Wózki napędowe we współczesnych krajowych EZT
inforail
02.06.2012 12:14
Wózki napędowe we współczesnych krajowych EZT
Po wejściu Polski do Unii Europejskiej pojawił się popyt na elektryczne zespoły trakcyjne. PKP Przewozy Regionalne zamówiły ezt dla potrzeb częściowo zmodernizowanej linii Warszawa –Łódź. Taboru potrzebowały również nowoutworzona Szybka Kolej Miejska w Warszawie oraz rozwijane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego Koleje Mazowieckie. W rezultacie, po latach stagnacji, pojawiły się pojazdy nowej generacji, tworzące ogromny kontrast z dotychczasowymi EN57.
Zarówno PESA jak i Newag opracowały do pojazdów własne konstrukcje wózków napędowych.
Newag 19WE posiada wózek napędowy 70RSNa lub 70RSN, z dopuszczalną prędkością maksymalną odpowiednio 160 km/h i 120 km/h. Rama wózka jest spawana ze staliwa i składa się z dwóch podłużnic i jednej poprzecznicy, układających się w kształt litery H. Do ramy zamocowane są liczne podzespoły –silniki trakcyjne, zbiorniki piasecznic, poduszki powietrzne, tłumiki hydrauliczne, wahacze prowadzenia zestawów kołowych. Zestawy kołowe są zamocowane za pomocą jednostronnych wahaczy, a pierwszy stopień odsprężynowania to sprężyny śrubowe wspomagane przez pionowe tłumiki hydrauliczne Koni. Drugi stopień odsprężynowania stanowią poduszki powietrzne Phoenix SEK 680-12. Wózek jest połączony z nadwoziem za pomocą sprężystych, wzdłużnych prowadników, które łączą ramę z czopem skrętu na nadwoziu. Rozstaw zestawów kołowych to 2500 mm, a średnica nowych kół to 920 mm. Nacisk statyczny na oś wynosi 18,5 t. Silnik trakcyjny to trójfazowy, klatkowy silnik indukcyjny EMIT SXT315-4C o mocy 280 kW, momencie znamionowym 1509 Nm i masie 740 kg. Napęd z silnika na oś przenoszony jest za pomocą przekładni Voith Turbo SZH 495. Każdy zestaw kołowy posiada komplet hamulców tarczowych Knorr. Masa wózka wynosi 6000 kg. Dodatkowe wyposażenia wózka stanowią: piasecznice Knorr-Bremse, bloki czyszczące obrzeża kół Knorr Bremse, nadajniki impulsów GI 6 Knorr Bremse, szczotka uszyniająca i rezystory ochronne Stemman frost, tłumiki obracania i ograniczniki przesuwu na łukach.
PESA 27WE Elf posiada wózek napędowy 26MN. Układ konstrukcyjny wózka jest bardzo zbliżony do konstrukcji Newagu. Rama wózka ma kształt litery H, z obniżeniem w środkowej części, w miejscu zamocowania poduszek powietrznych. W podobny sposób rozwiązano wahaczowi prowadzenie kół, z odsprężynowaniem poprzez sprężynę śrubową i pionowym amortyzatorem. Do głównych różnic należą silniki trakcyjne Traktionssysteme Austria i poduszki powietrzne Contitech. Podobieństwa to: układ hamulcowy Knorr, przekładnia osiowa Voith, piasecznice i bloki czyszczące obrzeża Knorr.
W zestawieniu z historycznymi konstrukcjami (np. wózka z EN57), współczesne wózki odróżniają się:
- wahaczowym prowadzeniem zestawów kołowych
- zastosowaniem sprzęgieł podatnych tłumiących szarpnięcia w układzie przeniesienia napędu
- wprowadzeniem amortyzatorów w pierwszym stopniu sprężynowania
- dostosowaniem do większych prędkości maksymalnych
- zastąpieniem sprężyn śrubowych w drugim stopniu odsprężynowania poduszkami powietrznymi
- zastosowaniem skuteczniejszych hamulców tarczowych w miejsce hałaśliwych hamulców klockowych
- większą wytrzymałością i lżejszą konstrukcją ramy wózka
- zastosowaniem piasecznic i systemu czyszczenia obrzeży kół
- zastosowaniem tłumików ruchów poprzecznych nadwozia
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024