Zestaw kołowy, zarys koła i oferta czeskiej firmy Bonatrans
inforail
16.07.2012 21:14
Zestaw kołowy, zarys koła i oferta czeskiej firmy Bonatrans
Koło kolejowe w wyniku ruchu tocznego po szynie umożliwia przemieszczanie się pojazdu szynowego. Koło ma zarys stożkowy z obrzeżem, co zapewnia jednopunktowy kontakt koła i szyny. Koła mocuje się na osi i wspólnie tworzą one zestaw kołowy. Dzięki stożkowemu kształtowi obręczy zestaw kołowy wyśrodkowuje się podczas jazdy na szynach. Obrzeże zaś obrzeże chroni koło przed zsunięciem się z szyny w trakcie ruchu po łuku. Koło musi być solidne, trwałe i perfekcyjnie wyważone. Produkcją zestawów kołowych trudnią się wyspecjalizowani producenci. Należy do nich m. in. czeska firma Bonatrans.
Bonatrans Group a. s. przekształcił się w ciągu 20 lat z niewielkiej firmy w znaczącego producenta. Specjalizacją i trzonem produkcji firmy są właśnie zestawy kołowe do wszelkich pojazdów szynowych: pociągów dużej prędkości, pociągów regionalnych, lekkich pojazdów szynowych, lokomotyw, tramwajów i wagonów metra.
Pproces produkcyjny zestawu kołowego jest wieloetapowy. Oddzielnie przebiega produkcja koła i osi. Na początku kęsy materiału na koła, dostarczane z huty, są cięte na mniejsze kawałki. Następnie rozgrzewa się je i kieruje do kucia. W wyniku obróbki mechanicznej uzyskuje się pożądany kształt. Następnie, dla uzyskania bardzo wysokiej twardości realizowany jest proces walcowania. W kolejnym etapie koła są poddawane obróbce cieplnej, po czym dokonuje się kontroli właściwości koła. W kolejnym etapie wykonuje się obróbkę skrawaniem wnętrza koła, a na koniec dokonuje nieniszczącej analizy.
Oś zestawu kołowego wykonuje się poprzez kucie, po czym obrabia cieplnie. Następnym etapem jest usunięcie poprzez skrawanie naddatku materiału. W końcowym etapie, koła nagrzewa się i naprasowuje na czopy osi. Po ostygnięciu, koła zaciskają się na czopach i tworzą zwartą całość z osią –zestaw kołowy.
Firma Bonatrans spełnia wymogi bezpieczeństwa i jakości, stąd też uzyskała zgodność z normami ISO 9001, ISO 14001 oraz OHSAS 18001. Produkty spełniają normy techniczne EN, UIC i AAR. Pośród referencji Bonatransu wymienić można m. in.: DB, PKP, SNCF, OBB, MAV, ZS.
Na wystawie Czech Raildays 2012 prezentowany był zestaw kołowy oraz 2 koła z wyciętą ćwiartką dla zaprezentowania zarysu. Wysokim osiągnięciem techniki był zestaw kołowy dostosowany maksymalnie do prędkości 420 km/h, z dokładnością wyważania 20 gm. Masa zestawu wynosiła 1019 kg. Koło wykonano z materiału ER8, a oś z EA4T, zgodnego z normą EN13262. Średnica koła wyniosła 920 mm. Maksymalny nacisk na oś to 18 t. Zastosowano nowy system tłumienia obniżający hałas o 4 dB. Zestaw wyposażono w 3 tarcze hamulcowe.
Zaprezentowano również koło Bonatrans 29 – BA 314 o średnicy 920 mm, wykonane z materiału ER7 zgodnie z normą EN 13262, dostosowane do nacisku na oś równego 25 ton. Masa koła wynosi 312 kg. W użytkowaniu znajduje się obecnie więcej niż 350 000 takich kół. Drugie prezentowane koło należało do serii Bonatrans BBS (Bonatrans Braking Stability) i zostało wyprodukowane w liczbie 100 000 sztuk. Koło wykonano z tego samego materiału i posiadało analogiczną średnicę, natomiast odmienny był kształt wieńca. Oba koła wykonano jako monoblokowe.
Bonatrans produkuje również koła tramwajowe, która posiadają wielosegmentową przekładkę tłumiącą drgania, oddzielającą koło i wieniec. Do palety produktowej należą też tłumiki hałasu BSW, przykręcane we wnętrzu koła. Ich masa wynosi 10 kg i zapewniają one tłumienie od 5 do 30 dB hałasu, w zależności od częstotliwości emitowanego dźwięku.
Dołącz do nas na Facebooku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024