Trako 2011: PKP Intercity kupują i modernizują tabor

inforail
14.10.2011 10:56
Gdyby stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej były niższe PKP Intercity mogłyby przeznaczyć więcej środków na inwestycje taborowe –powiedział podczas targów Trako –prezes przewoźnika Janusz Malinowski. Podczas środowej prezentacji przedstawione zostały plany taborowe Spółki. Do końca bieżącego roku ma zostać przeprowadzonych ponad tysiąc napraw rewizyjnych wagonów pasażerskich. Dla porównania w roku ubiegłym wykonano ich 955 a dwa lata temu zaledwie 600. Czyżby zimowe kłopoty dały efekty? Oprócz tego naprawiane są pojazdy trakcyjne w liczbie około 150 (w latach ubiegłych odpowiednio 59 i 57) oraz zestawy kołowe –około 730. Ze wspomnianych wagonów przeznaczonych do modernizacji, 748 zostanie naprawionych przez wykonawców zewnętrznych, wyłonionych w drodze przetargu, pozostałe zaś naprawi PKP Intercity we własnym zakresie, we wrocławskich i warszawskich zakładach oraz w przejętym niedawno REMTRAK-u Idzikowice –poinformował Janusz Malinowski. Do końca roku przewoźnik przeznaczy na naprawy 200 milionów złotych. PKP Intercity będzie również remontować lokomotywy. Jak poinformował Prezes przewoźnika wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na naprawę 110 lokomotyw EP/EU 07.
PKP Intercity w tym roku wykonają naprawy ponad 1000 wagonówZmodernizowany przez Newag wagon dla PKP Intercity może jechać z prędkością 200 km/h
Głównymi założeniami polityki taborowej PKP Intercity są, zdaniem Janusza Malinowskiego, modernizacja wagonów pasażerskich, w tym toalet, co prowadzić ma do podwyższenia komfortu podróżowania pasażerów, modernizacja lokomotyw i pozyskanie lokomotyw spalinowych (rozmowy w tej sprawie prowadzone były na targach Trako), zakup wagonów piętrowych oraz pociągów zespołowych, które będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h. Do roku 2014 na linii E65 pojawi się 20 takich składów. Dodatkowo PKP Intercity, za środki POIiS (około 190 mln zł) zmodernizuje 68 wagonów przeznaczonych na linię Szczecin –Przemyśl oraz ogłosi przetarg na leasing zwrotny 75 wagonów. O dziwo Prezes Janusz Malinowski dostrzega problem śmierdzących i brudnych toalet (czyżby publikacje medialne przyniosły skutek?) i zapowiada ich modernizację poprzez wprowadzenie systemów zamkniętych. Przetarg już został ogłoszony. To melodia przyszłości. Wcześniej przewoźnik chce pozyskać 30 wagonów piętrowych (pisaliśmy o tym na łamach InfoRail) za kwotę 190 mln zł, z przeznaczeniem na linię Warszawa –Łódź, przystosowanych do poruszania się z prędkością 160 km/h. Na razie będą to tylko wagony środkowe, ponieważ Spółka nie ma lokomotyw, które mogłyby współpracować z członami sterowniczymi. Prezes Malinowski zapowiedział jednak powrót do tematu. Zobaczymy…
Toaleta w wagonie pociągu TLK relacji Gdynia Główna - Wrocław GłównyPKP Intercity będą modernizować lokomotywy
Oprócz tego, wkrótce, przewoźnik chce ogłosić przetarg na 30 kolejnych wagonów, na które przeznaczone zostaną środki z POIiS, w wysokości 190 mln zł, do wykorzystania na linii Wrocław –Gdynia. Te wagony mają również kursować z prędkością 160 km/h. A co potem? W latach 2014-2020 PKP Intercity chce zmodernizować następnych 400 wagonów, zakupić kolejne piętrusy oraz pociągi zespołowe w liczbie 40 sztuk. Przewoźnik liczy też, że zostanie operatorem linii Kolei Dużych Prędkości.