Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szykuje się mała bydgoska rewolucja tramwajowa

infotram
17.09.2012 10:31
Z końcem listopada br. zostanie uruchomiona nowa linia tramwajowa do pętli Rycerska. W związku z tym zacznie obowiązywać nowy układ linii tramwajowych i autobusowych. A zatem szykuje się mała bydgoska rewolucja tramwajowa. Zmiany dla układu podstawowego linii tramwajowych:
Linia tramwajowa nr 1 będzie trasowana z Lasu Gdańskiego do pętli Wilczak.
Linia tramwajowa nr 2 będzie trasowana z Ronda Kujawskiego do Lasu Gdańskiego przez Most Pomorski i ul. Jagiellońską.
Linia tramwajowa nr 3 będzie trasowana z pętli Wyścigowa do pętli Rycerska przez ul. Jagiellońską.
Linia tramwajowa nr 4 będzie trasowana bez zmian, tj. z Glinek do pętli Bielawy.
Uruchomiona zostanie linia tramwajowa nr 5, która będzie trasowana z pętli Rycerska do pętli Glinki przez Babią Wieś.
Linia tramwajowa nr 6 będzie trasowana bez zmian, tj. z Bielaw do Łęgnowa.
Linia tramwajowa nr 7 będzie trasowana bez zmian.
Linia tramwajowa nr 8 będzie trasowana bez zmian.
Linia tramwajowa nr 3 będzie trasowana z pętli Wyścigowa do pętli Rycerska przez ul. Jagiellońską (foto: K. Wach)
Jak informuje ZDMiKP przy konstruowaniu nowego układu linii tramwajowych kierowano się istniejącymi uwarunkowaniami ruchowymi jak również istniejącymi potokami pasażerskimi na poszczególnych ciągach. Na przestrzeni lat, od momentu zawieszenia ruchu tramwajów do Dworca PKP, potrzeby podróżnych zasadniczo zmieniły się. Ciągła rozbudowa osiedli zlokalizowanych na wschód i zachód od centrum spowodowała wzrost znaczenia linii nr 3 w ostatnich latach, pełniącej aktualnie charakter linii magistralnej na trasie W-Z trasowanej przez centrum miasta. Jak istotne okazało się skomunikowanie rejonu dworca kolejowego Bydgoszcz Główna z Fordonem pokazał intensywny rozwój linii autobusowych nr 93 i 94. Zaistniała zatem konieczność skierowania do Dworca PKP linii nr 3 o wysokiej częstotliwości. Zmiana ta powoduje, że dworzec zostanie skomunikowany zarówno ze Śródmieściem, Dworcem Autobusowym i Fordonem na bardzo dobrych parametrach podróży. Nie jest ponadto zasadne utrzymywanie linii nr 3 na ciągu ulicy Nakielskiej. Obecnie funkcjonuje ona na tym ciągu dlatego, że nie ma możliwości jej zakończenia w rejonie Ronda Grunwaldzkiego. Rozważano oczywiście skierowanie do Dworca PKP linii nr 8 jednakże zmiana to wymusiłaby konieczność jej trasowania ulicą Toruńską gdyż dublowanie linii nr 3 i 8 aż do Ronda Fordońskiego byłoby niezasadne. Dodatkowo, w przypadku ewentualnego pozostawienia linii nr 8 w ciągu ul. Jagiellońskiej, brak byłoby skomunikowania rejonu Babiej Wsi oraz HSW Łuczniczka z Dworcem PKP.
Trzeba tu dodać, że do czasu wybudowania fragmentu sieci tramwajowej w ciągu ulicy Kujawskiej musi funkcjonować linia nr 79, która byłaby „konkurencją”dla linii nr 8, gdyby ta skierowana została do Dworca PKP. W celu bezpośredniego skomunikowania „Górnego Tarasu”z Dworcem PKP uruchomiona zostanie nowa linia nr 5 od pętli Glinki ciągiem ulicy Toruńskiej a w konsekwencji linia nr 2 skierowana zostanie na ulicę Jagiellońską. Dzięki tym zmianom wszystkie osiedla „Górnego Tarasu”posiadać będą bezpośredni dojazd do Śródmieścia ulicą Jagiellońską (linie 2, 4, 8 w cyklu co 5 minut) oraz bezpośrednie połączenie z Dworcem PKP liniami 5 i 79. Linia nr 2 uzyska lepsze parametry poprzez jej przełożenie na ulicę Jagiellońską (oddalenie od ul. Wojska Polskiego). Linia nr 5 wypełni z kolei powstałą lukę po linii nr 9 na os. Glinki.
Linia tramwajowa nr 6 będzie trasowana bez zmian, tj. z Bielaw do Łęgnowa (Foto: K. Wach)
Kolejną zmianą jest wypełnienie luki w postaci skomunikowania rejonu osiedli Wilczak i Jary z rejonem ulicy Gdańskiej i Myślęcinkiem poprzez uruchomienie w relacji Wilczak –Las Gdański nowej trasy linii tramwajowej nr 1. Wprowadzenie tego rozwiązania było planowane już wcześniej, dlatego też przy okazji remontu ulicy Focha przebudowano układ rozjazdów w obszarze skrzyżowania ulic Focha, Gdańskiej i Jagiellońskiej umożliwiając skręt z ulicy Gdańskiej w Focha i odwrotnie. Nie było to jednak dotychczas możliwe z uwagi na liczne prace remontowe, m.in. na ul. Gdańskiej i Mostach Solidarności. Pozostawienie linii nr 8 w ciągu ulicy Nakielskiej umożliwia mieszkańcom Wilczaka i Jarów bezpośredni dojazd do Śródmieścia i dalej do Ronda Fordońskiego oraz dodatkowo w północne rejony miasta.
Nowy układ linii tramwajowych opracowywano równolegle z nowym układem obsad taborowych poszczególnych linii tak, aby z jednej strony optymalnie wykorzystać będący w dyspozycji tabor tramwajowy oraz dostosować zdolność przewozową do potrzeb występujących na poszczególnych ciągach komunikacyjnych.
Dołącz do nas na Facebooku.