Warszawa: P+R przy stacji Wawer
Od 30 stycznia 2012 roku zmotoryzowani mieszkańcy Warszawy, w drodze do centrum miasta, mogą zostawiać swoje samochody na dwóch nowych parkingach działających w systemie Parkuj i Jedź –P+R Wawer SKM oraz P+R Jagiellońska. Do dyspozycji kierowców, zostało oddanych łącznie ponad 230 miejsc parkingowych.
Jednopoziomowy parking P+R Wawer SKM został wybudowany przy ul. Widocznej 2A, w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Warszawa Wawer. Na parkingu są 133 miejsca dla samochodów (w tym 4 miejsca dla kierowców niepełnosprawnych) oraz 144 miejsca dla rowerów. Wszystkie stojaki rowerowe są zadaszone.
Parking będzie korzystnym rozwiązaniem dla mieszkańców Wawra. Po pozostawieniu samochodu, będą mogli na Pragę czy do centrum Warszawy dojechać szybko i wygodnie pociągiem Szybkiej Kolei Miejskiej. Na przystanku Warszawa Wawer zatrzymują się pociągi linii S1, która łączy Otwock z Pruszkowem. Czas dojazdu do stacji Śródmieście to tylko 21 minut. Kierowcy, w ramach Wspólnego Biletu, mogą korzystać również z pociągów Kolei Mazowieckich.
Budowa parkingu została dofinansowana z funduszy unijnych (razem z parkingami: P+R Metro Marymont, P+R Metro Wilanowska, P+R Anin SKM, P+R Metro Ursynów, P+R Al. Krakowska, P+R Ursus-Niedźwiadek i P+R Rembertów SKM). Całkowita wartość inwestycji to 91,1 mln zł. Wysokość dofinansowania unijnego – 43,6 mln zł.
Drugi z parkingów –P+R Jagiellońska, powstał na terenie byłej fabryki FSO (obecnie Mennica Polska), na wysokości zespołu przystankowego Śliwice. Obecnie zmieści się na nim 100 samochodów, z czego 4 miejsca przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych. Istnieje jednak możliwość szybkiego powiększenia parkingu do nawet 700 miejsc. Ten parking, jest jednym z kilku przewidzianych dla zmotoryzowanych kibiców, którzy przyjadą do Warszawy na EURO 2012. Docelowo, na terenie należącym obecnie do Mennicy, będzie się mogło pomieścić nawet 7 tys. samochodów osobowych.
P+R Jagiellońska będzie największym parkingiem z planowanych na Euro 2012 i jako jedyny będzie działał przez cały czas trwania mistrzostw (pozostałe będą działały jedynie w dni „meczowe”, jak m.in.: parking na terenie hipodromu w Wesołej czy przy centrum handlowym Marywilska). Ten parking jest uruchamiamy już teraz, bo ZTM zależy, aby to miejsce zaistniało do rozgrywek EURO 2012 w świadomości mieszkańców aglomeracji warszawskiej jako obiekt, gdzie można zostawić samochód w drodze do centrum miasta.
Według założeń, do czasu mistrzostw, parking będzie służył dojeżdżającym kierowcom z północnej Warszawy, którzy będą chcieli uniknąć korków tworzących się często przed rondem Starzyńskiego, na moście Gdańskim czy Wybrzeżu Szczecińskim.
Dobrą wiadomością związaną z rozwojem warszawskiego systemu Parkuj i Jedź jest również uruchomienie 1 lutego br. parkingu P+R Metro Imielin, na tyłach Multikina. Na poziomach od 1 do 4, dla użytkowników systemu Parkuj i Jedź będzie dostępnych 236 miejsc parkingowych. W dni powszednie, poziomy -1 i 0 będą dostępne dla widzów kina, a poziomy od 1 do 4 dla kierowców korzystających z systemu P+R. W dni wolne od pracy, cały obiekt będzie dostępny dla kinomaniaków. Aby poprawić komfort i bezpieczeństwo właściciel parkingu odnowi obiekt. W ramach remontu montowany jest system monitoringu, wymieniono źródła światła, a wiosną bieżącego roku planowana jest naprawa nawierzchni i elewacji. W ramach umowy ZTM wprowadzi na parking ochronę.
To nie jedyne inwestycje w ramach systemu Parkuj i Jedź. Obecnie trwa budowa parkingu Ursus-Niedźwiadek. Prowadzone są również prace projektowe parkingów Wesoła SKM i Rembertów SKM.
Warszawa jako stolica Polski, a także centrum akademickie i kulturalno-naukowe, musi mieć dobrze zorganizowany system transportu publicznego. Jednym z jego elementów są parkingi typu „Parkuj i Jedź”. Stolica jest ogólnopolskim pionierem we wprowadzeniu takiego rozwiązania. Warszawski system to już 13 parkingów (razem z P+R Metro Imielin), który oferuje łącznie 3750 miejsc parkingowych. Większość parkingów cieszy się sporym zainteresowaniem kierowców. Jednym z elementów zachęcających kierowców do pozostawienia swoich samochodów na parkingach P+R są koszty podróży, które w dobie rosnących cen paliw dobitniej przemawiają do kierowców. Z parkingu można korzystać bezpłatnie mając co najmniej bilet dobowy, więc korzyść ekonomiczna jest jeszcze bardziej wyraźna dla tych, którzy do tej pory parkują w strefie płatnego parkowania.
Parkingi „Parkuj i Jedź”doskonale sprawdzają się w największych europejskich metropoliach. Główną ideą systemu P+R jest zapewnienie, w dogodnych punktach przesiadkowych, miejsc parkingowych dla samochodów osobowych i rowerów. System pozwala przede wszystkim na:
Zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta.
Ułatwienie dostępu do centrum miasta osobom korzystającym z komunikacji publicznej.
Zmniejszenie negatywnego oddziaływania ruchu samochodów na środowisko poprzez ograniczenie emisji spalin i hałasu.
Nieustanna rozbudowa systemu „Parkuj i Jedź”w Warszawie powoduje, że już obecnie możemy porównywać się z innymi miastami europejskimi. Warszawski system wielkością nie odbiega od systemów w Oslo, Sztokholmie czy Budapeszcie. W największych miastach Europy systemy parkingów Park&Ride to kilkanaście (np. Rzym) czy kilkadziesiąt tysięcy miejsc parkingowych (np. Monachium).