Poznańskie EURO 2012 z komunikacyjnym rekordem

infotrans
28.06.2012 18:14

Niemalże 500 pojazdów (ponad 200 tramwajów i 300 autobusów) uruchamianych w dni meczowe. Z czego ponad 50 dodatkowych tramwajów i 60 autobusów dowożących kibiców na Stadion. To szacunkowy bilans obsługi Euro przez MPK Poznań. Obsługa komunikacyjna meczów organizowanych w ramach UEFA EURO 2012 w Poznaniu była dla przewoźnika dużym wyzwaniem. A to dlatego, że nie tylko należało przewieźć kibiców z różnych części miasta na Stadion Miejski, ale także zapewnić im transport do Strefy Kibica i poznańskich Fan Zone’ów. W jednej chwili, MPK musiało przetransportować kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Firma była przygotowana do realizacji tej usługi zgodnie z przyjętymi planami (Mobilty Concept) wypracowanymi wspólnie przez jednostki miejskie, pracujące w ramach Zespołu Euro 2012 ds. obsługi komunikacyjnej. Niemniej cały czas monitorowano aktualną sytuację, by w razie potrzeby dokonać ewentualnych korekt. Dlatego oprócz kierujących pojazdami, nad płynnością ruchu –tak na ulicy, jak i za pośrednictwem kamer –czuwały wzmożone siły zarówno MPK Poznań oraz innych jednostek miejskich pracujących w ramach terenowego sztabu operacyjnego TRANSPORT. Do obsługi linii w czasie dni meczowych zabezpieczono rekordową w historii MPK Poznań ilość pojazdów. W jednym tylko dniu, 18 czerwca 2012 r. w ruchu było prawie pół tysiąca wozów! W tym czasie w gotowości czekały wzmocnione brygady techniczne i ratunkowe oraz pracownicy działu Nadzoru Ruchu. Dodatkowe dyżury pełnili sieciowcy i torowcy, aby w razie awarii natychmiast reagować, by jak najszybciej wznowić ruch.

euro2012dodatkoweautobusy_760euro2012dodatkowelinieautobusowe_760euro2012burzapoostatnimmeczu_760

Choć nie ustrzeżono się zniszczeń, były one niewielkie w porównaniu z ilością ludzi, jaka w tych dniach podróżowała pojazdami. Kilka razy pociągnięto za hamulec ręczny, wybito kilka szyb, z uwagi na tłum dochodziło też do awarii drzwi. Pogotowia MPK mogły reagować błyskawicznie, ponieważ dyżurowały wzdłuż trasy na stadion miejski. Kierowcy podkreślali też ze zdziwieniem, że pomimo dużej ilości spontanicznych i pomysłowych pasażerów, pojazdy były zaskakująco czyste. Na bieżąco ruch kibiców obserwowano za pomocą kamer monitoringu miejskiego. Wzmocnienia dla komunikacji prowadzącej na stadion uruchamialiśmy wtedy, kiedy zaobserwowano, że przyjezdni zaczynają kierować się na przystanki. Oprócz rezerw i pojazdów dodatkowych, komunikację miejską wzmacniały też tramwaje i autobusy, które skończyły obsługę liniową.

euro2012mercedesunimogwyjezdzanamecz_760euro2012obserwacjamonitoringu_760phoca_thumb_l_0899_760

Podczas pierwszego meczu, kibice wypchnęli szybę w tramwaju Tatra. Motorniczy nie zauważył tej sytuacji i o braku został poinformowany na rondzie Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Rzeczona szyba odnalazła się zaś na Moście Teatralnym –nietknięta! Kibice byli bardzo otwarci i chętnie komunikowali się z naszymi pracownikami. Jeden wykorzystał okazję, by dostać się na schody przedniej kabiny i ku uciesze wszystkich obserwatorów, odgrywał rytm na bębnie, donośnie śpiewając. W dniu meczu Polska –Rosja, na przystanku Fredry do tramwaju, jadącego w kierunku Okrąglaka, próbowała wsiąść pasażerka z dzieckiem w wózku. Z uwagi na dużą ilość kibiców, nie była w stanie samodzielnie dostać się do pojazdu. Motorniczy wyszedł z kabiny i poprosił pasażerów o zrobienie pani miejsca. „Niełatwe to było zadanie”–przyznaje pasażerka, która po zdarzeniu przesłała pochwałę na prowadzącego.

euro2012kibicenabaltyku_760liniac2contibus_760euro2012ivecodyzurujeprzystadioniemiejskim_760_01

-„Czystość, sprawność i nowoczesność taboru w miastach gospodarzach, najwyżej oceniono w stolicy Wielkopolski. Poznań w tej kategorii zyskał uznanie 82% respondentów z dużą przewaga nad innymi miastami”–podał portal informacyjny TVN 24. Raport z oceną satysfakcji kibiców w czasie turnieju stworzono na podstawie wywiadów z kibicami, przeprowadzonych 10 czerwca we wszystkich miastach gospodarzach UEFA EURO 2012. Prezydent Ryszard Grobelny przyznał, że jest bardzo zadowolony z ocen kibiców jeśli chodzi o organizację Turnieju, transport miejski, strefę kibica czy też jakość pracy wolontariuszy. „To pokazuje, że jako organizatorzy stanęliśmy na wysokości zadania”–komentował.

phoca_thumb_l_0672_760phoca_thumb_l_0971_760euro2012pierwszymeczwroclawska_760

Przypomnijmy, że MPK do tego przedsięwzięcia przygotowywało się przez kilka lat. W tym czasie zakupiono nowy tabor i przeprowadzono szkolenia, w tym:
-zakupiono ponad 100 nowoczesnych autobusów oraz 45 niskopodłogowych tramwajów Solaris Tramino.
– prowadzący pojazdy oraz pracownicy Nadzoru Ruchu przeszli kurs języka angielskiego.
– ćwiczono z różnymi jednostkami miejskimi, m.in. podczas pozoracji wypadku w pobliżu Międzynarodowych Targów Poznańskich.
– Przy współpracy ze Szkołą Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu zorganizowano zajęcia dla służb ratowniczych MPK Poznań oraz dodatkowo przeszkolono pracowników warsztatowych z zakresu ratownictwa i likwidowania skutków wstrzymania ruchu.
– Powstała angielską i niemiecką wersję strony internetowej.