Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

20 pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

inforail
16.03.2012 14:54
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Łódzka Kolej Aglomeracyjna kupuje 20 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla potrzeb wykonywania aglomeracyjnych i regionalnych przewozów pasażerskich. Ogłoszony właśnie przez Spółkę przetarg obejmuje również świadczenie usług ich utrzymania, od momentu przekazania poszczególnych pojazdów do eksploatacji przez okres 15 lat. W ramach przetargu Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamierza wybrać oferenta odpowiedzialnego za projektowanie i budowę Zaplecza Technicznego, hali przeglądowo-naprawczej wraz zapleczem socjalnym, magazynowym i warsztatowym oraz niezbędną infrastrukturą na terenie stacji Łódź Widzew oraz wyposażenie hali w maszyny i urządzenia służące do utrzymania technicznego pojazdów. Szacunkowa wartość zamówienia to 414 702 519,45 PLN  bez VAT. Kryteria oceny ofert i ich waga dla tej części zamówienia dotyczącej dostawy pojazdów są następujące:
1. cena brutto –80 %
2. masa służbowa pojazdu –20 %,
zaś dla części dotyczącej budowy zaplecza to:
1. cena brutto –90 %
2. gwarancja –10 %.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna kupuje 20 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla potrzeb wykonywania aglomeracyjnych i regionalnych przewozów pasażerskich
Pojazdy powinny zostać dostarczone do 28 lutego 2015 roku, hale zaś wybudowane do 31 maja 2014 roku. Oferty można składać do dnia 25 kwietnia 2012 roku.
Wykonawcy, którzy chcą ubiegać się o zamówienie muszą wykazać się stosownym doświadczeniem, tj. dostawami w okresie ostatnich 3 lat 4 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nie są to więc kryteria zbyt wygórowane. Na pociągi Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce wydać 360 702 519,45 PLN bez VAT. Reszta pieniędzy przeznaczona ma zostać na budowę zaplecza technicznego. Zakup nowego taboru będzie realizowany w ramach projektu pn.: „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej –Etap I”. Pociągi przeznaczone zostaną do przewozów pasażerskich na terenie aglomeracji łódzkiej.
Co do zaplecza technicznego należy zaznaczyć, iż obiekt zlokalizowany będzie w rejonie stacji Łódź Widzew, na obszarze o powierzchni blisko 4,5ha. Na terenie zaplecza prowadzone będą procesy związane z przeglądami technicznymi, naprawą oraz bieżącym utrzymaniem taboru Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wykwalifikowana, posiadająca specjalistyczne uprawnienia kadra zapewni bezawaryjną a tym samym punktualną jazdę pociągów oraz bezpieczeństwo pasażerów jak również komfortową podróż w estetycznych oraz czystych wnętrzach.
Sama inwestycja obejmie m.in. budowę niżej wymienionych elementów infrastruktury:
– hala technologiczna wraz ze specjalistycznymi urządzeniami,
– układ torowy z systemem rozjazdów oraz sterowaniem automatycznym,
– myjnia taboru pracująca w systemie zamkniętego obiegu wody z podczyszczalnią ścieków,
– punkty utrzymania czystości w taborach oraz uzupełniania niezbędnej galanterii,
– system odfekalniania oraz uzupełniania wody, system odladzania i napiaszczania,
– układ drogowy wraz z miejscami parkingowymi oraz rampą podjazdową,
– instalacje oraz sieci w tym m.in. wodociągowo-kanalizacyjne, elektroenergetyczne, trakcyjne, teletechniczne, ciepłownicze. Należy zaznaczyć również, iż zastosowane rozwiązania technologiczne zapewnią szczególną ochronę środowiska naturalnego oraz bezpieczeństwo pracowników. Obiekt zostanie oddany do eksploatacji w drugiej połowie 2014 roku.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna kupuje 20 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla potrzeb wykonywania aglomeracyjnych i regionalnych przewozów pasażerskich
Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jako szkieletu zintegrowanego transportu zbiorowego obejmuje 3 etapy:
I etap – uruchomienie przewozów w latach 2014-2015
wprowadzanie etapami do eksploatacji zakupionego taboru (dostawy IV 2013 r. –I kw. 2015r.)
