Pantografy kolejowe – EC Engineering i Faiveley
inforail
14.07.2012 21:57
Pantografy kolejowe – EC Engineering i Faiveley
Na Czech Raildays 2012 zaprezentowano liczne podzespoły pojazdów kolejowych, w tym pantografy.
Biuro projektowe EC Engineering, znane m. in. z projektów tramwajów i zespołów trakcyjnych PESA, opracowało 2 konstrukcje pantografów –tramwajowy 70EC i kolejowy 160EC. Na czeskich targach zaprezentowano oba z nich.
Połówkowy pantograf 160EC przeznaczony jest do odbioru prądu stałego z sieci trakcyjnej o napięciu 3 kV. Dopuszczalna prędkość eksploatacji to 160 km/h przy temperaturze otoczenia od -30 do + 40 stopni Celsjusza, i najwyższej średniej temperatury w ciągu doby równej 35 stopni. Normalna wilgotność względna, na którą zaprojektowano pantograf, to 70 ±5 % przy temperaturze 20 ±5 stopni Celsjusza. Dopuszczalna prędkość wiatru to 25 m/s. Pantograf posiada ślizgacz z dwoma listwami aluminiowymi, na których osadzono nakładki węglowe. Napęd zapewnia pneumatyczny siłownik mieszkowy. Pantograf zastosowano m. in. w lokomotywach EP09 i w lokomotywie ZNLE Gliwice E6ACT Dragon.
Tabela 1. Parametry konstrukcyjne pantografu EC Engineering 160EC.
Parametr
|
Wartość
|
Wysokość konstrukcyjna minimalna/maksymalna
|
300 / 2425 mm
|
Wysokość robocza minimalna/maksymalna
|
800 / 1800 mm
|
Rozstaw otworów mocowania –szerokość x długość
|
1676 x 1448 mm
|
Waga
|
ok. 125 kg
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
160 km/h
|
Napięcie znamionowe
|
3000 V
|
Prąd znamionowy
|
1200 A
|
Napęd
|
podnoszący zespół pneumatyczny
|
Czas podnoszenia / opuszczania
|
6 –12 / 5 –10 s (płynna regulacja czasu)
|
Siła nacisku statycznego (regulowana)
|
110 N (+ 10, –20)
|
Wymiary ślizgacza –długość x wysokość x szerokość
|
1950 x 366 x 341 mm
|
Odmienna jest konstrukcja pantografu tramwajowego. 70EC to jednoramienny, asymetryczny odbierak do odbioru prądu stałego o napięciu 600 V. Pantograf posiada system opuszczania i podnoszenia Smart Raise. Dostosowano go do prędkości maksymalnej 80 km/h. Dopuszczalna temperatura pracy mieści się w zakresie -30 i +40 stopni Celsjusza. Maksymalna średnia temperatura w ciągu doby to 35 stopni. Maksymalna prędkość wiatru to 35 m/s. Pantograf posiada ślizgacz z dwoma listwami aluminiowymi, do których zamocowane są metalizowane nakładki węglowe. Sposób mocowania nakładek do aluminium jest specjalnie opracowanym rozwiązaniem EC Engineering. Pantograf testowany był m. in. na tramwaju w Warszawie.
Tabela 2. Parametry konstrukcyjne pantografu EC Engineering 70EC.
Parametr
|
Wartość
|
Wysokość konstrukcyjna minimalna/maksymalna
|
275 / 3200 mm
|
Wysokość robocza minimalna/maksymalna
|
600 / 2500 mm
|
Rozstaw otworów mocowania –szerokość x długość
|
1030 x 520 mm
|
Waga
|
ok. 140 kg
|
Maksymalna prędkość jazdy
|
80 km/h
|
Napięcie znamionowe
|
600 V
|
Prąd znamionowy
|
1200 A
|
Napęd –podnoszenie / opuszczanie
|
mechaniczny (sprężyna) / elektryczny system Smart Rise
|
Czas podnoszenia / opuszczania
|
~ 8 s / 7,7 s
|
Siła nacisku statycznego (regulowana)
|
70 ±7 N
|
Długość po złożeniu
|
2316 mm
|
Szerokość ślizgacza
|
1678 mm
|
Pantografy poza odmienną prędkością maksymalną odróżniają następujące cechy: dwuczęściowe ramię górne pantografu kolejowego, większy zakres wysokości roboczych pantografu tramwajowego, większy rozstaw punktów mocowania pantografu kolejowego, większe napięcie robocze pantografu kolejowego i większa szerokość ślizgacza pantografu kolejowego.
Swoje pantografy zaprezentowała też firma Faiveley Transport Lekov a. s. Jednym z prezentowanych produktów był pantograf AX-NG 029. Zakres zastosowań odbieraka to prędkości maksymalne 120-250 km/h i moce 0,5-5,0 MW w trakcji prądu stałego 3 kV i zmiennego 25 kV. Odbierak może być wykorzystywany m. in. w lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Maksymalne natężenie prądu stałego to 1800 A, a zmiennego –1000 A.
Dołącz do nas na Facebooku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024