Nowe wagony, nowa zajezdnia – tramwajowe plany Warszawy

infotram
18.02.2012 18:02
Mostem Marii Skłodowskiej-Curie będą kursowały tramwaje dwukierunkowe, które, aby zmieniać kierunek jazdy na przeciwny nie muszą zawracać na pętli. Pierwsza dostawa pojazdów zostanie zrealizowana we wrześniu – podały w czwartek Tramwaje Warszawskie. Budowa części tramwajowej mostu Skłodowskiej-Curie ma zakończyć się w czerwcu. Prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos poinformował, że w ciągu kilku dni zostanie podpisana umowa na wykonanie trakcji tramwajowej na moście. – Wykonawca ma 10 miesięcy na realizację inwestycji, będziemy jednak rozmawiać, by ten czas skrócić – dodał. Tramwaje przez most będą dojeżdżać do ul. Myśliborskiej – nie będzie tam pętli, gdyż planowo torowisko ma prowadzić dalej – ul. Światowida – aż do os. Winnica. Dlatego na przeprawie zostaną wykorzystane tramwaje dwukierunkowe, które aby zmieniać kierunek jazdy na przeciwny, nie muszą zawracać na pętli (kabina motorniczego znajduje się na obu końcach pojazdu, a drzwi po obu stronach). Jak dodał Karos, we wrześniu zostanie zrealizowana dostawa pierwszych sześciu tramwajów dwukierunkowych, które prawdopodobnie w ramach przetargu na dostawę 186 wagonów ma dostarczyć PESA. Najpóźniej w przyszłym tygodniu zostanie ogłoszony przetarg na 30 takich pojazdów. Dodał, że jeśli uda się uzyskać dofinansowanie unijne, przetarg może zostać powiększony o kolejnych 15. Tomasz Kunert ze stołecznego biura koordynacji inwestycji i remontów powiedział, że wykorzystanie tramwajów dwukierunkowych zmniejsza utrudnienia w przypadku remontów torowisk, gdyż nie trzeba zamykać tras na dużych odcinkach, np. do pętli lub rozjazdu. Most Marii Skłodowskiej-Curie połączy Białołękę z Bielanami. To jedna z największych inwestycji miejskich ostatnich lat. Most będzie się składać z trzech przepraw: dwóch trójpasmowych w kierunku wschodnim i zachodnim oraz jednej przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy. Samochody częścią drogową mają przejechać jeszcze wiosną – do użytku musi dopuścić ją wcześniej nadzór budowlany. Koszt budowy odcinka trasy mostu Północnego od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (ok. 3,4 km) to 976 mln zł. Władze Warszawy uzyskały dotację unijną na inwestycję w wysokości 374 mln zł. Koszt budowy odcinka od ul. Pułkowej do węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km) to 51 mln zł.
Najpóźniej w przyszłym tygodniu zostanie ogłoszony przetarg na 30 pojazdów dwukierunkowych (foto: K.Wach)
Wiemy też jakie są plany remontowe Tramwajów Warszawskich oraz jak budowa II linii metra będzie wpływać na zamykanie kolejnych ulic w 2012 roku. Na konferencji prasowej o planowanych inwestycjach mówili dyrektor stołecznego biura koordynacji inwestycji i remontów Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion oraz prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos.W związku z rozpoczęciem budowy części stacji centralnego odcinka II linii metra od 30 kwietnia do 16 września zamknięte będzie skrzyżowanie ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Na trasie od pl. Zbawiciela do ul. Stawki nie będą kursowały tramwaje. W tym czasie zostanie wykonany remont torów tramwajowych od pl. Zbawiciela do ul. Królewskiej. Najpierw – do 2 czerwca – będzie remontowany fragment od placu do ul. Pięknej, a od 4 lipca – pozostałe odcinki. Już 2 czerwca na ul. Marszałkowskiej rozpoczną się przygotowania Strefy Kibica na mistrzostwa Euro 2012, która zajmie część pl. Defilad oraz jezdnię na odcinku od ul. Widok do ul. Sienkiewicza. Uroczyste otwarcie strefy zaplanowano na 7 czerwca. Z kolei 4 lipca – po zakończeniu mistrzostw – wymianę magistrali wodociągowej w chodniku po wschodniej stronie ul. Marszałkowskiej (od ul. Królewskiej do ul. Widok) rozpocznie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji.
 Od 10 do 30 kwietnia remontowane będzie torowisko pod estakadami przy Dworcu Centralnym oraz przejazdy na rondzie na skrzyżowaniu al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła. Tramwaje nie będą jeździć na odcinku od ul. Nowowiejskiej do al. Solidarności.
Prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos powiedział, że na inwestycje w 2012 r. przeznaczono niecałe 80 mln zł. Na Bemowie od 30 lipca do 2 września ruch tramwajowy będzie zamknięty na trasie od pętli Cmentarz Wolski do pętli Osiedle Górczewska. W tym czasie remontowane będą torowiska i platformy przystankowe. W tym roku rozpocznie się budowa linii tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich – od ul. Górczewskiej do ul. Radiowej, a także zostanie zbudowana trakcja zasilania na moście Marii Skłodowskiej-Curie, tzw. Północnym. Karos poinformował, że za kilka dni zostanie ogłoszony przetarg na koncepcję nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Annopol na Białołęce. Dodał, że jej budowa mogłaby ruszyć w 2015 lub 2016 r. Zajezdnia ma pomieścić około 150 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych, takich jak kursujące obecnie po stolicy Swingi.