Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

15 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

infotram
30.01.2012 13:30
Warszawa ma metro, Trójmiasto –Szybką Kolej Miejską, a Poznań …Pestkę. Poznański Szybki Tramwaj dziś świętuje swoją rocznicę. Dokładnie 30 stycznia 1997 roku wyjechała na nowe tory pierwsza bimba. Następnego dnia odbyło się oficjalne otwarcie najnowocześniejszej ówcześnie trasy szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce, która od razu cieszyła się ogromną sympatią i powodzeniem, stając się stymulatorem rozwoju tej części Poznania, której zapewniła komunikację. Dzisiaj w ciągu godziny korzysta z niej nawet 6000 osób. Prędkość komunikacyjna na PST wynosi 34,9 km/h, a na innych liniach –17,7 km/h. PST, czyli popularna Pestka ma trasę o długości 6,1 km. Łączy Winogrady i Piątkowo, czyli północne osiedla miasta, z centrum. Tramwaje wykonują 777 kursy dzienne i 24 kursy nocne. W godzinach szczytu pociąg zatrzymuje się na przystankach co 2,5 minuty. W ciągu dobry tramwaje wykonują ponad 800 kursów, przejeżdżają trasą ponad 5000 km czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem.  
Budowa Pestki (fot. z archiwum FEROCO SA)Budowa Pestki (fot. z archiwum FEROCO SA)Budowa Pestki (fot. z archiwum FEROCO SA)Budowa Pestki (fot. z archiwum FEROCO SA)
Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. W drugiej połowie lat 70-tych rozpoczęto prace projektowe, a budowa linii ruszyła w 1982 roku. –Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat –wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor ds. technicznych FEROCO SA, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10. To właśnie poznańska PRK-10 wykonywała główne prace torowe na tym obiekcie. –Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne –mówi Przemysław Radowicz. Pierwszym inwestorem linii PST był Zarząd Dróg i Mostów, natomiast w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów –Transprojekt, a koordynatorem prac był dr inż. Zygmunt Nowak. W sumie nad Pestką pracowało kilkudziesięciu wykonawców. Obecnie prowadzone są prace mające przedłużyć pospieszną linię do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Odcinek ten ma być oddany dla pasażerów w końcu tego roku.
Początki PST (fot. z archiwum FEROCO SA)Początki PST (fot. z archiwum FEROCO SA)
Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 10, dzisiaj działające pod nazwą FEROCO SA, oprócz Poznańskiego Szybkiego Tramwaju jest również wykonawcą m.in. Mostu Dworcowego, Wiaduktu nad ul. Dolna Wilda, czy Mostu Św. Rocha w Poznaniu. Obecnie FEROCO SA modernizuje Trójmiejski Węzeł Kolejowy – jeden z największych obecnie prowadzonych projektów kolejowych w Polsce, a także modernizuje LCS Ciechanów na szlaku Ciechanów – Mława oraz odcinek Tarnów –Dębica na linii kolejowej E-30.
Pestka dzisiaj (fot. z archiwum FEROCO SA)Pestka dzisiaj (fot. z archiwum FEROCO SA)
Z okazji jubileuszu Pestki w przeddzień 15 rocznicy jej oddania do ruchu na trasę wyjechały specjalne linie tramwajowe, obsługiwane taborem zabytkowym, m.in. wagonami typu GT8 i GT6, w których członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych opowiadali o codziennym życiu PST: jej historii, tajemnicach, wydarzeniach zwykłych i niezwykłych.