oferta w ilości 18 par na odc. Łódź Fabryczna – Koluszki (co 60′, częstotliwość łącznie z pociągami PR co 30′) i dodatkowo 12 par Przewozów Regionalnych;
oferta w ilości 21 par na odc. Łódź Kaliska – Sieradz (co 60′, w szczycie co 30′) i dodatkowo 6 par Przewozów Regionalnych;
oferta w ilości 15 par na odc. Łódź Kaliska – Kutno (co 60′, w międzyszczycie co 120′);
oferta w ilości 19 par na odc. Łódź Kaliska – Łowicz (co 60′);
oferta w ilości 8 par na linii obwodowej Łódź Widzew – Łódź Kaliska (takt co 120′);
rezerwa na wykonanie pracy eksploatacyjnej wybranych kursów na lotnisko Lublinek lub na innej linii komunikacyjnej w Łodzi;
stopniowe uruchamianie przewozów począwszy do I 2014 r. na linii Łódź Fabryczna – Koluszki, IV 2014 r. na linii Łódź Kaliska – Kutno, XII 2014 r. na linii Łódź Kaliska – Łowicz, IV 2015 r. Sieradz – Łódź Kaliska;
przejęcie od Przewozów Regionalnych pracy eksploatacyjnej w ilości 488 tys. pockm;
w 2014 r. i 1 248 tys. pockm od 2015 r. i wygenerowanie nowych 135 tys. pockm w 2014 r., 1 033 tys. pockm w 2015 r., do 1 337 tys. pockm od 2017 r. Od 2016 r. wygenerowana praca eksploatacyjna będzie wyższa od przejętej (1 317 tys. pockm wobec 1 248 tys. pockm);
realizacja przewozów 18 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi na 20 w dyspozycji przewoźnika;
lepsza efektywność wykorzystania taboru dzięki skróceniu czasu jazdy od 2018 r. na odc. Łódź Kaliska – Sieradz (z 69 minut do 52 minut).
II etap – rozwój sieci połączeń ŁKA dzięki ustabilizowaniu podsystemu przewozów aglomeracyjnych i wykonanym inwestycjom w ramach RPO województwa łódzkiego w latach 2014-2020
realizacja przewozów 18 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi na 20 w dyspozycji przewoźnika;
lepsza efektywność wykorzystania taboru dzięki skróceniu czasu jazdy na odc. Łódź Kaliska – Sieradz (z 69 minut do 52 minut) oraz budowie docinków dwutorowych na linii 15;
oferta w ilości 18 par na odc. Łódź Fabryczna – Koluszki (co 60′, częstotliwość łącznie z pociągami PR co 30′) i dodatkowo 12 par Przewozów Regionalnych;po 2024 wzrost oferty ŁKA do 35 par (takt w dni robocze co 30′);
oferta w ilości 23 par na odc. Łódź Kaliska – Sieradz (co 60′, w szczycie co 30′);i dodatkowo 6 par Przewozów Regionalnych;po 2023 wzrost oferty ŁKA do 25 par (wydłużony szczyt 30′);
oferta w ilości 15 par na odc. Łódź Kaliska – Kutno (co 60′, w międzyszczycie co 120′), docelowo 17 par (takt co 60′);od 2022 r. oferta w ilości 25 par na odc. Łódź Kaliska – Łowicz (w szczycie co 30′, poza tym co 60′);
oferta w ilości 8 par na linii obwodowej Łódź Widzew – Łódź Kaliska (takt co 120′);
rezerwa na wykonanie pracy eksploatacyjnej wybranych kursów na lotnisko Lublinek lub na innej linii komunikacyjnej;
w latach 2021-2025 stopniowy wzrost pracy eksploatacyjnej ŁKA z poziomu 2 585 tys. pockm poprzez 2 750 w 2021 r., 2923 tys;
w 2022 r., 3 023 w 2023 r., 3 212 w 2024 r., 3 325 tys. pockm w 2025 r. przy stabilnej pracy eksploatacyjnej wykonywanej w regionie przez Przewozy Regionalne na poziomie 3 150 tys. pockm;
rezerwa na wykonanie pracy eksploatacyjnej wybranych kursów na lotnisko Lublinek lub na innej linii komunikacyjnej w Łodzi.
III etap docelowy –kolej aglomeracyjna na podstawowych odcinkach co 30 minut
na liniach aglomeracyjnych ŁKA kursuje do Koluszek, Sieradza i Łowicza w takcie 30′, do Kutna co godzinę
rozwój linii obwodowych na obszarze Łodzi w miarę potrzeb na odcinkach Łódź Widzew – Zgierz, Łódź Widzew – Łódź Kaliska przez Olechów, linii lotniskowej ograniczony możliwościami taborowymi ŁKA etc.
praca eksploatacyjna ŁKA na poziomie 3 727 tys. pockm od 2026 r. przy pracy eksploatacyjnej wykonywanej w regionie przez Przewozy Regionalne na poziomie 3 150 tys. pockm.
Scenariusze rozwoju nie uwzględniają na obecnym etapie perspektywicznych projektów infrastrukturalnych jak linia średnicowa z tunelem w Łodzi, nowa linia kolejowa do Piotrkowa Trybunalskiego, czy Kutna. Każdy z tych projektów wzmocni znaczenie kolei aglomeracyjnej, poprawi jej dostępność, utylitarność, komplementarność przestrzenną.
W ramach rozszerzenia zasięgu sieci ŁKA będą niezbędne komplementarne do projektów infrastrukturalnych projekty zakupu dodatkowego taboru do realizacji nowych połączeń. W ramach przygotowania i realizacji ww. zadań inwestycyjnych niezbędne będzie aktualizowanie zakresu i obszaru funkcjonowania ŁKA w celu wykorzystania możliwości wynikających z poprawy konkurencyjności infrastruktury szynowej. Scenariusze rozwoju wynikające z realizacji tunelu średnicowego w Łodzi zostały nakreślone w Studium Wykonalności z 2010 r. i obejmowały potencjalne trasy ŁKA, korektę sieci linii komunikacyjnych.