Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tłuczeń kolejowy

inforail
15.09.2012 14:23

Podróżni rzadko zwracają uwagę na torowisko i na kamieniste podłoże, na którym zwykle ułożone są tory. Tymczasem, warstwa tłucznia –podsypki, w której umieszcza się podkłady, musi spełnić szereg wymagań technicznych, nim trafi pod szyny i podkłady.

tluczen_760

Standardy jakościowe podsypki są ustalone w instrukcjach zarządców infrastruktury kolejowej. W wypadku PKP PLK, zagadnienia związane z podsypką poruszane są w:

  • standardach technicznych linii kolejowych [pełna nazwa dokumentu: Standardy techniczne – szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem), Tom I, Droga szynowa, Wersja 1.1]
  • instrukcjach dotyczących budowy linii kolejowych [pełna nazwa dokumentu: Załącznik do zarządzenia Nr 14/2005 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. z dnia 18 maja 2005 r. Warunki techniczne nawierzchni na liniach kolejowych. Id-1]

Podsypka to element nawierzchni kolejowej, którego zadaniem jest sprężyste przejęcie nacisków kół pojazdów przekazywanych poprzez szyny i podkłady oraz przeniesienie ich na podtorze. Dodatkowe zadania to utrzymanie właściwego położenia toru oraz odprowadzenie wody.

Ziarna podsypki to tłuczony kamień. Do zastosowań kolejowych dopuszczane są: skały magmowe, przeobrażone i osadowe o lepiszczu krzemionkowym. Potłuczone kruszywo musi charakteryzować się odpowiednimi parametrami, definiującymi klasę podsypki. Są to: wysoka wytrzymałością na ściskanie (160 MPa dla linii magistralnych), niska ścieralność (w bębnie Devela nie większą niż 5,6%), niewielka nasiąkliwość (do 1,5%) oraz mrozoodporność (do 1,5% ubytku masy). Limitowana jest również zawartość ziaren o nieodpowiednich wymiarach –zbyt dużych i zbyt małych. Udział ziaren mniejszych niż 2 mm powinien stanowić poniżej 2%. Popularnie stosowane kruszywo kolejowe określa się oznaczeniem 31,5/50, gdzie 31,5 i 50 to wymiary dolnego i górnego sita w mm. Pożądane uziarnienie kruszywa kolejowego to 20-63 mm.

Konkretnym przykładem źródła tłucznia jest granit z kamieniołomu Glensanda w Szkocji oraz gnejs z kamieniołomu Halsvik w Norwegii. Kruszywo 31,5/50 otrzymuje się poprzez rozdrabnianie kamienia w kruszarce, przykładowo w maszynie Extec C-12 napędzanej silnikiem Caterpillar C-9 o mocy 350 KM, kruszącej kamień mechanicznie za pośrednictwem szczęk. Inni producenci kruszywa to m. in. Sjenit, Lafarge, PPG Strzegom, TESM.

Tab. 1. Zasady doboru podsypki
Typy linii
Rodzaj podsypki
Klasa podsypki
Gatunek podsypki
P250, P200, M200
(N)
I
1
P160, M160
(N), (R)
I
1
P120, M120, T120
(N), (R)
I
1 lub 2
P80, M80, T80
(N), (R)
II
1 lub 2
T40
(N), (R)
II lub III
2 lub 3
Pozostałe tory
(N), (R)
III
2 lub 3

Objaśnienia: (N) –podsypka nowa, (R) –podsypka z recyklingu. Źródło tabeli: wytyczne PKP PLK

Dla wyjaśnienia, typ linii P250 to droga, na której dopuszczalna jest prędkość maksymalna 230 km/h przy nacisku na oś dla lokomotywy 22,5 t, a na oś wagonu lub zespołu trakcyjnego –18,0 t. Typ T40 określa zaś linię o prędkości dopuszczalnej 40 km/h i nacisku na oś lokomotywy –20 t. Typy linii zestawione są w tablicy 1 tomu I standardów technicznych PKP PLK.

Zastosowanie podsypki z recyklingu jest dopuszczalne dla prędkości maksymalnych toru do 120 km/h. Przy prędkościach wyższych, ale do 160 km/h, możliwe jest jej zastosowanie jedynie w najniższej warstwie pryzmy.

Niższe klasy podsypki odróżniają się gorszymi parametrami technicznymi i mechanicznymi. Niższe gatunki charakteryzuje natomiast większa zawartość procentowa ziaren o niepożądanych wymiarach.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}