Przewoźnik lotniczy, który rewolucjonizował polskie niebo, wpada w coarz większe kłopoty. Coraz więcej pasażerów, coraz większy udział w rynku, coraz niższe ceny biletów doprowadziły… do konieczności wprowadzenia zmian. Jakie to będą zmiany? Okazuje się, że drastyczne…
27 lipca br. OLT Express podjął decyzję o zawieszeniu połączeń krajowych. Pasażerowie, którzy zostali na lotniskach i z biletami w ręku, według zapewnień przewoźnika, mają możliwość odzyskania pieniędzy za niewykorzystane loty. Wszelkich informacji udziela Call Center OLT Express. Wiadomości znajdują się również na stronie internetowej firmy, jednakże po ogłoszeniu decyzji o zawieszeniu lotów, serwery nie są w stanie obsłużyć zainteresowanych.
27 lipca br. Urząd Lotnictwa Cywilnego podejął decyzję o zawieszeniu koncesji dla OLT Express Regional Sp. z o.o. (jedna z dwóch spółek w ramach OLT Express). Oznacza to, że firma nie może już wykonywać działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego. Powodem zawieszenia jest m.in. brak sprawozdania finansowego potwierdzonego przez biegłego rewidenta (do jego przedłożenia zobowiązuje każdego unijnego przewoźnika lotniczego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty). Kolejnym powodem jest oświadczenie jednego z kontrahentów o potencjalnej niemożności spełnienia istniejących i przyszłych zobowiązań. Koncesja została zawieszona bezterminowo.
Nie od dziś media donoszą o możliwej trudnej sytuacji OLT Express. To nie tylko nie wyjaśnione kwestie właściciela, o których informuje Komisja Nadzoru Finansowego. To również reakcja Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który nakazał przewoźnikowi przedstawić sprawozdanie finansowe zatwierdzone przez biegłego rewidenta. Jeszcze 26 lipca na specjalnie zwołanej konferencji prasowej OLT Express odpowiedziało na wszystkie doniesienia. Dzień później przewoźnik podjął decyzję o zawieszeniu połączeń krajowych…
Przez trzy ostatnie miesiące działalności (od kwietnia do czerwca 2012) OLT Express przewiózł ponad 320 tys. pasażerów. W czerwcu przewoźnik obsługiwał ponad 3/4 krajowego rynku lotniczego. O sukcesie zadecydowała gęsta siatka połączeń, częste loty, nowoczesne i duże samoloty oraz miła obsługa. Nie bez znaczenia była również prowadzona na szeroką skalę kampania promocyjna. Niestety koszty działalności wciąż przekraczają przychody…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
OLT Express próbował podejmować kroki zaradcze. Pierwszym była sprzedaż samolotów ATR, które generowały największe straty. Drugie posunięcie to skasowanie najmniej rentownych połączeń. Wreszcie – trzeci punkt – to podniesienie cen biletów. Być może z pokładów zniknie również darmowy catering. Drugi i trzeci postulat nie został zrealizowany, a połączenia zostały zamknięte.
Czy OLT Express przetrwa? Prezes nie pozostawia złudzeń. Główny udziałowiec, Amber Gold, planuje wycofać się z projektu linii lotniczej. Kto zapewni finansowanie nierentownego jeszcze projektu? Kto zapełni lukę rynkową? Wydawać by się mogło, że najbliższe miesiące będą decydujące w starciu o polskiego pasażera. Rzeczywistość okazała się znacznie szybsza…