405NKr liniowo
Zmodernizowany wagon 405N –najdłuższy jednoprzestrzenny tramwaj w Krakowie od piątku, 20 kwietnia wozi pasażerów na linii nr 1. Na swój pierwszy kurs wyjechał wczesnym rankiem ze Wzgórz Krzesławickich. Po zakończeniu remontu torowiska przy Teatrze Bagatela, tramwaj zostanie wysłany na linię nr 4. Tramwaj 405N to efekt modernizacji trzech tramwajów 105Na, stanowiących jeden z pociągów, które kursują obecnie, między innymi na liniach numer 4 i 13. 405 – tka ma długość ponad 40,5 m i jednorazowo może przewieźć około 300 osób w tym 57 pasażerów na miejscach siedzących. Użytkownicy nie muszą się obawiać, że tramwaj, ze względu na swoje parametry, nie jest przystosowany do istniejącej infrastruktury torowo –sieciowej w Krakowie. Wynika to z faktu, że już obecnie w Krakowie eksploatuje się pociągi o około 2 metry dłuższe – od wagonu 405N. Są to właśnie pociągi tramwajowe jeżdżące na liniach 4 i 13, składające się z trzech połączonych wagonów typu 105Na.
Podstawową, najbardziej widoczną cechą zmodernizowanego tramwaju są dwa niskopodłogowe wejścia, poprawiające radykalnie dostęp do niego. Dzięki ich istnieniu, pasażerom, wśród których znajdują się osoby starsze, niepełnosprawne i tym, którzy podróżują z wózkami dziecięcymi lub na wózkach inwalidzkich, będzie łatwiej wsiadać i wysiadać. Tramwaj wyposażony jest w układ schładzania powietrza przedziału pasażerskiego i prowadzącego (poprawiający mikroklimat wnętrza w upalne dni), monitoring (w trosce o bezpieczeństwo pasażerów), system głosowego zapowiadania przystanków, elektroniczne (o przyjaznej dla osób z dysfunkcją wzroku barwie emitowanego światła) tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz 2 automaty biletowe i 10 nowoczesnych kasowników, w których będzie można sprawdzić wszystkie dane zapisane na Krakowskiej Karcie Miejskiej. Automaty oraz kasowniki są przystosowane do obsługi pasażerów nie tylko polskojęzycznych.
Warto także podkreślić, że w zmodernizowanym wagonie zastosowano nowoczesne urządzenia energoelektroniczne, działające w oparciu o prąd przemienny, które umożliwiają rekuperację energii elektrycznej oddawaną też w trakcie hamowania, a więc jej oszczędzanie. Energia ta może być użyta, w sprzyjających okolicznościach do zasilania innych tramwajów.
Układ biegowy tramwaju, w którym zastosowano wózki z trzema stopniami odsprężynowania, przyczyni się niewątpliwie do zmniejszenia oddziaływania (drgań) na budowle i zabytkową strukturę miasta. Mniejsza emisja drgań, to oczywiście również obniżenie poziomu natężenia dźwięku, odczuwalnego subiektywnie przez człowieka jako hałas. Modernizując tramwaje, zwrócono również uwagę na bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg. Zastosowano nowoczesne rozwiązania układu hamulcowego, łącznie z funkcją zapobiegania poślizgom przy hamowaniu (ABS) oraz układ umożliwiający zwiększenie skuteczności hamulców, przez zwiększenie współczynnika tarcia między kołem i szyną (piasecznice), zapewniając sprawne i zgodne z obowiązującymi przepisami parametry hamowania.
Dołącz do nas na Facebooku.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022