Nowa korporacyjna wizualizacja lokomotyw CZ Loko

inforail
18.10.2011 13:52
Choć CZ Loko nie należy do światowych potentatów, to jednak od lat uzupełnia swoją gamę pojazdów trakcyjnych, natomiast zaprezentowane na Trako ciekawostki sprawiają, iż warto tej firmie poświęcić odrębny artykuł.
Choć produkty CZ Loko często goszczą na łamach inforail.pl, to jednak zazwyczaj było to jedynie wzmiankowanie obecności przy okazji różnych targów. Działo się tak głównie za sprawą produkcji przez zakład w głównej mierze małych spalinowych lokomotyw manewrowych, które nie stanowią trzonu taborowego przewoźników pasażerskich i nie są zbytnio medialnym tematem. Jednak zaprezentowane w tym roku nowości mogą przyciągnąć nieco uwagi, dlatego w niniejszym artykule przybliżamy tego producenta.
CZ Loko to w zasadzie holding powstały w celu usprawnienia działalności kilku spółek zajmujących się budową i remontem taboru kolejowego. Już w 1995 roku powstała Českomoravskákomerčníspolečnost, a.s. (ČMKS), która zajęła się koordynacją działań firm Prvnísprávkárenskáspol. s r.o., Nymburk, Jihlavskálokomotivníspolečnost s.r.o. Jihlava oraz Letohradskásprávkárenská, s.r.o., Letohrad. W późniejszym okresie spółki zacieśniały współpracę, natomiast w 1999 roku członkiem organizacji stały się również Železničníopravny a strojírny s.r.o. v ČeskéTřebové, które wniosły ponad 150 letnią tradycję i duże moce przerobowe. Ten krok wywołał zmianę nazwy na Holding CZ Loko, uproszczoną w 2006 roku do samego CZ Loko. Pod koniec 2004 roku część udziałów została przejęta przez amerykański Phoenix-Zeppelin, który reprezentował interesy firmy Caterpillar, dzięki czemu pojazdy CZ Loko zyskały niezawodne źródło napędu. W wyniku dalszych działań scalających dawne ČMKS Lokomotivy stały się częścią macierzystej spółki CZ Loko. Natomiast na polskim rynku firma jest reprezentowana przez CZ Loko Poland Sp. z o. o..
Dwusilnikowa SM42. Fot. R. Piech
O produktach CZ Loko informowaliśmy najczęściej w ramach relacji z targów Czech Raildays (tutaj, czy tutaj), co niejako nie powinno budzić zdziwienia, ponieważ jest to rynek krajowy na którym firma działa bardzo aktywnie. Dowodzi tego szereg modernizacji lokomotyw spalinowych ČKD, choć w zakresie pojazdów nowych zamówienia są stosunkowo małe. Oczywiście CZ Loko działa również na rynkach zagranicznych, w tym głównie tam, gdzie są eksploatowane pojazdy dawnej produkcji czechosłowackiej. Jednak nie wszędzie ten schemat miał miejsce, ponieważ w Polsce firma jest znana z dosyć udanej modernizacji lokomotywy SM42 na maszynę dwusilnikową o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Ostatecznie PKP Cargo zdecydowało się na masową przebudowę lokomotyw SM42 do wariantu z jednym silnikiem, zamawiając jedynie krótką serię 4 maszyn dwusilnikowych.
Dwuosiowa lokomotywa manewrowa. Fot. R. Piech
Jednak CZ Loko najwyraźniej chce bardziej aktywnie działać na rynkach zagranicznych, czego dobrym dowodem może być tegoroczna obecność na targach Trako. Choć firma jest od lat uczestnikiem targów, to jednak po raz pierwszy zdecydowała się na małą ekspozycję taborową. Obejmowała ona małą dwuosiową lokomotywę manewrową oraz pojazd techniczny. Lokomotywa o numerze 797 823-2 została wyprodukowana na zamówienie Kopalni Węgla Brunatnego Adamów z siedzibą w miejscowości Turek. Maszyna o układzie osi B ma zamontowany silnik Caterpillar C9 o mocy 190-250 kW i przekładnię elektryczną AC/DC. Ponieważ maszyna jest przewidziana do lekkiej pracy manewrowej, więc jej prędkość maksymalna wynosi zaledwie 40 km/h, natomiast przy masie 26 t naciski osiowe są w granicach 13 t pozwalając na eksploatację nawet na najgorszych torowiskach. Lokomotywa ma długość 7,24 m, szerokość 3,11 m i wysokość 3,7 metra. Maszynę można również zamówić w wariancie pomniejszonym, dostosowanym do pracy w tunelach. Wówczas wysokość wynosi 3,503 metra a szerokość to 2,751 metra, co jasno sugeruje, iż mówimy tutaj o pojazdach przystosowanych do poruszania się po systemach metra budowanych według dawnych 'sowieckich’ wymiarów.
Drezyna motorowa. Fot. R. Piech
Drugim prezentowanym pojazdem była wielofunkcyjna drezyna motorowa MUV 74.001, która może być wykorzystywana do różnych prac torowych od transportu pracowników poprzez transport materiałów a na wykonywaniu różnych prac torowych skończywszy. Pojazd może być dodatkowo wyposażony w dźwig hydrauliczny ze zdalnym sterowaniem (napędzany przez hydro-generator), frezarkę do usuwania śniegu z torów, cysternę lub w inne dodatkowe urządzenia zgodnie z zamówieniem klienta. Drezyna ma układ osi Bo, silnik Caterpillar C4.4 o mocy 96,5 kW i przekładnię hydrokinetyczną, która może również służyć do napędzania urządzeń pomocniczych. Jednak w podstawowym wariancie służy do napędu wózka, który może podróżować z prędkością maksymalną 70 km/h. Przy masie ogólnej 12,4 t (bez obciążenia) pojazd może wjechać na każdy rodzaj torowiska. Podstawowe wymiary to długość 7,73 m, wysokość 3,55 metra i szerokość 3,03 m.
 Modułowość lokomotyw CZ Loko. Fot. www.czloko.pl Nowy jednolity wizerunek korporacyjny CZ Loko. Fot. R. Piech
Jednak aspiracje producenta sięgają znacznie dalej i dotyczą znacznie większych maszyn. Najmniejsze lokomotywy są obecnie budowane całkowicie od podstaw, natomiast większe to aktualnie w głównej mierze przedmiot działalności modernizacyjnej, choć w tym przypadku dyktuje to rynek, który jest przesycony stosunkowo młodymi maszynami manewrowymi produkowanymi jeszcze w okresie socjalizmu. Jednak w momencie pojawienia się zapotrzebowania na nowe duże lokomotywy spalinowe CZ Loko będzie w pełni gotowe do ich produkcji. Potencjalne możliwości modernizacji obrazuje bardzo ciekawy rysunek ze strony producenta, natomiast przyszły jednolity wygląd korporacyjny maszyn prezentuje zdjęcie wykonane z boku stoiska firmy podczas Trako.
Choć z pozoru mała lokomotywka zaprezentowana na Trako nie wydawała się zbyt atrakcyjnym medialnie tematem, to jednak związane z nią oraz z firmą wydarzenia pozwoliły na napisanie obszernego artykułu o firmie, która być może w niedalekiej przyszłości stanie się jeszcze silniejszym graczem na polskim rynku taboru kolejowego.