Warszawa: Pseudotaksówkarz skazany za oszustwo na lotnisku
Na pół roku więzienia w zawieszeniu na dwa lata oraz tysiąc złotych grzywny skazał Sąd Rejonowy w Warszawie taksówkarza Macieja Kowalskiego, który oszukał japońskiego turystę po jego przylocie na Lotnisko Chopina. Sąd zezwolił podać dane oszusta do publicznej wiadomości.
14 czerwca ub. roku Kowalski zaczepił japońskiego turystę w hali przylotów i zaoferował mu kurs do centrum Warszawy. Za przejazd z lotniska do hotelu Orco przy ul. Kościelnej na Nowym Mieście zażądał 84 euro. Sąd uznał, że mężczyzna wykorzystał niewiedzę Japończyka co do wysokości opłat za przejazd taksówką i doprowadził go do „niekorzystnego rozporządzenia mieniem na kwotę około 246 zł”.
36-letni Maciej Kowalski został uznany za winnego zarzucanego mu czynu i skazany na sześć miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na dwa lata. Sąd orzekł również karę grzywny w wysokości tysiąca złotych oraz zwrot kosztów sądowych w wysokości 210 zł. Ponadto nakazał podać wyrok do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie go na tablicy ogłoszeń na terenie lotniska. Rozpatrujący apelację Sąd Okręgowy w Warszawie w całości odrzucił odwołanie oskarżonego taksówkarza i podtrzymał wyrok pierwszej instancji.
– Przyjmujemy ten wyrok z satysfakcją, bo wskazuje on, że każdy oszust musi się liczyć z konsekwencjami swoich czynów. Niech ten wyrok będzie ostrzeżeniem dla wszystkich innych nieuczciwych taksówkarzy, którzy próbują nagabywać pasażerów na lotnisku –komentuje Radosław Żuk, dyrektor Biura Public Relations na Lotnisku Chopina.
Lotnisko od wielu miesięcy prowadzi intensywną kampanię promującą korzystanie z legalnych taksówek należących do trzech korporacji współpracujących z portem. W terminalu znajdują się m.in. plakaty i ulotki wyjaśniające jak oznakowane są legalne taksówki i jakie są maksymalne stawki za przejazd ustalone przez Radę Warszawy. W hali przylotów wywieszone są plakaty z logotypami korporacji rekomendowanych przez lotnisko, a tuż przed wyjściem z terminala znajduje się wyraźnie oznaczony postój rekomendowanych taksówek.
Straż Ochrony Lotniska od początku bieżącego roku przekazała policji ponad 1100 zawiadomień o przypadkach nagabywania pasażerów przez pseudotaksówkarzy. Kontrolerzy Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego oraz urzędu miasta kilkakrotnie przeprowadzali prowokacje, w wyniku których kilkudziesięciu taksówkarzy ukaranych zostało mandatami za zawyżanie opłat lub inne uchybienia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od 2 października w życie wchodzi Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dn. 4 września 2012 r. w sprawie podstawowych przepisów porządkowych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony lotów oraz porządku na lotnisku.
– Przepisy rozporządzenia dają nam dodatkowy oręż do walki z taksówkarzami nielegalnie łowiącymi pasażerów na lotnisku –mówi Radosław Żuk.
Każdego dnia taksówki należące do rekomendowanych korporacji wykonują z i na lotnisko ponad 10 tys. kursów. Średnio dziennie w warszawskim porcie lotniczym obsługiwanych jest około 25 tys. osób.