Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo
inforail
05.05.2012 12:19
Pierwszy pociąg z pasażerami na Gdańsk Stadion Expo
3 maja na nowy peron przystanku Gdańsk Stadion Expo wjechał pierwszy pociąg z kibicami. Jazdy próbne odbyły się kilka dni wcześniej, bo 30 kwietnia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zgodnie z planem zakończyły budowę nowego przystanku osobowego wraz z modernizacją 3,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej, z centrum Gdańska do Letnicy. W ramach projektu pn.: „Budowa nowego peronu przy torze nr 500 linii kolejowej nr 249”, powstał peron jednokrawędziowy, o długości 215 metrów, szerokości od 6,3 do 4,5 metra i wysokości 76 cm. Wyposażony jest w oświetlenie, monitoring, system nagłaśniający i powiadamiania podróżnych. Projekt został zrealizowany przez Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „RAJBUD”Sp. z o.o. z Tczewa za kwotę nieco ponad 2 mln zł. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla „Rewitalizacji i modernizacji połączenia kolejowego do stadionu Arena w Gdańsku”obejmowało kompleksową wymianę 3,5 km nawierzchni kolejowej na odcinku z Gdańska do Letnicy, wymianę rozjazdu, wbudowanie nowego przejścia rozjazdowego pomiędzy liniami nr 227 i 249 wraz z jego elektryfikacją ,przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, zabudowę rogatek z dwoma napędami elektrycznymi oraz przebudowę sieci trakcyjnej. Tory zmodernizowała firma TOR-KAR-SSON za kwotę ponad 6 mln zł.
Pierwsze składy z kibicami pojechały przed i po meczu Lechii z Legią Warszawa. Podróż na stadion okazała się sukcesem, trwała zaledwie 6 minut. Kibice pojechali trzema zespołami trakcyjnymi, które mieszczą około 1,5 tys. pasażerów. Taką liczbę pasażerów i w tak krótkim czasie przewieźć można tylko koleją. Łącznie w ubiegły czwartek PKP SKM przewiozła około 10 tysięcy kibiców. – Szybka Kolej Miejska przewiozła w każdą stronę po około pięć tysięcy osób. Wyjeżdżające na stadion pociągi były równo obłożone pasażerami, natomiast do centrum miasta kibice wrócili generalnie trzema składami. Pozostałe były raczej puste. Walorów tego środka lokomocji jest sporo. Kibice jeżdżą za darmo, a poza tym szybko i bezkolizyjnie mogą dotrzeć z Gdańska Głównego na PGE Arenę Gdańsk i z powrotem. Kiedy z peronu odchodził ostatni skład, samochody stały jeszcze w korku czekając na wyjazd ze stadionu –powiedział PAP dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Marcin Głuszek. Podczas tych przejazdów nie doszło do żadnych ekscesów oraz zniszczeń. – Moim zdaniem wszyscy zdali te próbę generalną przed UEFA Euro 2012 celująco. Na wysokości zadania stanęli na pewno kibice Lechii i mamy nadzieje, że podczas mistrzowskiego turnieju ta linia również funkcjonować będzie bez żadnych zakłóceń – dodał Głuszek.
Realizacja projektu umożliwiła dojazd koleją od stacji Gdańsk Główny na stadion piłkarski i do obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Inwestycja pozwoliła na wznowienie ruchu pociągów pasażerskich (zawieszonego od 2005 r.) i uzyskania prędkości rozkładowej 80 km/h oraz umożliwienia wykorzystania toru linii kolejowej 227 do jazd pociągów pasażerskich. Usprawniło to połączenie pomiędzy centrum miasta, a dzielnicą Gdańsk Nowy Port, a po zakończeniu Euro 2012, pozwoli na wykorzystanie linii kolejowej nr 249 w obsłudze stadionu i terenów wokół niego.
Przypomnijmy, że gdański ZTM chce na Mistrzostwa Euro 2012 uruchomić 336 połączeń kolejowych. 7 maja dowiemy się, kto będzie operatorem tych pociągów. Szerzej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024