15 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
infotram
30.01.2012 13:30
15 lat Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
Warszawa ma metro, Trójmiasto –Szybką Kolej Miejską, a Poznań …Pestkę. Poznański Szybki Tramwaj dziś świętuje swoją rocznicę. Dokładnie 30 stycznia 1997 roku wyjechała na nowe tory pierwsza bimba. Następnego dnia odbyło się oficjalne otwarcie najnowocześniejszej ówcześnie trasy szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce, która od razu cieszyła się ogromną sympatią i powodzeniem, stając się stymulatorem rozwoju tej części Poznania, której zapewniła komunikację. Dzisiaj w ciągu godziny korzysta z niej nawet 6000 osób. Prędkość komunikacyjna na PST wynosi 34,9 km/h, a na innych liniach –17,7 km/h. PST, czyli popularna Pestka ma trasę o długości 6,1 km. Łączy Winogrady i Piątkowo, czyli północne osiedla miasta, z centrum. Tramwaje wykonują 777 kursy dzienne i 24 kursy nocne. W godzinach szczytu pociąg zatrzymuje się na przystankach co 2,5 minuty. W ciągu dobry tramwaje wykonują ponad 800 kursów, przejeżdżają trasą ponad 5000 km czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem.
Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. W drugiej połowie lat 70-tych rozpoczęto prace projektowe, a budowa linii ruszyła w 1982 roku. –Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat –wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor ds. technicznych FEROCO SA, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10. To właśnie poznańska PRK-10 wykonywała główne prace torowe na tym obiekcie. –Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne –mówi Przemysław Radowicz. Pierwszym inwestorem linii PST był Zarząd Dróg i Mostów, natomiast w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów –Transprojekt, a koordynatorem prac był dr inż. Zygmunt Nowak. W sumie nad Pestką pracowało kilkudziesięciu wykonawców. Obecnie prowadzone są prace mające przedłużyć pospieszną linię do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Odcinek ten ma być oddany dla pasażerów w końcu tego roku.
Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Nr 10, dzisiaj działające pod nazwą FEROCO SA, oprócz Poznańskiego Szybkiego Tramwaju jest również wykonawcą m.in. Mostu Dworcowego, Wiaduktu nad ul. Dolna Wilda, czy Mostu Św. Rocha w Poznaniu. Obecnie FEROCO SA modernizuje Trójmiejski Węzeł Kolejowy – jeden z największych obecnie prowadzonych projektów kolejowych w Polsce, a także modernizuje LCS Ciechanów na szlaku Ciechanów – Mława oraz odcinek Tarnów –Dębica na linii kolejowej E-30.
Z okazji jubileuszu Pestki w przeddzień 15 rocznicy jej oddania do ruchu na trasę wyjechały specjalne linie tramwajowe, obsługiwane taborem zabytkowym, m.in. wagonami typu GT8 i GT6, w których członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych opowiadali o codziennym życiu PST: jej historii, tajemnicach, wydarzeniach zwykłych i niezwykłych.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022