), który posiada najdogodniejszy układ torowy i pozwala na największy przepływ ruchu kolejowego;
6) Należy mieć również na uwadze fakt, że wskazane wyżej akty nie zawierają podstawy prawnej, która pozwoliłaby Województwu Świętokrzyskiemu występować w roli organizatora przewozów na linii Katowice-Olkusz-Kielce, ponieważ linia ta nie jest linią regionalną (stykową) i ma charakter międzywojewódzki.
Po raz kolejny Koleje Śląskie wyrażają przekonanie, że najbardziej korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron, a przede wszystkim dla pasażerów, byłoby podjęcie przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne współpracy polegającej na wspólnej obsłudze linii Katowice-Olkusz-Kielce oraz na wzajemnej kompensacie pracy przewozowej.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024