Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe pojazdy pasażerskie w I połowie 2012 roku

inforail
11.08.2012 13:02
Trwa kiepska passa na rynku pasażerskich pojazdów kolejowych. Po słabym I kwartale 2012 roku równie słaby były trzy kolejne miesiące. Dostarczone zostały tylko trzy jednostki 35WE dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Był to początek realizacji dostaw sześciu takich pociągów w ramach leasingu przez konsorcjum Millenium Leasing i Newagu. Wszystkie pojazdy powstały oczywiście w Nowym Sączu. Były to zarazem pierwsze takie ezty w Polsce. Dla porównania w analogicznym, okresie roku 2011 pojawiło się 14 nowych jednostek. Oznacza to spadek dostaw aż o 9 sztuk (-65%).
Dostarczając wspomniane trzy składy Newag został samodzielnym liderem rynku w II kwartale 2012 roku. Takiego wyniku nikt się chyba nie spodziewał. Konstrukcja umów i konkretne ich zapisy sprawiły, że liderująca w niemalże wszystkich klasyfikacjach w 2011 roku PESA nie przekazała polskim przewoźnikom żadnych pojazdów w omawianym okresie. Także to wpłynęło na słabe wyniki II kwartału. Już dziś wiemy, że kolejne trzy miesiące mogą okazać się lepsze.
Pojazdy dostarczone w II kwartale 2012 roku
35WE-001 SKM Warszawa
35WE-002 SKM Warszawa
35WE-003 SKM Warszawa
35WE dla SKM Warszawa
I połowa 2012 roku
Zestawiając dostawy nowych jednostek zrealizowane w I połowie 2012 roku otrzymujemy także mało imponujący wynik. Łącznie dostarczono 6 jednostek taborowych. Trzy ezty oraz trzy wagony. Przypomnijmy, że w I kwartale zanotowaliśmy dostawy trzech wagonów dla PKP Intercity, zrealizowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych Cegielski z Poznania. Podsumowując zatem klasyfikację producentów należy stwierdzić, iż rynek w I połowie 2012 roku podzielili między sobą, po połowie, Newag i FPS Cegielski.
Rynek producentów w I połowie 2012 roku
Lp.
Producent
Liczba dostarczonych jednostek
Udział w rynku
1.
FPS Cegielski
3
50%
1.
Newag
3
50%
Rynek przewoźników w I połowie 2012 roku
Lp.
Przewoźnik
Liczba odebranych jednostek
Udział w rynku
1.
PKP Intercity
3
50%
1.
SKM Warszawa
3
50%
II połowa 2012 roku okazała się o wiele gorsza od analogicznego okresu w roku 2011 i to aż o 20 jednostek taborowych. Oznacza to spadek o 80%. Niestety słabe wyniki I połowy 2012 roku mogą rzutować negatywnie na cały obraz tego roku. Powtórzenie końcowego wyniku może być bardzo trudne. Przypomnijmy, że w poprzednich dwunastu miesiącach polscy przewoźnicy odebrali 78 jednostek taborowych.