Bratysława: Tunel kolejowo tramwajowy pod Dunajem
inforail
18.01.2007 18:59
Bratysława: Tunel kolejowo tramwajowy pod Dunajem
Jak podaje prasa słowacka, zakończono prace nad szczegółowym projektem podziemnego połączenia trasy kolejowej prowadzącej do portu lotniczego w Bratysławie z siecią kolejową. Trasa ta będzie jednocześnie częścią międzynarodowej magistrali Paryż –Wiedeń –Bratysława – Budapeszt i połączy ze sobą bratysławskie dworce Bratislava- Predmestie, Bratislava-Filiálka i Bratislava-Petržalka. Projektantem jest spółka s. r. o. DI Koridor, której udziałowcami są dwie miejscowe firmy – Dopravoprojekt oraz Infraprojekt. Projekt kosztował 940,5 milionów koron. Inwestycja ta w 50% finansowana będzie z funduszów unijnych, a w 50% z budżetu państwowego.
Podziemna linia kolejowa w Bratysławie ciągnąć się będzie na głębokości 16-20 metrów i będzie długości sześciu kilometrów. Oprócz dwóch istniejących już stacji kolejowych Bratislava- Predmestie oraz Bratislava-Filiálka, na trasie zbudowane zostaną dwie podziemne stacje przy ulicy Páričkovej oraz przy alejach Dostojevského. Tunel kolejowy zacznie się za dworcem kolejowym Bratislava- Predmestie, a przy ulicy Einsteina, niedaleko domu Átrium wyjdzie na powierzchnię, gdzie zostanie przyłączony do istniejącej sieci kolei Železnice Slovenskej Republiky – ŽSR powiedział przedstawicielom prasy dyrektor departamentu rozwoju ŽSR Daniel Maruniak. Na nowej trasie pociągi będą początkowo jeździć co dwadzieścia minut. Trwająca niecałe pięć lat budowa tunelu i nowej podziemnej linii kolejowej, wyniesie 12,5 miliardów koron słowackich, a trasy kolejowej do dworca lotniczego w Bratysławie 1,4 miliardów koron. Inwestycja realizowana będzie z funduszy UE oraz dotacji państwowych. Budowa rozpocznie się w 2010 roku.
Ciekawostką bratysławskiej inwestycji tunelowej jest to, że w tunelu tym kursować będzie nie tylko pociąg, ale także tramwaj. Ponieważ rozstaw torów kolejowych sieci ŽSR jest ten sam, co większości kolei unijnych (czyli 1435 mm), a tymczasem tory bratysławskiego tramwaju zaledwie 1000 mm, każdy tor w tunelu będzie trójszynowy, czyli dostępny zarówno dla tramwaju jak i pociągu. Tunel pobiegnie również pod Dunajem i według planów stołecznego magistratu, będzie miał po dwa wejścia: oddzielny dla tramwaju i oddzielny dla pociągów. Nie sprecyzowano w jaki sposób zostanie rozwiązana kwestia innego napięcia dla tramwajów oraz pociągów.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Koszalin: Ruszają pociągi do Mielna
20.06.2012
Spore zmiany w ofercie InterRegio
20.06.2012
Rozmawiali o projektach kolejowych
20.06.2012
PKP Intercity sprzedają 49 wagonów
18.06.2012
Oczyszczanie tłucznia
18.06.2012
Warszawa: Rekordowa liczba pociągów
15.06.2012
Włosi nie wybrali kolei
15.06.2012
PKP Cargo: Co z prywatyzacją?
14.06.2012
Warszawa: Pociągi pełne kibiców
13.06.2012
Gdańsk: Hiszpanie i Włosi wybrali SKM
13.06.2012
Warszwa: Kibice wybierają kolej
13.06.2012
Nowy Sącz: Do Krynicy szynobusem?
13.06.2012
LEO Express wjedzie do Warszawy
13.06.2012
Czechy: Trzeci Flirt dla LEO Express
13.06.2012
Kraków: Co z koleją aglomeracyjną?
13.06.2012
Warszawa: 35WE pojechał na lotnisko
13.06.2012
EURO2012: Więcej pociągów dla kibiców
12.06.2012
Więcej z Działu Producenci
Chińska lokomotywa HXD1 na testach
06.06.2012
Korea: HEMU-430X pojechał 430 km/h
18.05.2012
Siedem TRAXX-ów dla Skandynawii
15.05.2012
MSP: Czterech chętnych na GROWAG
13.05.2012
PESA: Dwa pociągi dla Czech w budowie
24.04.2012
Bombardier liczy na zamówienia z Włoch
24.04.2012
1500 lokomotyw do wymiany
17.04.2012
Śląski Flirt naprawiony
28.03.2012
Vectron z Małopolską i Brzechwą?
14.03.2012
Track Tec pionierem na rynku rumuńskim
07.03.2012
Certyfikat IRIS dla Astromal
03.02.2012
Newag: Rozmowy zarządu ze związkowcami
02.02.2012
Track Tec: Audyt zakończony sukcesem
19.01.2012
Nowy Sącz: Dwugodzinny strajk w Newagu
11.01.2012
PESA podbiła Niemcy
21.12.2011
Więcej z Działu Infrastruktura
Dworzec w Gdyni po remoncie
11.06.2012
CMK: Reprofilacja szyn i rozjazdów
11.06.2012
PKP PLK: Będzie remont liniinr 273
11.06.2012
Sztopkanel zregeneruje szyny
06.06.2012
Wrocław Główny także gotowy!
03.06.2012
Nowa Warszawa Wschodnia otwarta!
30.05.2012
PKP PLK: Budimex na linii nr 64
25.05.2012
Jakie stawki dostępu?
22.05.2012
Szeligi: Stacja do modernizacji
18.05.2012
Wrocław: Dworzec Główny na finiszu
17.05.2012