Bratysława: Tunel kolejowo tramwajowy pod Dunajem
inforail
18.01.2007 18:59
Bratysława: Tunel kolejowo tramwajowy pod Dunajem
Jak podaje prasa słowacka, zakończono prace nad szczegółowym projektem podziemnego połączenia trasy kolejowej prowadzącej do portu lotniczego w Bratysławie z siecią kolejową. Trasa ta będzie jednocześnie częścią międzynarodowej magistrali Paryż –Wiedeń –Bratysława – Budapeszt i połączy ze sobą bratysławskie dworce Bratislava- Predmestie, Bratislava-Filiálka i Bratislava-Petržalka. Projektantem jest spółka s. r. o. DI Koridor, której udziałowcami są dwie miejscowe firmy – Dopravoprojekt oraz Infraprojekt. Projekt kosztował 940,5 milionów koron. Inwestycja ta w 50% finansowana będzie z funduszów unijnych, a w 50% z budżetu państwowego.
Podziemna linia kolejowa w Bratysławie ciągnąć się będzie na głębokości 16-20 metrów i będzie długości sześciu kilometrów. Oprócz dwóch istniejących już stacji kolejowych Bratislava- Predmestie oraz Bratislava-Filiálka, na trasie zbudowane zostaną dwie podziemne stacje przy ulicy Páričkovej oraz przy alejach Dostojevského. Tunel kolejowy zacznie się za dworcem kolejowym Bratislava- Predmestie, a przy ulicy Einsteina, niedaleko domu Átrium wyjdzie na powierzchnię, gdzie zostanie przyłączony do istniejącej sieci kolei Železnice Slovenskej Republiky – ŽSR powiedział przedstawicielom prasy dyrektor departamentu rozwoju ŽSR Daniel Maruniak. Na nowej trasie pociągi będą początkowo jeździć co dwadzieścia minut. Trwająca niecałe pięć lat budowa tunelu i nowej podziemnej linii kolejowej, wyniesie 12,5 miliardów koron słowackich, a trasy kolejowej do dworca lotniczego w Bratysławie 1,4 miliardów koron. Inwestycja realizowana będzie z funduszy UE oraz dotacji państwowych. Budowa rozpocznie się w 2010 roku.
Ciekawostką bratysławskiej inwestycji tunelowej jest to, że w tunelu tym kursować będzie nie tylko pociąg, ale także tramwaj. Ponieważ rozstaw torów kolejowych sieci ŽSR jest ten sam, co większości kolei unijnych (czyli 1435 mm), a tymczasem tory bratysławskiego tramwaju zaledwie 1000 mm, każdy tor w tunelu będzie trójszynowy, czyli dostępny zarówno dla tramwaju jak i pociągu. Tunel pobiegnie również pod Dunajem i według planów stołecznego magistratu, będzie miał po dwa wejścia: oddzielny dla tramwaju i oddzielny dla pociągów. Nie sprecyzowano w jaki sposób zostanie rozwiązana kwestia innego napięcia dla tramwajów oraz pociągów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024