Hyundai Rotem HRCS2 na Ukrainie
inforail
03.10.2012 09:36
Hyundai Rotem HRCS2 na Ukrainie
W grudniu 2010 r. Koleje Ukraińskie podpisały z Hyundai Rotem umowę na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych wartą 307 mln dolarów (97 mln zł za sztukę!). 4 pierwsze pojazdy dostarczono drogą morską pomiędzy marcem a majem 2012 r., po czym przeprowadzono szkolenia maszynistów. Dostawy zakończyły się w sierpniu 2012 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Hyundai Rotem HRCS2 liczy 9 członów. Każdy z nich ma 21,7 m długości, 3,5 m szerokości i 4,275 m wysokości. Całkowita długość pojazdu to 195,3 m. We wnętrzu znajduje się 579 miejsc siedzących, z których 168 to miejsca klasy pierwszej w układzie 2+2, a 411 –miejsca klasy drugiej w układzie 2+3. Siedzenia w pierwszej klasie mają szerokość 500 mm, a w drugiej –450 mm. Ze względu na większą skrajnię niż dla kolei Europy Środkowej i Zachodniej, umieszczenie we wnętrzu foteli w układzie 2+3 możliwe było z zachowaniem komfortu podróży. Każdy z członów posiada drzwi przesuwne, umiejscowione na początku i na końcu pudła. Na dachu zespołu zabudowano 2 klimatyzatory o wydajności 20,000 kcal/godz.
HRCS2 jest dwunapięciowy i może być zasilany prądem stałym 3 kV lub zmiennym 25 kV. Pojazd charakteryzuje się przyspieszeniem rozruchu 0,7 m/s2, a prędkość maksymalna to 176 km/h (w ruchu regularnym –160 km/h). Człony: 1, 3, 4, 6, 7 i 9 są napędzane. Każdy z nich posiada 4 silniki asynchroniczne o mocy 250 kW każdy. Pudła członów wykonano ze stali nierdzewnej. HRCS2 mogą być łączone w skład liczący 2 jednostki.
Zespoły Hyundai są eksploatowane na następujących trasach:
- Kijów –Donieck,
- Kijów –Charków,
- Kijów –Lwów,
- Kijów –Dniepropietrowsk.
HRCS2 pozwoliły na podwyższenie dotychczasowej prędkości maksymalnej na Kolejach Ukraińskich ze 140 km/h do 160 km/h. Pozwoliło to na wydatne skrócenie czasu podróży –przykładowo na 801-kilometrowej trasie z Kijowa do Doniecka czas jazdy spadł z 12 do 7 godzin, a docelowo ma obniżyć się do 5 godzin i 30 minut. Aby przystosować torowiska do możliwości nowego taboru, Koleje Ukraińskie zmodernizowały przed Euro 2012 łącznie 1 500 km tras i zelektryfikowały 176-kilometrową linię Połtawa –Łozowa. Modyfikacji wymagały liczne łuki liczącej 22 000 km sieci kolejowej.
W wyniku wprowadzenia do eksploatacji zespołów Hyundai zmniejszono o 25% liczbę nocnych pociągów pomiędzy największymi miastami Ukrainy. Wzrosła natomiast liczba połączeń realizowanych w ciągu dnia. Spotkało się to z niezadowoleniem licznych Ukraińców, którzy przyzwyczajeni byli do podróży nocnymi pociągami.
W 2011 r. Koleje Ukraińskie przewiozły 427 mln pasażerów, przy czym wpływy z biletów pokryły zaledwie 30% kosztów. Na inwestycje związane z Euro 2012 wydano 1,6 mld euro i był to największy program inwestycyjny od 1991 roku. Następne wyzwania są jeszcze trudniejsze. 90% taboru wymaga wymiany, a ceny biletów muszą być urealnione, co było dotychczas odsuwane w czasie, aby uniknąć niepokojów społecznych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024