Pantografy kolejowe – EC Engineering i Faiveley

inforail
14.07.2012 21:57
Na Czech Raildays 2012 zaprezentowano liczne podzespoły pojazdów kolejowych, w tym pantografy.
Biuro projektowe EC Engineering, znane m. in. z projektów tramwajów i zespołów trakcyjnych PESA, opracowało 2 konstrukcje pantografów –tramwajowy 70EC i kolejowy 160EC. Na czeskich targach zaprezentowano oba z nich.
Połówkowy pantograf 160EC przeznaczony jest do odbioru prądu stałego z sieci trakcyjnej o napięciu 3 kV. Dopuszczalna prędkość eksploatacji to 160 km/h przy temperaturze otoczenia od -30 do + 40 stopni Celsjusza, i najwyższej średniej temperatury w ciągu doby równej 35 stopni. Normalna wilgotność względna, na którą zaprojektowano pantograf, to 70 ±5 % przy temperaturze 20 ±5 stopni Celsjusza. Dopuszczalna prędkość wiatru to 25 m/s. Pantograf posiada ślizgacz z dwoma listwami aluminiowymi, na których osadzono nakładki węglowe. Napęd zapewnia pneumatyczny siłownik mieszkowy. Pantograf zastosowano m. in. w lokomotywach EP09 i w lokomotywie ZNLE Gliwice E6ACT Dragon.
ecengineering160ec1_760 ecengineering160ec2_760
Tabela 1. Parametry konstrukcyjne pantografu EC Engineering 160EC.
Parametr
Wartość
Wysokość konstrukcyjna minimalna/maksymalna
300 / 2425 mm
Wysokość robocza minimalna/maksymalna
800 / 1800 mm
Rozstaw otworów mocowania –szerokość x długość
1676 x 1448 mm
Waga
ok. 125 kg
Maksymalna prędkość jazdy
160 km/h
Napięcie znamionowe
3000 V
Prąd znamionowy
1200 A
Napęd
podnoszący zespół pneumatyczny
Czas podnoszenia / opuszczania
6 –12 / 5 –10 s (płynna regulacja czasu)
Siła nacisku statycznego (regulowana)
110 N (+ 10, –20)
Wymiary ślizgacza –długość x wysokość x szerokość
1950 x 366 x 341 mm
Odmienna jest konstrukcja pantografu tramwajowego. 70EC to jednoramienny, asymetryczny odbierak do odbioru prądu stałego o napięciu 600 V. Pantograf posiada system opuszczania i podnoszenia Smart Raise. Dostosowano go do prędkości maksymalnej 80 km/h. Dopuszczalna temperatura pracy mieści się w zakresie -30 i +40 stopni Celsjusza. Maksymalna średnia temperatura w ciągu doby to 35 stopni. Maksymalna prędkość wiatru to 35 m/s. Pantograf posiada ślizgacz z dwoma listwami aluminiowymi, do których zamocowane są metalizowane nakładki węglowe. Sposób mocowania nakładek do aluminium jest specjalnie opracowanym rozwiązaniem EC Engineering. Pantograf testowany był m. in. na tramwaju w Warszawie.
ecengineering70ec1_760 ecengineering70ec3_760 ecengineering70ec2_760
Tabela 2. Parametry konstrukcyjne pantografu EC Engineering 70EC.
Parametr
Wartość
Wysokość konstrukcyjna minimalna/maksymalna
275 / 3200 mm
Wysokość robocza minimalna/maksymalna
600 / 2500 mm
Rozstaw otworów mocowania –szerokość x długość
1030 x 520 mm
Waga
ok. 140 kg
Maksymalna prędkość jazdy
80 km/h
Napięcie znamionowe
600 V
Prąd znamionowy
1200 A
Napęd –podnoszenie / opuszczanie
mechaniczny (sprężyna) / elektryczny system Smart Rise
Czas podnoszenia / opuszczania
~ 8 s / 7,7 s
Siła nacisku statycznego (regulowana)
70 ±7 N
Długość po złożeniu
2316 mm
Szerokość ślizgacza
1678 mm
Pantografy poza odmienną prędkością maksymalną odróżniają następujące cechy: dwuczęściowe ramię górne pantografu kolejowego, większy zakres wysokości roboczych pantografu tramwajowego, większy rozstaw punktów mocowania pantografu kolejowego, większe napięcie robocze pantografu kolejowego i większa szerokość ślizgacza pantografu kolejowego.
Swoje pantografy zaprezentowała też firma Faiveley Transport Lekov a. s. Jednym z prezentowanych produktów był pantograf AX-NG 029. Zakres zastosowań odbieraka to prędkości maksymalne 120-250 km/h i moce 0,5-5,0 MW w trakcji prądu stałego 3 kV i zmiennego 25 kV. Odbierak może być wykorzystywany m. in. w lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Maksymalne natężenie prądu stałego to 1800 A, a zmiennego –1000 A.
faiveley1_760 faiveley2_760 faiveley3_760
faiveley4_760 faiveley5_760
 Dołącz do nas na Facebooku.