Ambitne plany Poznania na 2012 rok

infotram
27.12.2011 14:23
Przedłużenie linii szybkiego tramwaju, modernizacja linii prowadzących do stadionu i budowa nowego torowiska we wschodnim Poznaniu to inwestycje w linie tramwajowe, które zakończą się w 2012 roku. Ich łączna wartość przekracza 600 milionów złotych. Do tego dodać trzeba także wprowadzenie do ruchu kolejnych nowoczesnych wagonów Solaris Tramino, których łącznie w stolicy Wielkopolski ma być 45. W maju tuż przed Euro 2012 oddana do użytku zostanie nowa linia tramwajowa o długości ponad 2 km, która połączy obecną sieć tramwajową z centrami handlowymi we wschodnim Poznaniu. Inwestycja warta 270 milionów złotych pozwoli na wykorzystanie wielkich parkingów koło centrów handlowych, jako miejsc dojazdu kibiców na mecze Euro 2012. Z parkingów kierowców zawiozą na stadion tramwaje.
Także przed Euro zmodernizowane zostaną linie tramwajowe łączące centrum miasta ze stadionem miejskim. Nowe torowisko będzie miało charakter tramwajowo-autobusowy, powstaną wspólne przystanki, a autobusy jadące ulicami będą mogły ominąć korki na sąsiednich ulicach. Dodatkowo z torowiska będą mogły korzystać także karetki pogotowia. Inwestycja ma kosztować 200 milionów złotych.
Przedłużenie linii szybkiego tramwaju, modernizacja linii prowadzących do stadionu i budowa nowego torowiska we wschodnim Poznaniu to inwestycje w linie tramwajowe, które zakończą się w 2012 roku. (fot. K. Wach)Przedłużenie linii szybkiego tramwaju, modernizacja linii prowadzących do stadionu i budowa nowego torowiska we wschodnim Poznaniu to inwestycje w linie tramwajowe, które zakończą się w 2012 roku (foto: K. Wach)
W grudniu 2012 zakończona zostanie budowa nowego odcinka Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Nowy, dwukilometrowy odcinek torów połączy obecny PST z Dworcem Kolejowym. Linia prowadzona równolegle do torów kolejowych pozwoli części tramwajów na ominiecie zatłoczonych torowisk biegnących przez centrum miasta. Głównym celem tej budowy jest zintegrowanie szynowej komunikacji miejskiej z transportem kolejowym, a dzięki powstającemu Zintegrowanemu Centrum Komunikacyjnemu Poznań Główny, także z dalekobieżną komunikacją autobusową. Inwestycja będzie kosztowała 130 milionów złotych.
Po tych inwestycjach o kilka minut skróci się czas przejazdu tramwajem, a w przypadku przedłużenia szybkiego tramwaju jego dwie linie nie będą kolidowały z układem drogowym, co pozwoli na osiągnięcie prawie 100 procentowej punktualności –powiedział PAP Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Rafał Kupś.
Przedłużenie linii szybkiego tramwaju, modernizacja linii prowadzących do stadionu i budowa nowego torowiska we wschodnim Poznaniu to inwestycje w linie tramwajowe, które zakończą się w 2012 roku. (fot. K. Wach)Przedłużenie linii szybkiego tramwaju, modernizacja linii prowadzących do stadionu i budowa nowego torowiska we wschodnim Poznaniu to inwestycje w linie tramwajowe, które zakończą się w 2012 roku. (fot. K. Wach)
Po wybudowaniu nowych odcinków linii tramwajowych całkowita sieć torów tramwajowych w Poznaniu będzie miała około 70 km długości. Warto zwrócić uwagę na przygotowywanie komunikacji tramwajowe na potrzeby osób udających się na poznańskie mecze w ramach Mistrzostw Europy. Nie wszystkie miasta, a raczej organizatorzy tychże mistrzostw, zamierzają wykorzystać potencjał komunikacji tramwajowej jako środka transportu. I tak w Warszawie remontowane niedawno bądź obecnie ciągi tramwajowe podczas mistrzostw mają być … nieczynne. Może to i lepiej. Nie ucierpią wagony…