Echa poznańskiej prezentacji tramwajów (cz. 1)

infotram
13.04.2012 21:51
Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram w dniach 11-12 kwietnia 2012 roku obradowała w Poznaniu Komisja Taboru Tramwajowego IGKM. Towarzyszyła jej prezentacja taboru, na której pokazane zostało właściwie wszystko to, co na polskim rynku tramwajowym najlepsze. Przegląd konstrukcji rozpoczynamy od Moderusów Beta dla ZKM Gdańsk. Powodów do tego jest więcej, aniżeli tylko sama prezentacja w poznańskiej zajezdni. Otóż komplet wszystkich  46 tramwajów N8C, zmodernizowanych przez Modetrans jest już w Gdańsku. Rozładunek ostatniego pojazdu odbył się w nocy z 12 na 13 kwietnia na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Wszystkie pojazdy, zwane przez Gdańszczan „Dortmundami”, po modernizacji, zyskały m.in. inny wygląd, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Szerzej o wszystkich Moderusach Beta pisaliśmy na łamach InfoTram tutaj .
N8C na prezentacji tramwajów (foto: K. Lesińska MPK Poznań)N8C na prezentacji tramwajów (foto: K. Lesińska MPK Poznań)N8C na prezentacji tramwajów (foto: K. Lesińska MPK Poznań)N8C na prezentacji tramwajów (foto: K. Lesińska MPK Poznań)
Trochę historii..
Pierwszy Dortmund dotarł do Gdańska na początku 2007 roku. W maju 2008 roku został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie gruntownej modernizacji zakupionych składów. Przebudowa polegała m.in. na zmianie środkowego członu na niskopodłogowy z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Środkowy segment został wyposażony w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, co pozwala na szybszą i sprawniejszą wymianę pasażerów. Utrzymana została możliwość jazdy dwukierunkowej. Oba czoła składu zostały wymienione na nowe. Tramwaje zyskały także nowe siedzenia. Jak wspominaliśmy już na wstępie przebudowę wagonów wykonało przedsiębiorstwo Modertrans Poznań Sp. z o.o., które wygrało przetarg. Pierwszy „Dortmund”po modernizacji wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku. Koszt modernizacji 1 tramwaju N8C to około 644 tys. zł, koszt całości wynosi 29 mln 615 tys. zł.
Monitorowanie rynków transportu publicznego w miastach europejskich rozpoczęliśmy już w 2004 roku –informuje rzeczniczka prasowa ZKM Gdańsk Alicja Mongird. Udało nam się wtedy nawiązać współpracę z zakładem komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie. Współpraca ta zaowocowała w 2007 roku zakupem 46 sztuk tramwajów N8C na kwotę 1,4 mln euro, co stanowi ok. 75% ceny jednego nowego tramwaju. Kupując tramwaje N8C, wyprzedziliśmy inne polskie miasta zainteresowane tymi pojazdami. Obecnie podobną taktykę zakupów składów tramwajowych przyjęły wszystkie miasta w Polsce, a także część miast europejskich. DSW21 w Dortmundzie, przeniósł część komunikacji tramwajowej do tuneli podziemnych. Pojazdy typu N8C nie są przystosowane do tego typu torowisk i z tego powodu nie mogły dłużej jeździć po dortmundzkich torach. DSW21 wymienia całą flotę tramwajową tj. 46sztuk N8C. Jest to jedyny powód, dla którego firma z Dortmundu zgodziła się sprzedać tramwaje –dodaje Alicja Mongird.    
N8C przed modernizacją jeszcze w Dortmundzie (foto: ZKM Gdańsk)N8C przed modernizacją (foto: ZKM Gdańsk)
Dane techniczne
Tramwaj Moderus Beta (N8C) jest pojazdem trójczłonowym. Posiada dodatkowe atuty poprawiające jego funkcjonalność. Wyposażony jest w wysuwające się schody ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom na przystankach niewyposażonych w peron przystankowy (przystanek 'w jezdni’). Przystosowany jest do ruchu dwukierunkowego, gdyż posiada drzwi z obu stron pojazdu oraz dwie kabiny motorniczego. Rozwiązanie takie umożliwia obsługę linii tramwajowej po jednym torze np. w trakcie remontu torowisk. Z racji tych możliwości gdański tramwaj N8C był też wypożyczony do Krakowa. Pojazdy cechuje również system oszczędzania energii. W trakcie hamowania silniki 'zmieniają się’ w prądnice wytwarzając prąd oddawany do sieci trakcyjnej. Ponadto tramwaje N8C charakteryzują się niskim poziomem hałasu i energooszczędnym rozruchem tyrystorowym.
Długość – 26 m
Wysokość – 3,3 m
Szerokość – 2,3 m
Masa własna – 38 t
Prędkość max. – 60km/h
Obciążenie tramwaju – 11,6 t
N8C już po modernizacji (foto: ZKM Gdańsk)N8C już po modernizacji (foto: ZKM Gdańsk)N8C już po modernizacji (foto: ZKM Gdańsk)N8C już po modernizacji (foto: ZKM Gdańsk)
Najwięcej niskopodłogowców jest w Gdańsku
Obecnie udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową we flocie tramwajowej ZKM w Gdańsku jest najwyższy w Polsce i wynosi ok. 74%. (Dla porównania: w Poznaniu –ok. 36%, w Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu –ok. 30%). Osiągnięcie takiego rezultatu było możliwe dzięki wprowadzeniu do ruchu wszystkich zakupionych z Dortmundu wagonów, jak również zrealizowanie kontraktu na dostawę całkowicie niskopodłogowych wagonów PESA 120Na Swing, których w stolicy Pomorza jest 35.
 
Miasto
Stan taboru w składach
% udział pojazdów niskopodłogowych i z częścią niskopodłogową
Bydgoszcz
66
3
Częstochowa
24
1,9
Elbląg
24
25
Gdańsk
121
73,6
Gorzów
25
 –
Grudziądz
20
 –
Kraków
259
30,1
Łódź
463
5,4
Poznań
199
35,7
Szczecin
158
3,8
Toruń
24
 –
Tramwaje Śląskie
180
9,4
Warszawa
492
29,5
Wrocław
244
30,3

*stan na 3.04.2012 (źródło ZKM Gdańsk)

Dołącz do nas na Facebooku.