Dni Transportu Publicznego – dzień drugi
inforail
18.09.2011 19:45
Dni Transportu Publicznego – dzień drugi
Drugi dzień Dni Transportu Publicznego poświęcony był, tradycyjnie już, transportowi kolejowemu. Mimo, że na dworcu Warszawa Zachodnia mieliśmy trochę „powtórki z rozrywki”, tzn. z ubiegłorocznej edycji imprezy, jak również z Dni Techniki Kolejowej, publika i zwiedzający dopisali. Może dlatego, że w połowie września pogoda była całkiem ładna. Największą atrakcją tegorocznej kolejowej części Dni Transportu Publicznego była wizyta „Pięknej Heleny”, która prowadziła zabytkowe pociągi, co ważne dostępne dla pasażerów. Nie co dzień przecież w Warszawie spotkać można pociąg parowy, stąd też na brak chętnych na przejażdżkę nie narzekano. Dodatkowo po przybyciu na dworzec Gdański można było zobaczyć proces wodowania Pięknej Heleny. Z dużym zaciekawieniem publika oglądała również pokazy przygotowane przez SOK. Kolejowi antyterroryści pokazali jak zaatakować znajdujący się w niebezpieczeństwie wagon kolejowy czy zatrzymać podejrzany samochód. Był też czołg PKP PLK.
Tradycyjnie już przy 7 peronie dworca Warszawa Zachodnia zacumowały pojazdy kolejowe większości spółek kolejowych. Był Husarz i dziewiątka w barwach PKP Intercity, lokomotywy EU43, ET22 i SM42 w nowych barwach PKP Cargo, zmodernizowany ezt EN57 z województwa łódzkiego czy wreszcie najnowsze nabytki Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa czyli Elfy. Zobaczyć można było również pojazdy techniczne PKP Energetyka i PKP PLK. Jak co roku do swoje drzwi dla zwiedzających otworzył popularny „grzybek”czyli nastawnia na stacji Warszawa Zachodnia. Ponadto na stoiskach przewoźników i innych spółek kolejowych można było dowiedzieć się wielu ciekawostek na temat funkcjonowania kolei. Szkoda, że w ostatniej chwili z udziału w Dniach Transportu Publicznego wycofała się Lotos Kolej, która dysponuje przecież bardzo ciekawym taborem, przede wszystkim nowoczesnymi lokomotywami, których pojawienie się w Warszawie mogło stanowić nie lada atrakcję dla zwiedzających. A byłoby to przede wszystkim coś nowego, ponieważ ten kolejowy przewoźnik byłby na imprezie po raz pierwszy. Szkoda! Były za to drezyny i kolejowa warszawa, które oferowały Warszawiakom przejażdżki. Swoje bramy dla zwiedzających otworzyło również Muzeum Kolejowe, do którego z dworca Warszawa Zachodnia można było dojechać szynobusem Kolei Mazowieckich. Otwarta dla gości była również skierniewicka parowozownia. W obu obiektach podziwiać można zabytkowy tabor. Warto tu zaglądać, bo eksponaty tam zgromadzone to wspaniała ilustracja bogatej historii polskiej kolei.
Pochwalić należy także SOK i ochroniarzy, których pracę od pewnego czasu, przy okazji różnych imprez kolejowych, bacznie obserwujmy. Na tegorocznych Dniach Transportu Publicznego ich praca była o wiele lepsza niż chociażby w roku ubiegłym, czy na Parowozjadzie w Chabówce. Przede wszystkim nie przeszkadzali. Tegoroczne, jubileuszowe, bo dziesiąte, Dni Transportu Publicznego przeszły już do historii. Czekamy na kolejne, miejmy nadzieję, że przy okazji następnych organizatorzy będą mogli zaprezentować nowe i nowoczesne pojazdy, zakupione przez polskich przewoźników. Bo kolejowa część Dni Transportu Publicznego pokazuje również, jak zmienia się polska kolej. Prezentowane na dworcu Warszawa Zachodnia lokomotywa Husarz czy Elfy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa to pojazdy na miarę XXI wieku. Jeszcze dziesięć lat temu, przy okazji pierwszej edycji imprezy można było chyba tylko pomarzyć o takich pojazdach na polskich szlakach kolejowych. Dziś stają się coraz bardziej powszechne i jest ich coraz więcej. Warto podkreślić, że to właśnie Warszawa i Mazowsze mają najnowocześniejszy tabor kolejowy w Polsce. Nie zmienia to jednak faktu, że inne województwa idą również drogą modernizacji kolei. Dość powiedzieć, że pokazany na Dniach Transportu Publicznego zmodernizowany ezt EN57 z województwa łódzkiego wygląda znacznie lepiej niż jego bazowa wersja. A przede wszystkim jest zdecydowanie bardziej komfortowy dla pasażerów. A zatem tak trzymać!
O części autobusowo-tramwajowej Dni Transportu Publicznego pisaliśmy tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024