Zmodernizowane czeskie wagony pojadą m.in. do Warszawy

inforail
30.07.2012 12:52
Koleje Czeskie (CD) rozpoczęły testy prototypu zmodernizowanego wagonu Bbdgmee przeznaczonego do obsługi połączeń dalekobieżnych. Być może jeszcze w tym roku pierwsze takie pojazdy dostaną wprowadzone do regularnej służby na trasach z Pragi do Wiednia przez Brno, Bratysławę, do Budapesztu, do Ostrawy, Ołomuńca, Zilina, a także Warszawy i z Pragi do Monachium. Wagony są przystosowane do obsługi pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich. Oferują klimatyzowane przedziały, dostęp do internetu, gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz, nowe stoły i nowoczesną toaletę w układzie zamkniętym. W każdym z nich znajduje się także stojak na 6 rowerów. Wagony są wyposażone w nowoczesne, powlekane tkaniną siedzenia. Wybrane miejsca są także wzbogacone o nowo zaprojektowane stoły odpowiednie do pracy lub zabawy. Gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz są odpowiednie do obsługi małych urządzeń elektrycznych, takich jak telefony komórkowe czy laptopy. Jest też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej.
Wagon Bbdgmee po modernizacji
W wagonach zastosowane zostały drzwi umożliwiające swobodne wsiadanie pasażerom na wózkach inwalidzkich. Są one łatwe w obsłudze, uruchamiane przyciskiem i z blokadą uniemożliwiającą otwieranie w trakcie jazdy. Podwozie typu 200 GP zostało zrekonstruowane.
CD zmodernizują 64 wagonów. Prace zostaną ukończone w 2014 roku. Pierwsze partia prawie dwudziestu pojazdów, po uzyskaniu stosownych pozwoleń od Urzędu Kolejowego, być może zostanie oddana do eksploatacji jeszcze w tym roku. Całkowity koszt modernizacji wyniesie 1,5 miliarda CZK (bez VAT). Wagony będą stopniowo włączane do połączeń Eurocity a także krajowych pociągów ekspresowych.
Zmodernizowane zostaną wagony serii Bbdgmee, BDbmsee oraz BDhmsee, które zostały wyprodukowane między 1987 i 1988 w Bautzen i w tym czasie należały do ​​najbardziej zaawansowanych wagonów w byłym 'bloku wschodnim’ z maksymalną prędkością 160 km/h. Były to również jedne z pierwszych „bezbarierowych”pojazdów w Europie Środkowej i Wschodniej.
Wagon Bbdgmee po modernizacji
Koleje Czeskie likwidują bariery
Koleje Czeskie w ostatnich latach zainwestowały w likwidację barier, stając się coraz bardziej przyjaznymi osobom niepełnosprawnym. Coraz więcej pociągów jest przystosowanych do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Koleje Czeskie obecnie posiadają prawie 500 wagonów i pociągów przystosowanych właśnie do przewozu wózków inwalidzkich, kursujących w ponad 3000 pociągach dalekobieżnych i regionalnych. W tym roku do eksploatacji oddane zostaną kolejne wagony Bbdgmee dla pociągów dalekobieżnych. Niepełnosprawni mogą także swobodnie korzystać z jednostek typu CityElefant, Regio Shuttle. Jesienią planowane jest uruchomienie pierwszych składów RegioPanter  i RegioShark
Przypomnijmy, że jakiś czas temu Koleje Czeskie w drodze konkursu wyłoniły wykonawców utrzymania taboru kolejowego. Dzięki ogłoszeniu tego publicznego przetargu przewoźnik zaoszczędzi około 1,2 mld CZK.