A na Śląsku…
Wokół Śląska ostatnio sporo zamieszania. A to za sprawą pomysłu na ogłoszenie pierwszego otwartego przetargu na świadczenie kolejowych usług przewozowych, zakupu taboru czy rezygnacji Prezesa Kolei Śląskich. Jak jest w rzeczywistości zapytaliśmy u źródła. Poniżej to, co powiedziała nam rzeczniczka prasowa Marszałka województwa śląskiego – Aleksandra Marzyńska.
Karol Wach (InfoRail): Czy województwo zamierza ogłosić otwarty przetarg na obsługę połączeń kolejowych na Śląsku?
Aleksandra Marzyńska (rzeczniczka prasowa Marszałka województwa śląskiego): W związku z wygasającą w tym roku pięcioletnią umową ramową zawartą przez Województwo Śląskie ze spółką Przewozy Regionalne, Zarząd Województwa Śląskiego ogłosi otwarty przetarg na obsługę większości linii obsługiwanych dotychczas przez ten podmiot. Równolegle trwa analiza możliwości taborowych spółki zależnej –Kolei Śląskich, od której wyniku zależy, czy i jakie linie objęte będą zleceniem bezpośrednim adresowanym do tego przewoźnika –co w konsekwencji skutkować będzie wyłączeniem ich z postępowania przetargowego. Wykaz połączeń do objęcia przetargiem.
Czy prawdą jest, że zgłaszają się do Państwa z zapytaniem przewoźnicy z Wielkiej Brytanii?
Możemy potwierdzić zainteresowanie naszym rynkiem przez grupę Arriva. W ramach przygotowań do przetargu Urząd Marszałkowski ogłosił zaproszenie do dialogu technicznego, wśród zaproszonych przewoźników jest Arriva RP. Firma ta jest zainteresowana realizacją pasażerskich usług przewozowych na terenie województwa śląskiego. Bardzo ważna na tym etapie jest wymiana pozytywnych i negatywnych doświadczeń, tak, aby przyszła umowa zakładała współpracę z korzyścią dla obu stron. Niedawno, 19 marca minął termin nadsyłania zgłoszeń. Do udziału w dialogu zgłosiły się Arriva RP oraz Koleje Śląskie.
Czego województwo spodziewa się po przetargu?
Głównym celem tego działania jest zwiększenie konkurencyjności tego typu usług oraz uelastycznienie rynku. W rezultacie ma to dać lepsze podstawy Samorządowi Województwa do kreowania rynku przewozów pasażerskich w regionie. To szansa na otwarcie nowej efektywnej formuły współpracy z przyszłymi przewoźnikami. Doświadczenia w trakcie upływającej w tym roku pięcioletniej umowy z Przewozami Regionalnymi wykazały niewydolność dotychczasowego modelu.
Deregulacja rynku będzie oznaczać, że każda firma starająca się o obsługę pasażerów i dotacje na ten cel z budżetu Samorządu Województwa będzie musiała przygotować konkurencyjną ofertę. Przypomnijmy, rynek przewozów kolejowych w województwie śląskim to ok. 28 mln pasażerów rocznie.
Czy jest możliwość bezprzetargowego przekazania obsługi wszystkich połączeń Kolejom Śląskim?
Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie zbiorowym Zarząd Województwa może przekazać podmiotowi wewnętrznemu bezprzetargowo realizację transportu, a taki status mają Koleje Śląskie. Objęcie wszystkich linii byłoby, jak wielokrotnie deklarował marszałek województwa Adam Matusiewicz, dobrym rozwiązaniem dla organizacji kolejowego ruchu pasażerskiego.
Młoda spółka działająca już prawie pół roku na torach ma na tym etapie rozwoju ograniczone możliwości taborowe. Są one dostosowane do obsługi ok. 30 proc. rynku przewozów pasażerskich w województwie. Z drugiej strony atutem spółki, oprócz nowoczesnych i zmodernizowanych pociągów, jest lepsza obsługa oraz konkurencyjne ceny biletów oraz mniejsze koszty funkcjonowania. Oznacza to, że przewoźnik, wchodząc na nowe trasy, może z powodzeniem pozyskać dla siebie pasażerów.
Czy prawdą jest, że Przewozy Regionalne wyraziły zgodę na sprzedaż ezt Kolejom Śląskim? Zakupem ilu pociągów jest zainteresowane województwo?
Urząd Marszałkowski, prowadząc analizę rynku dotyczącą dostępności, ceny taboru nowego i taboru używanego, otrzymał od Przewozów Regionalnych potwierdzenie o posiadaniu 15 EZT do zbycia. W budżecie Województwa Śląskiego na inwestycje w tabor kolejowy zabezpieczono kwotę 37 mln zł –środki własne oraz z Funduszu Kolejowego i rezerwy celowej (z tej kwoty zakłada się zapłatę za dokończenie i modernizację 2 sztuk SA 109). Jeszcze nie zapadły decyzje dotyczące wyboru scenariusza ścieżki postępowania. W grę może wchodzić nabycie EZT w trybie konkurencyjnym, czyli przetargu. Może wziąć w nim udział Spółka Przewozy Regionalne. Na tym etapie nie można jeszcze mówić o warunkach specyfikacji. Jako drugi wariant rozważana jest także możliwość zakupu taboru przez Koleje Śląskie.
Z jakich powodów zrezygnował dotychczasowy Prezes Kolei Śląskich? Czy ma to związek z przetargiem, o który pytałem wcześniej?
Rezygnacja prezesa Marka Woracha wynika wyłącznie z kwestii formalno-prawnych. Był on także zatrudniony w Rejonowym Przedsiębiorstwie Robót Drogowych w Rybniku. Po sporach interpretacyjnych obowiązujących przepisów okazało się, że funkcji nie można łączyć. Dlatego też Marek Worach zrezygnował z pracy w RPRD. Do czasu ponownej decyzji personalnej co do tego stanowiska obowiązki prezesa pełni Artur Nastała, wiceprezes spółki.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024