Europa zmieniła MPK Poznań

infotrans
18.05.2012 10:27
9 maja obchodzony jest w krajach członkowskich UE Dzień Europy. MPK Poznań z tej okazji sięga do swoich korzeni, aby zobaczyć co dzięki Unii Europejskiej udało się osiągnąć. A jest tego naprawdę sporo. Flota wzbogaciła się o nowoczesne niskopodłogowe autobusy i tramwaje, a na Franowie budowana jest najnowocześniejsza i największa w Polsce zajezdnię tramwajową.
Solaris Tramino
45 nowoczesnych tramwajów
To drugi co do wielkości zakup miejskich pojazdów szynowych w Polsce oraz największy zakup wagonów niskopodłogowych w historii poznańskiej firmy. Do MPK Poznań trafiło 45 niskopodłogowych Solarisów Tramino. Model ten został zaprojektowany przez Jensa Timmicha z berlińskiego studioFT. Ma długość 32 metrów i jednorazowo na pokład zabierze 229 osób. Posiada najszersze drzwi wśród egzemplarzy dostępnych obecnie na rynku. Oznacza to jeszcze szybszą wymianę pasażerską i wygodniejsze wsiadanie oraz wysiadanie. Egzemplarze wyprodukowane dla Poznania powstały po etapie konsultacji społecznych, zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Solaris Tramino szybko doczekał się własnego fanpage’u na profilu społecznościowym. Profil „Gdy widzę nadjeżdżający Solaris Tramino opada mi z wrażenia szczęka”zgromadził ponad 2000 użytkowników. Całkowita wartość projektu wyniosła brutto ok. 387 000 000 zł. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków UE w kwocie 185,75 milionów zł. Swego czasu była to najwyższa dotacja przyznana projektowi komunikacyjnemu w Poznaniu!
Solaris Urbino 12
Wymiana 1/3 parku autobusowego
W ostatnich dwóch latach, dzięki funduszom unijnym, MPK Poznań zakupiło ponad 100 nowoczesnych autobusów! Oznacza to, że 1/3 taboru autobusowego to pojazdy rocznika 2010, 2011 i 2012. W flocie przewoźnika znalazło się 45 autobusów 18-metrowych, 30 –12-metrowych. Dodatkowo tabor zasiliło 26 pojazdów o długości 8,6 m oraz dwa mikrobusy. Realizacja tych zamówień pozwoliła wycofać ostatnie wysokopodłogowe Ikarusy, a tym samym poznański tabor autobusowy stał się całkowicie niskopodłogowy i przyjazny osobom niepełnosprawnym. W najnowszych modelach zamontowane zostały biletomaty, co znacznie ułatwi podróżowanie zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Autobusy mają pełen monitoring wnętrza oraz otoczenia pojazdu, dzięki czemu stały się bardziej bezpieczne. Na wymianę taboru autobusowego przeznaczyliśmy blisko 94 miliony zł, z czego prawie 75 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej!
Wizualizacja zajezdni na Franowie
W oczekiwaniu na zajezdnię
W sercu Wielkopolski powstaje właśnie największa w kraju zajezdnia tramwajowa. Jej projekt i funkcjonalności powstały na bazie obserwacji rozwiązań technologicznych i organizacyjnych firm komunikacyjnych w wielu europejskich miastach: Karlsruhe, Poczdamie, Rostock, Pradze czy Bazylei. Na terenie zajezdni znajdzie się całkowicie zadaszony tor odstawczy, który umożliwi nam odstawienie tam nawet 150 składów. Powstanie tor do jazd testowych, dzięki czemu wszystkie próby ruchowe będziemy mogli realizować na miejscu. Swoją siedzibę będą tu miały służby techniczne, zajmujące się infrastrukturą MPK Poznań, znajdą się tu więc garaże dla wozów sieciowych, pojazdów brygad torowych i przystankowych oraz koparek, dźwigów, itd. Powstanie specjalny układ sterowania zajezdnią, w związku z czym proces poruszania się pojazdów wewnątrz obiektu, będzie bardziej sprawny i zautomatyzowany. Dzięki kolektorom słonecznym na dachu hali odstawczej i własnej gospodarce wodno-ściekowej, przyczynimy się do większej ochrony środowiska naturalnego.
Kilka lat wstecz…Tablice świetlne
Pierwszym projektem, jaki realizowaliśmy przy udziale środków z Unii Europejskiej, był zakup w 2006 roku elektronicznych tablic informacyjnych w poznańskich węzłach przesiadkowych o znaczeniu aglomeracyjnym. Tablice informujące o najbliższych godzinach odjazdu poszczególnych autobusów i tramwajów okazały się bardzo pomocne dla pasażerów, którzy przesiadają się na jednym z sześciu węzłów: Rondo Śródka, Ogrody, Górczyn, Os. Sobieskiego, Starołęka, Rondo Rataje. Z daleka widzą oni za ile minut odjedzie dany kurs i mogą albo przyspieszyć marsz, albo spokojnie udać się na przystanek. Całkowity koszt realizacji projektu wynosił 676 935,30 zł (koszty kwalifikowane –554 865,00 zł a dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego –277 432,50 zł).
Do tej pory, przy pomocy środków unijnych, powstał także dworzec Os. Sobieskiego oraz trasa tramwajowa przez most Św. Rocha. Miasto cały czas inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej, dlatego obecnie trwa realizacja budowy trasy tramwajowej na Franowo, przedłużenie PeSTki do Dworca Zachodniego, przebudowa ul. Grunwaldzkiej i modernizacje torowiska w ul. Grunwaldzkiej, ul. Przybyszewskiego oraz ul. Hetmańskiej.