Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo

inforail
05.05.2012 12:19
3 maja na nowy peron przystanku Gdańsk Stadion Expo wjechał pierwszy pociąg z kibicami. Jazdy próbne odbyły się kilka dni wcześniej, bo 30 kwietnia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zgodnie z planem zakończyły budowę nowego przystanku osobowego wraz z modernizacją 3,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej, z centrum Gdańska do Letnicy. W ramach projektu pn.: „Budowa nowego peronu przy torze nr 500 linii kolejowej nr 249”, powstał peron jednokrawędziowy, o długości 215 metrów, szerokości od 6,3 do 4,5 metra i wysokości 76 cm. Wyposażony jest w oświetlenie, monitoring, system nagłaśniający i powiadamiania podróżnych. Projekt został zrealizowany przez Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „RAJBUD”Sp. z o.o. z Tczewa za kwotę nieco ponad 2 mln zł. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla „Rewitalizacji i modernizacji połączenia kolejowego do stadionu Arena w Gdańsku”obejmowało kompleksową wymianę 3,5 km nawierzchni kolejowej na odcinku z Gdańska do Letnicy, wymianę rozjazdu, wbudowanie nowego przejścia rozjazdowego pomiędzy liniami nr 227 i 249 wraz z jego elektryfikacją ,przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, zabudowę rogatek z dwoma napędami elektrycznymi oraz przebudowę sieci trakcyjnej. Tory zmodernizowała firma TOR-KAR-SSON za kwotę ponad 6 mln zł.
Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo (foto: PKP PLK)Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo (foto: PKP PLK)Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo (foto: PKP PLK)
Pierwsze składy z kibicami pojechały przed i po meczu Lechii z Legią Warszawa. Podróż na stadion okazała się sukcesem, trwała zaledwie 6 minut. Kibice pojechali trzema zespołami trakcyjnymi, które mieszczą około 1,5 tys. pasażerów. Taką liczbę pasażerów i w tak krótkim czasie przewieźć można tylko koleją. Łącznie w ubiegły czwartek PKP SKM przewiozła około 10 tysięcy kibiców. – Szybka Kolej Miejska przewiozła w każdą stronę po około pięć tysięcy osób. Wyjeżdżające na stadion pociągi były równo obłożone pasażerami, natomiast do centrum miasta kibice wrócili generalnie trzema składami. Pozostałe były raczej puste. Walorów tego środka lokomocji jest sporo. Kibice jeżdżą za darmo, a poza tym szybko i bezkolizyjnie mogą dotrzeć z Gdańska Głównego na PGE Arenę Gdańsk i z powrotem. Kiedy z peronu odchodził ostatni skład, samochody stały jeszcze w korku czekając na wyjazd ze stadionu –powiedział PAP dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Marcin Głuszek. Podczas tych przejazdów nie doszło do żadnych ekscesów oraz zniszczeń. – Moim zdaniem wszyscy zdali te próbę generalną przed UEFA Euro 2012 celująco. Na wysokości zadania stanęli na pewno kibice Lechii i mamy nadzieje, że podczas mistrzowskiego turnieju ta linia również funkcjonować będzie bez żadnych zakłóceń – dodał Głuszek.  
Realizacja projektu umożliwiła dojazd koleją od stacji Gdańsk Główny na stadion piłkarski i do obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Inwestycja pozwoliła na wznowienie ruchu pociągów pasażerskich (zawieszonego od 2005 r.) i uzyskania prędkości rozkładowej 80 km/h oraz umożliwienia wykorzystania toru linii kolejowej 227 do jazd pociągów pasażerskich. Usprawniło to połączenie pomiędzy centrum miasta, a dzielnicą Gdańsk Nowy Port, a po zakończeniu Euro 2012, pozwoli na wykorzystanie linii kolejowej nr 249 w obsłudze stadionu i terenów wokół niego.
Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo (foto: PKP PLK)Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo (foto: PKP PLK)Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo (foto: PKP PLK)
Przypomnijmy, że gdański ZTM chce na Mistrzostwa Euro 2012 uruchomić 336 połączeń kolejowych. 7 maja dowiemy się, kto będzie operatorem tych pociągów. Szerzej na ten temat pisaliśmy tutaj.