Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Moderusy Beta w 2011 roku

infotram
18.01.2012 15:42
Do końca 2011 roku na polskich torowiskach pojawiło się łącznie 50 Moderusów Beta. To dobry moment, aby przedstawić krótkie podsumowanie. Modertrans przekazał dwóm polskim przewoźnikom wspomniane wyżej pojazdy w trzech wersjach. Najwięcej wagonów, bo 41, do końca grudnia 2011 roku odebrał ZKM Gdańsk –poinformowała nas Elżbieta Goźdź z Modertransu. Wszystkie przekazane tramwaje to Moderusy Beta MF 01, czyli wagony N8C po gruntownej modernizacji. Przypomnijmy, iż łącznie przewoźnik zakupił 46 takich pojazdów z Dortmundu. Moderusy Beta MF 01 to pojazdy szynowe, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. Środkowy, niskopodłogowy człon został wykonany według najnowszych standardów budowy pojazdów szynowych. Niska podłoga w środkowym członie umożliwia szybszą wymianę pasażerów na przystankach, gdyż po modernizacji, pojazd ma więcej o jedne dwuskrzydłowe, odkładane na zewnątrz drzwi z każdej strony. Człon środkowy zaprojektowany i zbudowany został od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby. Tramwaj „naszpikowany”jest najnowszą elektroniką pokładową: elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice wewnętrzne i zewnętrzne, zapowiedzi głosowe), monitoring wewnętrzny (zamontowano również kamerę obserwującą motorniczego), monitoring zewnętrzny, elektroniczny system łączności (radiotelefon i odbiornik GPS) czy klimatyzator kabiny motorniczego. Wagony N8C zakupione przez ZKM zostały wyprodukowane w latach 1978-1986 i przebudowane od 2009 do 2011 roku. Modernizacja ostatnich pięciu tramwajów trwa nadal i dobiega końca –poinformowała nas Elżbieta Goźdź. Wkrótce zostaną one przekazane przewoźnikowi.
42. Moderus Beta MF 01 dla ZKM Gdańsk (foto: Modertrans)Tyle wagonów Moderus Beta przekazał Modertrans do ZKM Gdańsk (źródło: Modertrans)
Dane techniczne wagonów Moderus Beta MF 01
Liczba członów
3
Długość
26648 mm
Szerokość
2330 mm
Wysokość
3650 mm
Masa
35750 kg
Liczba miejsc siedzących
54
Liczba miejsc stojących
172
V max
70 km/h      
 Moderus Beta MF 01
8 Moderusów Beta MF 02 AC trafiło w 2012 roku do MPK Poznań. Są to jednoprzestrzenne i trójczłonowe pojazdy. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy. Człon ten ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny, wydajniejszy niż ten znany ze starszych wagonów, układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów będzie zdecydowanie sprawniejsza. Nowa Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Wnętrze tramwaju jest przestrzenne, jasne i nowocześnie zaaranżowane. Pojazd wyposażono w nowe siedzenia, także siedzenia uchylne, w układzie 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej z charakterystyczną dla Poznania okrągłą tablicą dachową z numerem linii. Nowa Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu. Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w przemyśle lotniczym czarna skrzynka jest koloru czerwonego. Bezpieczeństwo zapewni także system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu. Pojazd naszpikowany jest elektroniką. Nawet dzwonek jest elektroniczny, mimo że dźwięk przypomina ten tradycyjny. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie ekran dotykowy, a tramwaj, jak już wspomniano, będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne, ż punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.
Moderus Beta MF 02 AC (foto: Modertrans)
Dane techniczne tramwajów Moderus Beta MF 02 AC
Długość              
28250 m
Szerokość
2350 mm
Wysokość
3350 mm
Liczba miejsc
207
Liczba miejsc siedzących
30+9
V max
70 km/h
Niska podłoga
25%
 
I wreszcie na koniec rodzynek. W 2011 roku Modertrans wykonał modernizację jednego tramwaju RT6N1. Była to naprawa główna –poinformowała nas Elżbieta Goźdź. W wagonie wykonano wymianę układu napędowego, hamulcowego i informacji pasażerskiej. Nowy jest pulpit motorniczego oraz klimatyzacja kabiny. Zmianie uległ również design lamp czołowych i tylnych. Wagon oznaczono symbolem Moderus Beta MF 06 AC.