TransInfo Archiwum|Inforail|Infrastruktura|Szybko i nowocześnie czyli pociągiem na warszawskie lotnisko
Szybko i nowocześnie czyli pociągiem na warszawskie lotnisko
inforail
01.06.2012 23:07
Szybko i nowocześnie czyli pociągiem na warszawskie lotnisko
Nowoczesne pociągi, podziemna stacja, informacja pasażerska w kilku językach, czysto, bez graffiti. I przede wszystkim szybko. Gdzie? W Polsce. W Warszawie. Na warszawskie lotnisko Chopina najszybciej dojedziemy właśnie koleją. Od 1 czerwca ruszyły regularne połączenia portu lotniczego z centrum stolicy. Połączenie jest obsługiwane przez dwóch przewoźników –SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie. Co ważne obaj operatorzy dogadali się kwestii biletów. I tak w pociągach Kolei Mazowieckich, na odcinku Warszawa Lotnisko Chopina –Warszawa Wschodnia, będą honorowane wszystkie bilety z taryfy ZTM, w tym także jednorazowe i czasowe. W pociągach SKM, na tym samym odcinku, będą honorowane wszystkie bilety z taryfy Kolei Mazowieckich. Obaj operatorzy do obsługi linii przeznaczyli nowoczesne Elfy, które pojadą bądź to przez Warszawę Centralna bądź Śródmieście. W warszawie wreszcie będziemy mieli to, co w innych krajach jest standardem, czyli połączenie kolejowe lotniska z centrum miasta –mówił Michał Marzec, dyrektor portu lotniczego w Warszawie. Rzeczywiście w stolicy Polski brakowało szybkiego transportu z portu lotniczego do centrum. Od 1 czerwca odcinek ten można pokonać w 20-25 minut. Kolej na tej trasie jest bezkonkurencyjna. Zdecydowanie wygrywa z transportem drogowym –mówi Michał Marzec. Dodajmy, że wygrywa również wtedy, kiedy autobusy korzystają z bus pasu w ul. Żwirki i Wigury. A taki od niedawna funkcjonuje. Wszystko z myślą o EURO. Czekaliśmy na tę linię długo, ale udało się –cieszy się dyrektor warszawskiego lotniska.
Inwestycja została podzielona na dwie części. Pierwsza z nich została zakończona w 2008 roku i polegała na przebudowie ponad ośmiokilometrowego odcinka torów między stacją Warszawa Zachodnia i Warszawa Okęcie, w trakcie której powstały dwa nowe przystanki osobowe – Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury. Nowe przystanki mają duże znaczenie dla przewozów pasażerskich w obrębie stolicy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbudowały je w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych i dzielnic biurowych. Z linii „lotniskowej”będą korzystać nie tylko pasażerowie samolotów, ale również inni mieszkańcy Warszawy –mówi Maciej Dutkiewicz, Rzecznik Prasowy PKP PLK. Na tym odcinku wybudowano również dwa nowe tory między stacją Warszawą Zachodnią a przystankiem Warszawa Aleje Jerozolimskie, co pozwoliło na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od podmiejskiego i zwiększenie przepustowości linii. Realizacja tego zadania kosztowała 223,6 milionów złotych.
Druga część inwestycji pozwoliła na stworzenie sprawnego połączenia kolejowego z warszawskim lotniskiem. Roboty budowlane rozpoczęły się 17 listopada 2009 roku, a pozwolenie na użytkowanie dla inwestycji uzyskano 18 maja 2012 roku. Na podziemnej stacji powstał wyspowy peron o długości 150 metrów, umożliwiający obsługę dwóch pociągów. Linia na przeważającej długości (1 183 m) przebiega w tunelu na głębokości do 5 metrów. W trakcie tego etapu inwestycji przebudowano również przystanek Warszawa Służewiec.
Garść danych o nowym połączeniu:
Budowa połączenia na lotnisko Chopina (od przystanku Warszawa Służewiec) objęła:
– budowę dwutorowej łącznicy o długości prawie 2 km, od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Lotnisko Chopina wraz z budową infrastruktury technicznej umożliwiającej bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów
– kompleksową modernizację nawierzchni kolejowej toru nr 1 linii nr 8 na odcinku od przystanku osobowego Warszawa Służewiec do stacji Warszawa Okęcie
– budowę podstacji trakcyjnej i nastawni dysponującej „OKL”
– wykończenie i wyposażenie obiektu przeznaczonego na stację kolejową
Warszawa Lotnisko Chopina
– przebudowę przystanku Warszawa Służewiec
Całkowity koszt realizacji projektu inwestycyjnego wg umowy o dofinansowanie:
300 032 500,00 PLN netto
Efekty inwestycji:
– poprawa dostępności warszawskiego Lotniska Chopina dla pasażerów rozpoczynających bądź kontynuujących podróż z centrum Warszawy, poprzez stworzenie alternatywnego dla komunikacji drogowej połączenia kolejowego
– skrócenie czasu dojazdu dla pasażerów z obszaru całej Polski poprzez stworzenie bezpośredniego połączenia Lotniska Chopina z dworcem kolejowym Warszawa Centralna. Czas przejazdu wynosi około 20 minut.
Dodatkowe informacje:
– maksymalna częstotliwość kursowania pociągów z i do stacji Warszawa Lotnisko Chopina:
6 par pociągów na godzinę. Ich obsługa zapewniona jest przez spółki samorządowe: Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o., Koleje Mazowieckie Sp. z o.o
– ogółem w trakcie prac budowlanych wydobyto ok. 200 000 m3 mas ziemnych (równowartość 15 tys. ciężarówek), zużyto 50 000 m3 betonu oraz 9 200 ton stali
– przestrzeń tunelu jest wyposażona w system oddymiania przeznaczony do odprowadzania ciepła i dymu. Wentylację zapewnia system para wentylatorów oddymiających o wydajności 90m3/s
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024