Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

F-16 już pięć lat w Polsce

infoair
09.11.2011 12:45

Pięć lat na polskim niebie goszczą już samoloty F-16. Amerykańskie myśliwce z powodzeniem wykorzystywane są w naszym wojsku. Z tej okazji Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowało wiele atrakcji.

W środę, 9 listopada, obchody piątej rocznicy eksploatacji samolotów wielozadaniowych F-16 w Siłach Zbrojnych RP rozpoczęto od uroczystego aktu wręczenia sztandaru 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego. Odprawiono również Mszę Świętą w Kolegiacie Poznańskiej a także…zorganizowano przelot samolotów nad Starym Rynkiem. 6 wielozadaniowych maszyn F-16, 5 samolotów TS-11 Iskra oraz 2 myśliwce F-16 Sił NATO zaprezentowały się w całej okazałości zebranym widzom. O 13.30 zaprezentowano sprzęt wojskowy a na stoiskach promocyjnych można było skosztować prawdziwej grochówki, a na deser zjeść urodzinowy tort.

To nie wszystkie atrakcje. Wojsko przygotowało również pokaz musztry paradnej w wykonaniu Kompanii Reprezentacyjnej Sił Powietrznych oraz występ Orkiestry Wojskowej Sił Powietrznych z Bytomia, defilada pododdziałów. Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych z pomocą solistów Teatru Wielkiego przygotowała koncert.

2006 rok był przełomowym czasem dla polskich Sił Powietrznych. Właśnie wtedy pozyskano do eksploatacji nowoczesny wielozadaniowy samolot F16. Pierwsza maszyna przyleciała 9 listopada. Dziś 48 myśliwców stacjonuje w bazach lotniczych w naszym kraju. Piloci, którzy wykonują na nich zadania szkolą się z zachodnimi partnerami w połączonych operacjach powietrznych w takich krajach jak: Belgia, Holandia, Niemcy, Francja, Grecja, Dania, Szwecja oraz Hiszpania.

Podsumowaniem 5-letniej eksploatacji F-16 jest tegoroczna, pozytywna opinia i ceryfikacja FORCEVAL, która była warunkiem koniecznym do współuczestniczenia w operacjach NATO w ramach Programu Oceny Taktycznej (NATO –Taceval Programme). Komponent Lotniczy „Jastrząb”, wydzielony z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego zadeklarowany jako siły mobilne, zdolne do przerzutu w ramach operacji NATO zdał ten egzamin pozytywnie pod czujnym okiem ponad 140 inspektorów międzynarodowego zespołu Taceval. Zarówno 32 jak i 31 Baza Lotnictwa Taktycznego (32 BLT. – od stycznia 2010, 31 BLT.- czerwca od 2011r.) pełni dyżur bojowy w Zintegrowanym Systemie Obrony Powietrznej NATINADS, wykonując misje “air policing”. Zarówno 32 jak i 31 Baza Lotnictwa Taktycznego (32 BLT. – od stycznia 2010, 31 BLT.- czerwca od 2011r.) pełni dyżur bojowy (QRA – Quick Reaction Alert) w Zintegrowanym Systemie Obrony Powietrznej NATINADS, wykonując m.in. misje 'air policing’. Zadaniem pilotów podczas dyżuru jest pomoc statkom powietrznym, które znajdują się w sytuacjach awaryjnych. Ich rolą jest np. nawiązanie łączności, sprowadzenie samolotu bezpiecznie na lotnisko czy wreszcie prowadzenie rozpoznania sytuacji powietrznej i ochrona przestrzeni powietrznej państwa. Ostatnią interwencją była pomoc dla awaryjnie lądującego w Warszawie Boeinga 767 pierwszego listopada br.

W ciągu pięciu lat polskie samoloty wielozadaniowe F-16 wykonały: 14 834 misji z ogólnym nalotem: 25 719,30 godz. (dane z 2 listopada 2011). Na chwilę obecną mamy czterdziestu dziewięciu wyszkolonych pilotów F-16 (w tym: trzech na poziomie Basic Course i ośmiu instruktorów). Z całej grupy przeszkolonych na nowoczesne myśliwce pilotów, pięciu z nich dysponuje nalotem 1000 godzin (płk pil. Cezary Wiśniewski, płk pil. Dariusz Malinowski, kpt. pil. Jerzy Marut, ppłk pil. Krystian Zięć, ppłk pil. Ireneusz Nowak).

O ile nikt nie podważa zasadności zakupu F-16 o tyle wciąż kontrowersje budzi program off-set oraz lokalizacja bazy w Krzesinach. Ponadto wybór samolotów F-16 oraz decyzja o ich docelowym stacjonowaniu na lotnisku w Krzesinach i Łasku wymusiły rozpoczęcie inwestycji mających na celu dostosowanie infrastruktury lotniczej do standardów i wymagań nowego samolotu. Do zrealizowania tych inwestycji wykorzystywane były, i są nadal, fundusze z rezerwy celowej państwa na samolot wielozadaniowy, ze środków budżetu narodowego i NATO oraz środków budżetu resortu obrony narodowej.

W ramach modernizacji lotniska w Krzesinach wykonano 61 zadań inwestycyjno -remontowych o wartości około 820 mln złotych. W ramach modernizacji lotniska w Łasku zrealizowano ich 48. Koszt wyniósł około 435 mln złotych. Wojskowy Port Lotniczy, baza kompanii obsługi lotniska, hangary obsługowe, kilkanaście schronów samolotowych, strażnica przeciwpożarowa, schrony samolotowe, domek pilota czy wreszcie system lin hamujących samoloty, nowoczesny system pomiarów meteorologicznych, system oświetlenia nawigacyjnego oraz ogrodzenia zewnętrzne to niektóre z inwestycji.

Dziś, Polska znajduje się w wąskim gronie krajów europejskich posiadających najnowocześniejszą wersję sprawdzonego w realnych konfliktach zbrojnych samolotu F-16.