Prawa pasażerów na smartfonie
infotrans
06.07.2012 10:13
Prawa pasażerów na smartfonie
Pasażerowie podróżujący samolotem zmuszeni do oczekiwania na opóźnione loty lub na zagubiony bagaż mogą skorzystać z aplikacji na smartfony, która umożliwi im natychmiastowe sprawdzenie przysługujących im praw.
Jeszcze przed wakacjami Komisja Europejska wypuściła aplikację na smartfony, która obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe i która jest dostępna na czterech mobilnych platformach: Apple iPhone i iPad, Google Android, RIM Blackberry oraz Microsoft Windows Phone 7. Aplikacja jest dostępna w 22 językach UE. W chwili obecnej aplikacja obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe, ale w 2013 r. zostanie uzupełniona o przewozy autokarowe i przewozy statkami, ponieważ obowiązywać zaczną wtedy przepisy dotyczące praw pasażerów w transporcie autokarowym i morskim. Wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport, Siim Kallas, powiedział: – „Wielu z nas niejednokrotnie było we frustrującej sytuacji, w której poinformowano nas na lotnisku, że nie przysługują nam żadne prawa, mimo iż nie było to zgodne z prawdą. Dzięki tej aplikacji miliony podróżnych uzyskają szybki dostęp do informacji o prawach pasażera wtedy, gdy informacje te będą im najbardziej potrzebne, w nieoczekiwanych okolicznościach.”
Podróże, które nie przebiegają zgodnie z planem, często bywają stresujące. Odwołany lot, hotel niespełniający oczekiwanych standardów, zmiana godziny odjazdu pociągu –każda z tych sytuacji stanowi mniejszy problem, jeśli podróżujący zna przysługujące mu prawa. Aplikacja zawiera wyjaśnienie praw przysługujących podróżującym w każdej potencjalnie trudnej sytuacji. Przykładowo, jeżeli linie lotnicze odwołały lot i w efekcie pasażerowi odmówiono wejścia na pokład, może mu przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. W razie przypadkowego uszkodzenia bagażu podróżującemu także może przysługiwać odszkodowanie. Warto również wiedzieć, że przewoźnicy kolejowi i lotniczy są zobowiązani do podawania przejrzystych informacji dotyczących cen oraz do zapewnienia pomocy pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej. Jeżeli podróżujący uzna, że złamano przysługujące mu prawa, znajdzie w aplikacji dane kontaktowe instytucji, do których może złożyć skargę. W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. kryzys spowodowany chmurą pyłu wulkanicznego z Islandii w 2010 r., aplikacja może również posłużyć Komisji Europejskiej do przekazywania podróżującym aktualnych informacji i wskazówek dotyczących podróży. Aplikacja stanowi część prowadzonej przez Komisję kampanii informacyjnej „Prawa pasażera w zasięgu ręki”: Program można pobrać tutaj.