Punktualność pociągów w I półroczu 2011roku
W I półroczu 2011 roku licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili 726,8 tysiąca tras. Liczba pociągów, które nie dotarły do stacji docelowej o czasie, wyniosła 64 940. Odsetek pociągów opóźnionych kształtował się na poziomie 8,9% i był o 6,9% niższy niż w 2010 roku. W I półroczu 2011 roku współczynnik punktualności na przybyciu wzrósł do poziomu 91%. Biorąc pod uwagę pociągi, które nie dotarły do stacji docelowej w wyznaczonym rozkładowo czasie – 95,5% stanowiły składy opóźnione do jednej godziny (62 032). Liczba pociągów opóźnionych pomiędzy 60-120 minut wyniosła 2 111 (3,3%), a powyżej 2 godzin –797 (1,2%). W 2010 roku udział opóźnień kształtował się analogicznie: 93%, 5,2% i 1,8%. W I półroczu 2011 roku spadła liczba składów odwołanych. Na trasy nie wyruszyło 8 826 pociągów. Ich udział w ogólnej liczbie uruchomionych pociągów wyniósł 1,2%, o 0,3% mniej niż w 2010 roku. Do analizy wskaźnika punktualności przyjęto wyłącznie pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut. Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie, w tym opóźnionych do 5 minut i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników. Do najczęstszych przyczyn opóźnień należą: trwające prace inwestycyjne (modernizacyjne i remontowe), awarie taboru, wypadki i zdarzenia na sieci infrastruktury kolejowej, usterki sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń przejazdowych, zjawiska atmosferyczne (głównie w okresie zimowym) oraz kradzieże i dewastacje.